اصفهان -ایرنا - مدیر کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان عامل سازماندهی و حضور گدایان در سطح این خطه را باندهای سودجو دانست و گفت: این افراد دارای درآمدهای میلیونی در روز هستند و با ظاهری فریبنده در معابر عمومی تگدی‌گری می‌کنند.

روح‌الله ابوطالبی یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: شهروندان اصفهانی با توجه به سِبقه‌ دیرینه در زمینه کمک به نیازمندان و احساس تکلیف در این خصوص اقدام به کمک می‌کنند؛ در حالی که باندهای تگدی گری با سوء استفاده از احساسات و عواطف مردم خَیر اصفهانی و با گماشتن کودکان خیابانی در سطح شهر و بخصوص سر چهارراه‌ها با ایجاد ظاهری فریبنده اقدام به تگدی‌گری می کنند.

وی افزود: انتظار می‌رود مردم فهیم به این نکته توجه داشته باشند؛ با خرید از این افراد دست فروش به اصنافی که با ایجاد شغل محلی برای کسب و کار اقدام به ایجاد محیطی برای کسب روزی برای خود و کارکنان زیر مجموعه فراهم نموده‌اند؛ خسارات زیادی وارد می‌شود.

حضور پررنگ اتباع خارجی میان گدایان در اصفهان

مدیر کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: در آمد روزانه تگدی‌گران با چند ساعت کوتاه در چهار راه‌ها و معابر اصلی به صورت میلیونی است و نکته قابل توجه اینکه بیش از ۹۰ درصد این افراد از اتباع کشورهای همجوار می‌باشند و تعدادی نیز مربوط به استان‌های دیگر هستند.

وی اضافه کرد: این افراد با ایجاد ظاهری فریبنده حتی با کارتخوان بانکی که خود قیمت چند میلیونی دارد، اقدام به دست فروشی و کسب درآمد و از احساسات مردم سوءاستفاده می‌کنند.

ابوطالبی در خصوص افراد گل فروش سر چهارراه‌ها گفت: با پیگیری و شناسایی صورت گرفته این افراد نیز با استفاده از گل‌های دور ریز عمده فروشی‌های گل که به صورت رایگان جمع‌آوری می‌کنند، کسب در آمد کرده که بیشتر این افراد نیز اتباع خارجی هستند.

این مسئول شهرداری اصفهان گفت: ۳۲۴ گدایان در ۲ ماه در شهر اصفهان جمع‌آوری شد که ۲۰۰ نفر این افراد مذکر بزرگسال و ۲۵ نفر مونت بزرگسال و ۸۹ نفر آنها نیز کودک بوده اند که بیشترین آنها جنس مذکر داشته‌اند.

وی درباره باندهای سودجوی سازمان دهی شده تگدی‌گر اضافه کرد: سال گذشته پس از رصد و شناسایی‌های صورت گرفته در سه نوبت سه باند تگدی‌گری شناسایی شد که فقط در یکی از این مخفیگاه‌های این افراد در شرق اصفهان حدود ۱۰۰ نفر شامل مرد، کودک و زن حضور داشته که تعداد زیاد کودکان در این مکان جای تامل داشت که با هماهنگی‌های صورت گرفته و دستورات قضایی از طریق اداره کل اتباع از مرز ایران خارج شدند.