مسکو – ایرنا- مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی پنجشنبه در حاشیه مجمع اقتصادی سن‌پترزبورگ با معاون اول نخست وزیر روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد، نشستی که شتاب بخشی به ساخت راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفقوده خط ریلی بخش غربی کریدور شمال – جنوب از محورهای آن بود.

وزیر راه و شهرسازی در این نشست که با حضور وزیر حمل‌ونقل و رئیس شرکت راه‌آهن روسیه برگزار شد، با تاکید بر اهمیت تکمیل کریدور شمال-جنوب برای کشورهای عضو تاکید کرد: ایران تعهد تملک اراضی را دارد که این امر در حال انجام هست و اهتمام جدی بر اجرا این طرح وجود دارد.

وی افزود: رئیس جمهوری و معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران پیگیر این موضوع هستند و جمهوری اسلامی ایران به این کریدور به عنوان یک ابر پروژه توجه دارد.

معاون اول نخست وزیر روسیه نیز با ابراز خرسندی از اقدامات صورت گرفته برای تکمیل این کریدور گفت: روسیه درحال ترسیم نقشه راه و اجرای آن است که به ۱۵ میلیون تن ترانزیت از این کریدور برسد.

آندری بیلاسوئوف همچنین با اشاره به اهمیت اجلاس کنونی سن‌پترزبورگ یادآور شد: از بیست و ششمین دوره این اجلاس ۲۷ هزار نفر از کشورهای مختلف بازدید کرده اند.

در این دیدار که اعضای هیات‌های دو کشور نیز حضور داشتند، طرفین بر ضرورت اجرایی کردن توافقات اخیر بین روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه تاکید کردند.

اجرای تفاهم‌نامه‌های دوجانبه، شتاب بخشی اقدامات اجرایی برای ساخت قطعه خط آهن رشت-آستارا در مسیر گذرگاه بین قاره‌ای شمال-جنوب و تکمیل زنجیره صنعت حمل و نقل دریایی، جاده‌ای، ریلی و هوایی از دیگر محورهای این مذاکرات بود.

از دیگر موارد مطرح شده در این نشست به پیشنهاد تاسیس شرکت مشترک کشتیرانی و هوایی ایران و روسیه می توان اشاره کرد.

در این نشست مقرر شد معاون وزیر حمل و نقل و رئیس شرکت راه آهن روسیه به ایران سفر کنند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در حاشیه این اجلاس همچنین با استانداران سامارا، آستراخان و چلیابینسک دیدار و درباره توسعه همکاری‌های حمل و نقلی بین استان‌های دو کشور تاکید کرد.

میخائیل بابوشکین استاندار آستراخان، دیمیتری آزاروف استاندار سامارا، الکسی تکسلر استاندار چلیابینسک و لویتین دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از ظرفیت‌های این مناطق در عرصه حمل ونقل، برطرف کردن موانع موجود در مسیر توسعه همکاری‌های دوجانبه در این حوزه را خواستار شدند.

به گفته کارشناسان، مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.
توافقنامه احداث راه‌آهن رشت - آستارا بین ایران و روسیه روز چهارشنبه - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - و پس از سخنرانی آیت الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران و سخنرانی ویدیوکنفرانس«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه بین وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل روسیه در تهران به امضا رسید.

وزیر راه و شهرسازی پیش از این دیدار، نشستی با ماکسیموویچ رئیس و اعضای کمیسیون حمل و نقل دومای دولتی روسیه داشت که در این دیدار، بر تقویت همکاری ایران و روسیه در حوزه اجرایی و قانونگذاری تأکید کرد.
بذرپاش روز پنجشنبه در نشست تخصصی گذرگاه ریلی شمال-جنوب نیز که حضور وزرای حمل و نقل کشورهای مسیر و نیز نمایندگان ویژه رئیس جمهور روسیه در سن پترزبورگ برگزار شد ، طرح «ایران‌ راه» را گامی در جهت تامین حداکثری منافع اقتصادی کشورهای همسایه عنوان و ضمن طرح پیشنهادهایی، از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در طرح های حوزه حمل و نقل ایران تأکید کرد.
وزیر راه و شهرسازی بامداد پنجشنبه با هدف شرکت در بیست و ششمین مجمع اقتصادی سالانه در سن‌پترزبورگ و پیگیری توافقات دوجانبه وارد فرودگاه بین‌المللی این شهر در روسیه شد.
دستیار وزیر امورخارجه و مدیرکل اورآسیای وزارت امور خارجه، رئیس سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی، بذرپاش را در این سفر همراهی می‌کنند.
برگزاری ۲۰۰ نشست تخصصی با موضوع راه‌های تقویت همگرایی اقتصادی بین کشورهای مستقل ، بررسی راه‌های خنثی کردن تحریم‌ها علیه کشورهای مستقل ، همکاری‌های بانکی و مذاکرات چندجانبه به منظور استفاده از ارزهای ملی به جای دلار در مبادلات اقتصادی از محورهای بیست و ششمین مجمع اقتصادی سن پترزبوزگ اعلام شده است.
این مجمع اقتصادی بین المللی، چهاردهم ژوئن ۲۰۲۳ ( ۲۴ خرداد ۱۴۰۲) آغاز به کار کرد و به مدت چهار روز تا هفدهم ژوئن ( ۲۷ خرداد) ادامه دارد.