به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، در سیزدهمین جلسه کارگروه در مورد قطار اسلام آباد - تهران - استانبول (ITI) هفته گذشته در استانبول تشکیل جلسه داد.
این نشست با همکاری دولت ترکیه و دبیرخانه اکو با حضور هیاتهایی از جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و ترکیه و نمایندگان بانک تجارت و توسعه اکو، بانک توسعه اسلامی و بخش خصوصی برگزار شد.
روابط عمومی سازمان همکاری اقتصادی اعلام کرد: اعضای جلسه با نگاهی به جنبهها، مسائل و الزامات مختلف قطار ITI، از جمله کانتینریسازی و دیجیتالیسازی رویهها بین کشورهای مسیر کریدور، گروه کاری وضعیت کلی عملیاتی قطار اکو را بررسی کرد.
همچنین ضرورت بسیج توسعه زیرساخت ها و امکان درخواست کمک های مالی از بانک توسعه سازمان اکو و بانک توسعه اسلامی برای این منظور نیز در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.
این کارگروه درباره توسعه زیرساختی اخیر و ظرفیت حمل و نقل در مسیر کشورهای قطار اکو، ابراز تمایل بخش خصوصی بلغارستان برای مشارکت در کریدور ریلی، بازسازی خط آهن زاهدان-تفتان-کویته، وضعیت استقرار مرکز لجستیک در شهر زاهدان، تنوع مبدأ و مقصد، وضعیت ایستگاه ها، تعرفه ها، جدول زمانی، ایجاد حمل و نقل چندوجهی با استفاده از روش های جاده ای و راه آهن نیز تبادل نظر کردند.
پس از گشایش رسمی بازارچه رسمی میان ایران و پاکستان با حضور سران دو کشور، مجمع بزرگ بازرگانان پاکستان(PBF) با استقبال از این تحول، خواستار گامهای موثر دو کشور و بخشهای خصوصی برای پیشبرد تجارت تهاتر و کسب منافع تجاری با احیای قطار اکو و از همه مهمترین توسعه ارتباطات ریلی میان ایران و پاکستان شد.
طول خط راه آهن اسلامآباد ـ تهران ـ استانبول ۶۵۰۰ کیلومتر است که ۲۵۷۰ کیلومتر آن در ایران، ۲ هزار کیلومتر آن در ترکیه و حدود ۱۹۰۰ کیلومتر در خاک پاکستان است که زمان حرکت در این مسیر کمتر از نصف حمل و نقل دریایی است و نسبت به مسیر جادهای امنتر و به صرفه نیز خواهد بود. قطارباری کانتینری از پاکستان به مقصد استانبول به زاهدان میرسد، پس از ورود به این شهرخط ریلی زاهدان - کرمان کار خود را بطور رسمی شروع میکند.