تهران- ایرنا- سرپرست کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال و مدیرعامل باشگاه تراکتور گفت: دستورالعمل جدید نقل و انتقالات فوتبال ایران نیاز به تصویب هیئت رئیسه فدراسیون ندارد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، هوشنگ نصیرزاده در گفت‌وگویی تلویزیونی، اظهار داشت: هدف از تدوین مقررات جدید برای نقل انتقالات اجرای عدالت است. ما در تمام لیگ‌های معتبر دنیا قراردداد بلند مدت داریم اما در این ایران اینگونه نیست. ما یک دستورالعمل صادر کردیم تا باشگاه بعد یک سال با شرایطی اقدام به تمدید قرارداد بازیکن کند و ۲۵ درصد اعلام هم براساس تورم بانک مرکزی است. البته شرط تمدید منوط به تمایل بازیکن است و باشگاه نمی‌تواند یک‌طرفه آن را تمدید کند.

وی افزود: لیگ کاملا حرفه‌ای است اما برای کمک به فوتبال باشگاهی این دستورالعمل تدوین شده است. در برخی از مواقع مربیان خارجی قرارداد دست‌جمعی با تیم‌ها منعقد می‌کردند و بعد از آن نیز مربیان به صورت جداگانه شکایت می‌کردند و هزینه زیادی به باشگاه تحمیل شد. ما همچنین در دستورالعمل جدید امضای نهایی قرارداد را منوط به تست کامل پزشکی برای مربیان و بازیکنان کردیم تا از قرارداد با بازیکنان مصدوم پیشگیری به عمل آید.

نصیرزاده با اشاره به تصویت قوانین جدید در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال گفت: چیز جدیدی در دستورالعمل ما نیست که نیاز به تصویب در هیئت رئیسه داشته باشد. تمام دستورالعمل جدید تشریح و تفسیر قانون قدیمی است. در ایران پول بهترین مدیر عامل است و بازیکن خوب می‌شود با آن گرفت و موفقیت را به نام خود ثبت کرد.

او گفت: سقف بودجه به من هیچ ربطی ندارد و سازمان بازرسی به قرارداد تیم‌های دولتی ورود کرده است.

مدیرعامل تراکتور گفت: با دستورالعمل جدید حتی باشگاه تراکتور با مشکل مواجه می‌شود. ما به هیچ رشته دیگر در باشگاه‌ها کاری نداریم و قانون برای فوتبال است. ما به قراردادهایی کار داریم که در فدراسیون فوتبال ثبت شده است. اینکه باشگاه آپشن غیر رسمی در نظر بگیرد یک بحث جدا است. هر کسی که مقررات فدراسیون فوتبال را رعایت نکند به کمیته انضباطی معرفی خواهد شد و این ضمانت اجرایی است. این مقررات مصوب و در اختیار کمیته انضباطی قرار خواهد گرفت.

آذری: دستورالعمل غیر قانونی است

سعید آذری مدیر عامل سابق باشگاه‌های فولاد و ذوب‌آهن از دیگر مهمانان برنامه فوق بود. وی گفت: دستورالعمل جدید برای نقل و انتقالات غیر قانونی است زیرا به تصویب هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال نرسیده است. همچنین نصیرزاده بیش از سه ماه است سرپرست کمیته تدوین مقررات شده که قانونی نیست اما او همچنان دستورالعمل می‌نویسد.

آذری با واکاوی مشکلات این دستورالعمل گفت: این دستورالعمل برخلاف اساسنامه فدراسیون است، اساسنامه‌ای که به تصویب فدراسیون جهانی فوتبال رسیده است. طبق اساسنامه باید تمام قوانین جدید به سمع و نظر تمام اعضای هیئت رئیسه برسد و به صورت قانونی تصویب شود. کمیته تدوین وضعیت فدراسیون فوتبال به یک کمیته تک نفره تبدیل شده است.

قنبرزاده: سقف بودجه پیشنهاد مدیران باشگاه بود

منصور قنبرزاده نایب رئیس فدراسیون فوتبال دستورالعمل جدید را غیر قانونی ندانست بلکه سقف قرارداد را پیشنهاد ۱۴ مدیر عامل باشگاه تلقی کرد و گفت: آنان پیشنهاد دادند و ما نیز در دستورالعمل جدید گنجاندیم.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال، افزود: باشگاهی که سه سال مجوز حرفه‌ای نگیرد، می‌تواند حذف شود. بخشی از قوانین و دستورالعمل جدید جزیی از مجوز حرفه‌ای است. کجای قانون نوشته که ما نمی‌توانیم سقف تعیین کنیم. ما سقف قرارداد را در حضور مدیران باشگاه‌ها اعلام کردیم.