گرگان - ایرنا - مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت: کلزاکاران مناطق کوهستانی واقع در شرق استان نگران فروش محصول خود به صورت خرید تضمینی به دولت نباشند.

چند روز گذشته تعدادی از کلزاکاران مناطق کوهستانی شرق استان گلستان از نبود مراکز خرید محصول کلزا در منطقه گلایه داشته و نگران فاسد شدن محصول تولیدی بودند.

محمدباقر منوچهری روز دوشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: اکنون دو مرکز خرید تضمینی کلزا در تعاون روستایی «اوغان» گالیکش و تعاون روستایی کلاله براساس گزارش مدیریت های جهادکشاورزی شرق استان از جمله گالیکش و مینودشت دایر شده و آماده تحویل محصول تولیدی آن‌ها است.

به گفته وی براساس گزارش‌های دریافتی از مدیریت‌های جهادکشاورزی شرق استان، ۱۰۰ هکتار مزرعه کلزا در مناطق کوهستانی باقی مانده و در دست برداشت است.

براساس گزارش مسوولان اداره کل غله و خدمات بازرگانی گلستان، کار خرید تضمینی کلزا از کشاورزان استان در منطقه تمام شده و تاکنون ۲۰ هزار تُن محصول از سوی این کشاورزان به دولت فروخته شده و تاکنون ۹۸ درصد از طلب کلزاکاران استان ( سه هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال) به حساب بانکی آن‌‍‌ها واریز شده است.

برای فصل زراعی جاری، دولت قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا را ۲۲۰ هزار ریال تعیین کرده است که در گلستان مطابق گزارش اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان، ۲۳ مرکز خرید تضمینی برای این محصول دایر شده بود.

کار خرید تضمینی کلزا از کشاورزان گلستان میانه اردیبهشت آغاز و اواخر خردادماه پایان می‌یابد.

براساس گزارش علی‌ موسی‌خانی رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان، در سال زراعی جاری حدود ۳۱ هزار هکتار از زمین‌های استان به زیرکشت دانه روغنی کلزا رفت اما به خاطر خشکسالی، فقط دو سوم محصول آن قابل برداشت شد.

به گفته کارشناسان، گلستان ظرفیت کشت سالانه ۵۵ تا ۷۰ هزار هکتار دانه روغنی را دارد.

زراعت کلزا به عنوان یک محصول راهبردی در راستای پایداری کشت گندم و تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین امنیت غذایی کشور است که ضمن مشارکت در تولید روغن خوراکی موردنیاز کشور در داخل و تلاش برای بی نیازی از واردات این محصول و نیز بهترین تناوب برای گندم و جو بوده که رعایت آن علاوه بر افزایش تولید، آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز را کاهش می‌دهد.