تهران - ایرنا - دولت سیزدهم‌ در طی دو سالی که از عمرش می گذرد، با وجود تنگناهای مالی، اقدامات ارزشمندی را به انجام رسانده و با عملکردی که تاکنون از خود بر جای گذاشته، نشان داده است که دست از تلاش مضاعف نخواهد کشید؛ تلاشی که در این گزارش به برخی از آنها در جهت توسعه و آبادانی استان لرستان اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، امروز ۲۸ خرداد ۱۴۰۲، بر اساس تقویم ۷۳۰ روز از برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرد؛ درست دو سال قبل در چنین روزی و در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ملت ایران با حضور حدود ۳۰ میلیونی خود پای صندوق‌های رأی، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی را برای سکان‌داری قوه مجریه کشور برگزیدند و او توانست عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران را از آن خود کند.

دولت سیزدهم‌ که با شعار دولت مردمی بر سر کار آمد، طی دو سالی که از عمرش می گذرد، با وجود تنگناهای مالی، اقدامات ارزشمندی را به انجام رسانده و با عملکردی که تاکنون از خود بر جای گذاشته، نشان داده است که دست از تلاش مضاعف نخواهد کشید.

با نیم‌نگاهی به عملکرد دولت مردمی و انقلابی سیزدهم یا همان دولتِ کار، تلاش و اقدام و عمل، می توان به این‌ نکته پی برد که در مسیر خدمت به مردم از هیچ تلاشی برای گره‌گشایی از مشکلات اقشار جامعه دریغ نکرده و سفر به ۳۱ استان در یک سال اول مؤید این‌ امر و ثبت رکورد سفرهای استانی در طول ۳۶۵ روز از وجوه تمایز این دولت با ادوار گذشته و دیگر دولت‌های پاستورنشین است.

اصلاح ساختارها و زیرساخت‌ها در دستور کار دولت

بر اساس اعلام آیت‌الله رئیسی از همان روزهای آغازین دولت، اصلاح زیرساخت‌های کشور شروع شده و طرح‌های بزرگ آب‌رسانی و نیروگاهی و بخش نفت‌ و گاز در دستور کار دولت قرار گرفته است و همچنین در بخش اصلاح ساختارهای اقتصادی برای مهار تورم نیز گام هایی برداشته شده که با قوت دنبال خواهد شد.

سفرهای استانی رئیس جمهور از دیگر برنامه‌های مهم و پر افتخار دولت است که راه میانبر ارتباط با مردم را ایجاد می کند و طبق گفته مردم در مناطق محروم، گره‌های بزرگی از زندگی آنها در این سفرها باز شده است.

رئیس جمهور در طی این دو سال نشان داده به جمله‌ای که در جلسه رأی اعتماد بیان کرد، جامه عمل پوشانده است؛ اینکه بازسازی اعتماد آسیب‌دیده در گرو عمل به وعده‌هاست و عمل به وعده‌ها می‌تواند اعتماد را بازسازی کند.

حالا در آستانه دوسالگی دولت مردمی آیت‌الله رئیسی، بخشی از اقدامات اقتصادی صورت گرفته در استان لرستان را مورد بررسی قرار می دهیم:

لرستان یازدهمین مقصد سفرهای استانی رئیس جمهور در ۱۹ آذر ۱۴۰۰ بود که آیت‌الله رئیسی در این سفر احیای ۱۰ واحد بزرگ اقتصادی راکد از جمله خودروسازی فردا، صنایع گُهر دورود، خمیرمایه دورود، ماشین‌سازی لرستان، آب معدنی بیشه (مینو)، مجتمع فولاد خرم‌آباد، کارخانه نوآوری و فناوری، هتل شقایق، مجموعه شهربازی کیو و احیای طرح‌های بزرگ اقتصادی استان که سال‌های گذشته راکد بوده‌اند را به انجام رساند. به گفته کارشناسان احیای این واحدها منجر به جذب حدود ۱۰۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و بیش از ۲۰۰۰ نفر به‌طور مستقیم شده است.

سفر هیأت دولت سیزدهم به لرستان ۱۰۸ مصوبه با ۶۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی و در مجموع سقف اعتبارات ۱۶ هزار میلیارد و ۲۸۹ میلیارد تومان به اضافه ۳۴۰ میلیون یورو تسهیلات ارزی برای این استان به‌دنبال داشت که به اذعان کارشناسان، مصوبات و اعتبارات خیلی خوبی برای توسعه لرستان بوده و در دولت‌های قبل این مقدار اعتبارات و مصوبات دقیق و کاربردی سابقه نداشته است.

همچنین فاز نخست گاوداری ۶ هزار رأسی دلقان، شیرخشک بروجرد، سیما سفید ازنا، بخش بخار نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی خرم‌آباد، طرح توسعه نساجی بروجرد، طرح توسعه شرکت اکسیردارو و... در این سفر به بهره‌برداری رسیده است که ضمن افزایش تولیدات صنعتی استان با تکمیل این طرح‌ها برای بیش از ۲۰۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

طرح فروآلیاژ الیگودرز، طرح کاغذ از سنگ ازنا، گاوداری ۷ هزار رأسی نگین‌دشت درود، مجتمع پرورش ماهی ۶ هزار تُنی سپیددشت، طرح استیل کورد شهرستان سلسله، از دیگر طرح‌های مهم دولت در این استان است‌ که با تکمیل و اجرای این طرح‌ها ظرفیت اشتغال ۳ هزار نفر به‌صورت مستقیم و همچنین ۳ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم خواهد داشت و موجب افزایش صادرات غیرنفتی استان نیز خواهند شد.

همچنین در این سفر اجرای ۵ هکتار طرح گلخانه‌ای جدید طی سال ۱۴۰۱ در سطح استان اضافه شد؛ اجرای طرح‌های جدید گلخانه‌ای ضمن بهبود اصول و شرایط الگوی کشت و مدیریت منابع آبی سبب افزایش صادرات و اشتغال پایدار در بخش کشاورزی شده است.

احیای ۱۸ محدوده‌ی معدنی

احیای ۱۸ محدوده معدنی در شهرستان‌های بروجرد، ازنا و الیگودرز در این سفر صورت گرفت که منجر به ایجاد اشتغال برای حداقل ۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم توسعه زنجیره‌های صنایع معدنی در این منطقه شد.

پایان یک دهه انتظار برای سوت قطار

لرستان از نظر موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در مسیر ترانزیتی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور، جایگاه ممتازی در صنعت حمل و نقل کشور دارد اما تاکنون به‌دلیل فقدان زیرساخت‌های ریلی، آنطور که باید نقش چندانی در این زمینه ایفا نکرده است. آیت‌الله رئیسی در همین راستا در جریان این سفر خود طی دیدار با اقشار مختلف مردم لرستان گفت: مسأله ریل و راه‌آهن جزو مصوبات سفر است؛ چرا که قضیه ریل سال‌ها پیش باید حل می‌شد نه اینکه امروز موجب نگرانی مردم شود.

از نکات قابل تأمل در برنامه‌ها و رویه سفرهای استانی دولت این است که تیم‌های کارشناسی متشکل از متخصصان و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف، چالش‌ها و مسائل هر منطقه را دسته‌بندی کرده و بر اساس ظرفیت‌های هر استان و امکانات دولت برای تخصیص بودجه تصمیم گیری می شود و در نهایت نیز با حضور میدانی و گفت‌وگوی رودررو با مردم دستورات ویژه‌ای از سوی رئیس جمهور در خصوص طرح‌ها و پروژه‌ها صادر می شود.