به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، توسعه زیرساختهای حمل و نقلی یکی از اصلی ترین شعارهای دولت سیزدهم است. در همین راستا رساندن شبکه ریلی کشور به طول ۱۵۴۲ کیلومتر تا پایان سال ۱۴۰۳ از جمله برنامههای کلان کشور است که برای تحقق آن دولت سیزدهم تاکنون ریلگذاری ۱۷۸ کیلومتر از خطوط ریلی را از ابتدای دولت انجام داده است.
همچنین عملیات زیرسازی ۲۷۳ کیلومتر از خطوط ریلی همراه با ساخت ۱۶ هزار و ۶۸۰ متر مربع ایستگاه ریلی از جمله عملکرد دولت در بخش راه آهن است.
افتتاح بخش اول راهآهن مسافری چابهار زاهدان محدوده زاهدان -خاش به طول ۱۵۴ کیلومتر که خرداد ماه امسال انجام شد، یکی از وعدههای رئیس جمهور در سفر به این استان بود که محقق شد و اکنون دو هفتهای میشود که مسافران بین دو شهر خاش و زاهدان در استان سیستان و بلوچستان تردد ریلی در این مسیر دارند.
پیش از آن رییس جمهوری در نیمه نخست خرداد امسال در سفر به استان آذربایجان شرقی با تکمیل راه آهن میانه- تبریز محدوده بستان آباد - تبریز به طول ۴۴ کیلومتر،مسیر ریلی تهران تا تبریز را ۴ ساعت کاهش داد.
نخستین قطار مسافری خاوران تبریز به تهران از روز شنبه ۲۰ خرداد ماه خبر شروع به فعالیت کرد.
زیرسازی محور ریلی شیراز - بوشهر بطول ۱۴.۸۶ کیلومتر نیز که مطالبه ۱۵ ساله مردم بوشهر است در این ۲ سال انجام گرفته هر چند این پروژه تا زمان بهره برداری و عبور قطار از روی ریل فاصله زیادی دارد.
محور ریلی رشت - کاسپین نیز بطول ۱۶.۸ کیلومتر اخیرا ریل گذاری شده است . پیشرفت پروژه ریلی رشت - کاسپین در مجموع به طور میانگین ۷۵ درصد است و تلاش میشود تا این پروژه بزرگ ریلی با تامین اعتباری که قرار است طی ماه جاری انجام شود تا پایان تیرماه به سرانجام برسد.
محور ریلی گل گهر- شیراز و آنتنی داراب – زادمحمود بطول ۶.۵ کیلومتر و محور ریلی مبارکه - شهرکرد بطول ۱۲.۴ کیلومتر از دیگر پروزه هایی است که قرار است تا پایان دولت به سرانجام برسد.
دولت سیزردهم روسازی محور ریلی یزد- اقلید بطول ۱۰.۹۸ کیلومترو محور ریلی همدان - سنندج بطول ۱۸.۵۷ کیلومتر را نیز در ۲ سال اخیر در کارنامه خود ثبت کررده است.
بخشی از برنامه دولت هم چنین بازسازی و بهسازی ۱۸۰ کیلومتر از خطوط ریلی کشور است که در گام اول ایمنی سیر قطارها را افزایش داده و در گام بعدی به آمار شبکه اضافه میکند.