اسلام‌آباد - ایرنا - وزیر سرمایه‌گذاری پاکستان از شرکت‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه مناطق ویژه اقتصادی در آن کشور دعوت کرد و گفت که پاکستان مصمم به ایجاد محیط سازگار برای شرکای خارجی است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، «چودری سالک حسین» در اسلام‌آباد میزبان هیات اقتصادی-بازرگانی جمهوری اسلامی ایران به ریاست «علی فکری» معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی بود.

در این دیدار «نبی شیرازی» معاون سفارت ایران در پاکستان و برخی از مسوولان کمیته سرمایه‌گذاری پاکستان نیز حضور داشتند.

این دیدار با هدف بررسی آخرین تحولات مرتبط با همکاری‌های دوجانبه ایران و پاکستان در حوزه‌های اقتصادی، بازرگانی و همچنین بررسی دستور کار سومین کمیته مشترک سرمایه‌گذاری که قرار است فردا در اسلام‌آباد برگزار شود، صورت گرفت.

دو نشست قبلی کمیته مشترک سرمایه‌گذاری ایران و پاکستان در تابستان سال ۲۰۲۱ و زمستان ۲۰۲۲ به طور مجازی برگزار شد و سومین نشست آن با حضور معاون وزیر دارایی ایران فردا برگزار خواهد شد.

در دیدار امروز موضوعات مربوط به همکاری های سرمایه گذاری مشترک ایران-پاکستان به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت. طرفین همچنین در مورد موارد دستور کار پیشنهادی طرف ایرانی با حضور همه ذی‌نفعان طرف پاکستانی بحث و تبادل نظر کردند.

دو طرف توافق کردند که اقدامات لازم برای امضای معاهده سرمایه گذاری دوجانبه ایران و پاکستان (BIT) را انجام دهند و همزمان مذاکرات بر سر پیش نویس آن نیز ادامه دارد.

وزیر سرمایه‌گذاری پاکستان گفت که در چارچوب کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC)، پاکستان در حال توسعه ۹ منطقه ویژه اقتصادی (SEZ) است و توسعه سریع چهار منطقه از این ۹ منطقه در حال انجام است تا یک محیط تجاری مساعد برای سرمایه‌گذاران و همچنین شرکت‌های خارجی فراهم شود.

وی با بیان اینکه فرصت‌ها و مشوق‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه‌های اقتصادی به طور یکسان و بدون هیچ گونه تبعیضی در اختیار همه سرمایه‌گذاران از سراسر جهان است، گفت: پاکستان سرمایه‌گذاران ایرانی را تشویق می‌کند که از فرصت‌های ارائه شده توسط مناطق ویژه اقتصادی با مشارکت به عنوان توسعه‌دهنده یا شرکت‌های منطقه‌ای استفاده کنند.

فکری، معاون وزیر اقتصاد و رئیس هیات ایرانی نیز با طرف پاکستانی پیرامون سرمایه‌گذاری‌های مشترک در بخش‌های تولید کود اوره، حوزه فناوری، بهره‌برداری از پارک‌های علم و فناوری، صادرات و واردات همکاری در حوزه دریا گفت‌وگو کرد.

براساس این گزارش، معاون وزیر اقتصاد و اعضای هیات ایرانی قرار است فردا ضمن شرکت در سومین نشست کمیته مشترک سرمایه‌گذاری با مسوولان وزارتخانه‌های بازرگانی، صنایع و وزارت امور خارجه پاکستان نیز دیدار کنند.