ارومیه - ایرنا - رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشنویه گفت: ششمین دوره جشنواره گیلاس به مدت سه روز از ۱۴ تا ۱۶ تیر در محل باغ گیلاس شهرداری این شهر به عنوان پایتخت گیلاس ایران برگزار می‌شود.

به‌گزارش ایرنا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، «روناک تاسا» روز پنجشنبه افزود: برپایی غرفه‌های صنایع‌دستی، محصولات کشاورزی و غذاهای محلی، اجرای زنده موسیقی سنتی و رقص محلی و برگزاری تورهای گردشگری در سطح شهرستان از جمله برنامه‌های جانبی ششمین دوره جشنواره گیلاس است.

به گزارش ایرنا، جشنواره گیلاس اشنویه با هدف برندسازی این شهرستان به عنوان قطب تولید گیلاس و جذب گردشگر هر ساله برگزار می‌شود که مورد استقبال مسافران و گردشگران از سطح کشور نیز قرار می‌گیرد.

مردم آذربایجان غربی، شهر اشنویه را به باغات گیلاس می‌شناسند، با آغاز فصل برداشت گیلاس، این شهر همه ساله پذیرای میهمانان زیادی می‌شود که از دور و نزدیک برای خرید این میوه بهشتی و تماشای مناظر چشم نوازش به این شهر می‌آیند و با جعبه‌های پر از گیلاس و آلبالو به خانه‌های شان باز می‌گردند.

اصلی ترین شغل مردم اشنویه کشاورزی است و گیلاس یکی از مهم‌ترین محصولات باغی آن به شمار می‌رود؛ این شهرستان از دیرباز لقب پایتخت گیلاس ایران را دارد بطوریکه هر سال با شروع فصل برداشت این محصول در تیر ماه میزبان تعداد زیادی از گردشگران نقاط مختلف کشور است.

این شهرستان بزرگترین تولید کننده گیلاس آذربایجان‌غربی است و گیلاس بعد از سیب درختی، دومین محصول باغی اشنویه است، اما به سبب ویژگی آب و هوایی و حاصلخیزی خاک، مرغوب ترین و متنوع ترین محصول گیلاس استان و کشور در این شهر به عمل می‌آید.

بطور میانگین از هر هکتار باغ بارور این شهرستان، حدود هشت تُن محصول برداشت می‌شود لذا با توجه به شرایط اقلیمی و آب‌ و هوایی مستعد کشت گیلاس است، شفافیت رنگ، طعم و عطر مطبوع، کیفیت مطلوب گیلاس اشنویه، باعث شده تا این محصول مشتریان زیادی در داخل و خارج پیدا کند.

ارقام گیلاسی که در باغات اشنویه کشت می‌شود، شامل تکدانه‌ای مشهد، خوشه‌ای، زرد دانشکده، سفید ارومیه و نوع محلی به نام (خومالی) است که این نوع گیلاس مزه و کیفیت عالی و خواهان زیادی دارد.

جشنواره گیلاس فرصتی مهم برای جذب گردشگر و حضور گردشگرانی از سایر استان‌ها و کشورهای همجوار در این منطقه است.