به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در مجلس بزمی دو خانواده سازهای سنتی (ایرانی) و کلاسیک (فرنگی) در حال اجرای موسیقی هستند که ساز جوان، کمانچه از خانواده سازهای ایرانی و چنگ از خانواده سازهای کلاسیک رخ در رخ یکدیگر قرار گرفته و یک دل نه صد دل عاشق و شیفته یکدیگر میشوند و با توجه به اختلافات بین فرهنگی و خانوادگی شان با ممنوعیت خانواده هایشان مواجه میشوند و...
نمایش جنگ و صلح که نخستین بار در یزد و با حمایت مرضیه برومند و بنفشه بدیع تولید شد، از سال ۱۳۹۹ تاکنون در سومین دوره خود بعد از چارسو و فرهنگسرای نیاوران در پردیس شهرزاد روی صحنه است.
میثم یوسفی کارگردان جنگ و صلح در گفت و گو با خبرنگار تئاتر ایرنا با اشاره به تجربه بیش از دو دههای خود در صحنههای تئاتر و گرتهبرداری از آنها در این نمایش گفت: در این نمایش بخشی را از تعزیه، تئاتر فیزیکال کروماسک و بخشی را نیز از تئاتر تخت حوضی و سایهبازی الهام گرفتم.
موسیقی تنها زبان بینالملل است که با الفبای آن میتوان به فهم مشترک و جهانی رسیداین نمایش اصلا دیالوگ محور نیست، یوسفی در این باره خاطرنشان کرد: دیالوگ اصلی قصه جنگ و صلح موسیقی است چرا که به باور این کارگردان، موسیقی تنها زبان بینالملل است که با الفبای آن میتوان به فهم مشترک و جهانی رسید.
او درباره عنوان جنگ و صلح تئاتری برای ۷ تا ۷۰۰ سالهها گفت: کلام اصلی این نمایش عشق است که باید آن را ترویج و تبلیغ کنیم. واژهای که به دست فراموشی سپرده شده است.
جنگ و صلح میتواند پیامبر صلح برای تمام دنیا باشد
یوسفی گفت: اگر آدمهای روی زمین یاد بگیرند که عاشق باشند، هیچ کشت و کشتاری اتفاق نمیافتد و این نمایش میتواند پیامبر صلح برای تمام دنیا باشد.
اگر آدمهای روی زمین یاد بگیرند که عاشق باشند، هیچ کشت و کشتاری اتفاق نمیافتداو افزود: نمایش ما سفیر تمام تئاتریهای ایران برای کل تئاتریهای دنیاست؛ اقتباسی نو از رومئو و ژولیت همراه با گرتهبرداری و نگاه و برداشتی آزاد. اختلاف بین سازهای سنتی و کلاسیک که با دراماتورژی اتفاقهایی از عشق تا صلح را رقم میزند.
این کارگردان تئاتر گفت: ما که فضای تئاتر را عاشقانه زندگی میکنیم، سعی کردیم دغدغههای فرهنگی و هنری جامعه را با کمک تئاتر و هنر نمایش به مخاطبان ارائه کنیم و در هر مجالی حرفی برای مردم کشورمان داشته باشیم.