یزد- ایرنا- مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی یزد گفت: مواد مخدر، سرقت و محکومیت‌های مختلف مالی و حقوقی، سه جرم اصلی مددجویان زیرپوشش در استان است.

به گزارش ایرنا، رضا مقبلی قرائی، روز شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه هدف از زندانبانی، توجه به اصلاح، تربیت و بازگشت شرافتمندانه مددجویان به آغوش خانواده است، بدون اشاره به آمار زندانیان یزد افزود: ۹۷ درصد زندانیان استان، مردان و بقیه بانوان هستند و از این تعداد ۶۵ درصد متاهل و بقیه مجرد می‌باشند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته با انجام اقدامات خوب فرهنگی و تربیتی با همکاری مردم و مسئولان و همیاری رسانه‌های گروهی، خروجی زندانیان در استان نسبت به سال قبل آن ۲۴ درصد رشد داشت بیان کرد: حدود ۶۰ درصد مددجویان زیرپوشش غیربومی و بقیه بومی استان هستند و در یکسال گذشته ۳۱۱ نفر از محکومان در زندان یزد به سایر زندان‌های کشور منتقل و همچنین ۱۰۱ زندانی افغانستانی به کشور خود مسترد شدند.

این مسئول با بیان اینکه در این مدت پرونده یک هزار و ۴۹۱ مددجو توسط شوراهای حل اختلاف بررسی و از این تعداد یک هزار و ۴۸۳ پرونده مختومه شد گفت: در این مدت ۴۵۲ نفر از زندانیان طبق مقررات، زیرپوشش طرح پابند الکترونیکی قرار گرفتند.

مقبلی یکی از مهمترین اهداف اداره‌کل زندان‌های یزد را انجام فعالیت‌های فرهنگی و اشتغالزایی و همچنین توجه به مهارت آموزی ذکر کرد و یادآور شد: در سال گذشته ۱۹ هزار و ۸۳۸ اثر صنایع دستی در زندان‌های استان تولید و از طریق فروش مجازی آنها بیش از ۳۰ میلیارد ریال به حساب خانواده زندانیان واریز شد.

وی از دیگر اقدمات انجام شده در سطح استان را عفو ۴۱۴ نفر از مددجویان استان توسط مقام معظم رهبری ذکر کرد و گفت: در این مدت ۱۳ نفر از محکومان به قصاص با پیگیری و همکاری مردم و مسئولان با رضایت اولیای دم آزاد شدند.

مدیرکل زندان‌های یزد با اشاره به کسب مقام اول این اداره‌کل به لحاظ برنامه‌های فرهنگی و تربیتی در سطح کشور و مقام برتر استان در حوزه اقامه نماز گفت: هم‌اکنون چهار مرکز دارالقرآن در زندان‌های استان وجود دارد و ۶۱۲ نفر از زندانیان زیرپوشش، حافظ نیم جزء تا کل قرآن مجید هستند.

مقبلی از برگزاری ۲۴۹ دوره آموزشی برای مددجویان زیرپوشش و همچنین معرفی چهار هزار و ۷۹۴ نفر به آزمون‌های مختلف فرهنگی و علمی خبر داد و گفت: استان رتبه سوم مهارت آموزی را در کشور به خود اختصاص داده و همچنین ۱۴۲ قرارداد اعزام به کار برای زندانیان منعقد و یک هزار و ۳۰۰ نفر متقاضی نیروی کار در زندان هستند.

همچنین مدیر نمایندگی ستاد دیه یزد با اشاره به اینکه بیشترین تعداد زندانیان جرائم غیر عمد استان شامل افراد دارای مشکلات مالی و سپس مهریه و نفقه هستند گفت: از ۵۱ نفر زندانی جرائم غیر عمد موجود، ۲۸ نفر به دلیل جرائم مالی و ۲۳ نفر به دلیل مهریه محکوم شدند و برای آزادی آنها بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال بودجه نیاز است.

سید مسعود عظیمی در این نشست خبری مشترک با اشاره به آزادی ۱۶۳ زندانی جرائم غیر عمد در سال گذشته در استان افزود: از این تعداد ۱۸ مددجو زن و ۱۴۵ مددجو مرد و همچنین از این تعداد ۲۴ مددجو با انجام مشاوره و بدون پرداخت هیچ‌گونه وجهی و تعداد ۱۳۹ مددجو نیز با پرداخت وجه آزاد شدند.

وی اظهار کرد: کل بدهی این مددجویان بیش از ۱۸۰ میلیارد ریال بود که با گرفتن رضایت‌ از شکات، همکاری خیران و نیکوکاران نوع‌دوست و همچنین بخشی از محل تسهیلات بانک‌های عامل تامین و زمینه آزادی این افراد و بازگشت به آغوش خانواده‌ها فراهم شد.

این مسئول بیان کرد: از سال ۸۳ که ستاد دیه استان فعالیت خود را با همکاری مردم، مسئولان و خیران در یزد آغاز کرد تاکنون ۲ هزار و ۳۹۰ مددجو از زندان‌ها آزاد و این فعالیت مهم همچنان در سطح یزد و همه مناطق با جدیت پیگیری و ادامه دارد.

استان یزد یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت و حدود چهار هزار زندانی دارد.