تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری کلمبیا نسبت به رشد احزاب راست افراطی و فاشیسم در اروپا و به ویژه در اسپانیا هشدار داد و آن را با به قدرت رسیدن حزب نازی و «آدولف هیتلر» در آلمان مقایسه کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری ائوروپا پرس، گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری کلمبیا در جریان سفر به آلمان و سخنرانی در بنیاد فردریش ایبرت استیفتانگ (Friedrich-Ebert-Stiftung) تاکید کرد: امروز ما یک چپ اروپایی داریم که نمی‌داند چه باید بکند، در حالی که فاشیسم در حال پیشرفت است. من می‌توانستم فاشیسم را در خیابان‌های مادرید و در واکنش‌هایی که علیه من به دلیل تبار آمریکای لاتینی خود، رنگ پوستم و نیز چپ‌گرا بودنم، سازماندهی شده بود مشاهده کنم.

پترو تصریح کرد: با واقعیتی روبرو هستیم که در حال پیشرفت است و اگر شرایط انتخاباتی مساعد باشد، تعیین‌کننده می‌شود؛ درست همانطور که در سال ۱۹۳۳ در مورد هیتلر اتفاق افتاد.

رئیس‌جمهوری کلمبیا در مرور تاریخی خود افزود که فروپاشی دیوار برلین در سال ۱۹۸۹ به تضعیف جبهه چپ منجر شد. وی گفت: بعد از یک شب بزرگ نئولیبرال، به قول ما و نئومحافظه‌کار، چنان که دیگران می‌گویند، که برای دهه‌ها، سه یا چهار دهه جهان را تحت تسلط خود داشت، دقیقا از آن موقعیت جغرافیایی و تخریب دیوار برلین، موجی از جنبش نومحافظه‌کاران، نابودی جنبش کارگری در مقیاس جهانی، تضعیف شدید و سپس از دست رفتن ارزش چپ به وجود آمد.

تارنمای اسپانیایی زبان شبکه خبری «فرانس۲۴» پیشتر در گزارشی نوشت: بزرگ‌ترین نگرانی اروپا، ظهور راست افراطی در پارلمان‌ها و در برخی موارد، در ائتلاف‌های دولتی است. در اروپا صرف نظر از اینکه دولت‌ها توسط سیاستمداران و احزاب میانه یا چپ رهبری می‌شود یا نه، با برگزاری هر انتخابات، حمایت از راست افراطی افزایش می‌یابد و اصول آن‌ها به پارلمان‌ها رسوخ می‌کند.

بسیاری از پیشرفت‌های راست افراطی در قاره پیر، در انتخابات‌های پارلمانی که در سال ۲۰۲۲ برگزار شد، به دست آمد. در برخی کشورها این احزاب سهم‌هایی از پارلمان را از آنِ خود کردند که تا یک دهه پیش، دستیابی به آن غیرممکن به نظر می‌رسید.

به دنبال برگزاری انتخابات اخیر ایالت‌های خودمختار و شهرداری‌های اسپانیا (۲۸ مه/ هفت خرداد)، حزب مردمی (Partido Popular/ PP) از جناح راست میانه موفق شد با پیروزی در هفت ایالت از ۱۰ شهر بزرگ اسپانیا (لا ریوخا، بالئارس، والنسیا، آراگون، کانتابریا، مادرید و مورسیا) و کنار زدن سوسیالیست‌ها، کنترل اکثریت خودمختاری‌های این کشور را به دست آورد. به این ترتیب، حزب سوسیالیست (Partido Socialista/ PSOE) به رهبری سانچز نخست وزیر اسپانیا در انتخابات دیروز متحمل شکست سنگینی شد و حزب راستگرای مردمی، قدرت در مهم‌ترین دولت‌های محلی کشور را دوباره به دست گرفت.