رشت - ایرنا - معاون بندری و دریایی حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: بندرکاسپین سال گذشته بالاترین رشد را در بین بنادر شمالی کشور در دریای خزر به خود اختصاص داد و عملیات تخلیه و بارگیری کالا از این بندر از ۳۰۳ هزار تن به ۵۹۶ هزار تن رسید که افزایش ۹۵ درصدی داشت و این روند رشدی همچنان امسال هم ادامه دارد.

امین افقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این بندر در زمینه توسعه ترانزیت بین الملل و ترانزیت تجاری بویژه صادرات مجدد از بنادر انزلی اقدامات خوبی داشت و با سرمایه گذاری در پسکرانه منطقه آزاد انزلی فضایی مهیا کرد که با استفاده از مزایا و معافیت های این منطقه در کنار زیرساختها و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری بویژه سیلوها، مخازن و انبارهای روباز توانست در تسهیل و تسریع تجارت با روسیه گامهای خوبی بردارد.

وی گفت: همچنین مذاکرات با بنادر روسیه، قزاقزستان و سایر کشورهای حاشیه خزر نیز صورت گرفته تا تفاهم نامه های مختلفی میان بنادر منطقه آزاد انزلی و مناطق ویژه روسیه برای توسعه مبادلات داشته باشیم.
به گفته وی، برای آنکه منطقه آزاد انزلی به محلی برای ترانزیت بین المللی کالاهای روسیه به کشورهای خلیج فارس و نیز جنوب شرق آسیا تبدیل شود باید کریدورهای عبوری را فعال کرد در این راستا موفق شدیم محموله های متعددی از کریدور شمال - جنوب به کشور روسیه حمل کنیم و یا کالاهایی را از روسیه به کشورهای آسیای جنوب شرق و خلیج فارس منتقل کنیم.

افقی به دستاوردهای مثبت در زمینه توسعه همگرایی با کشورهای منطقه حوزه خزر اشاره کرد و افزود: منطقه آزاد انزلی برای توسعه روابط با روسیه و کشورهای حاشیه خزر ایجاد شده است و با این رویکرد تصمیم دارد با توسعه زیرساخت‌های لجستیکی و تکمیل کریدورهای عبوری از ایران به هاب داد و ستد کالاهای ترانزیتی و تجاری دریای کاسپین بدل شود.

وی روسیه را مهمترین شریک تجاری بنادر ایران بویژه منطقه آزاد انزلی در خزر دانست و اظهار کرد: این منطقه تنها منطقه آزاد شمال کشور با ۲ بندر مهم و با سابقه انزلی با قدمت ۳۰۰ ساله و بندرنوین کاسپین است که در مجموع این ۲ بندر با ۲۲ پست اسکله شامل ۱۷مورد در بندرانزلی و پنج پست اسکله در بندرکاسپین مشخصات بنادر نسل سوم را دارد و واحدهای صنعتی در پس کرانه این بندر مستقر هستند.

افقی افزود : این بندر سعی دارد عملیات ارزش افزوده برای خدمات کالا را انجام داده و هزینه جابه جایی در زنجیره کالا برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان را کاهش دهد. مجتمع بندری انزلی هم در کنار بندر کاسپین در سالهای اخیر رشد خوبی داشته است.

وی اظهار کرد: این بنادر با هم افزایی ظرفیت ها و همگرایی که در دیپلماسی دریای خزر وجود دارد در سالهای اخیر به رشد خوبی دست یافته است.

معاون بندری و دریایی حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی خاطر نشان کرد: بندرکاسپین امسال با اضافه کردن سه پست اسکله جدید (۲ پست اسکله و یک پست اسکله رو- رو) رشد خود را ادامه می‌دهد.

کشتی‌های رو -رو برای حمل خودرو و سایر محموله‌های طراحی شده که روی چرخ قرار دارند، استفاده می شود.

به گفته وی، سال گذشته با سه پست اسکله عملیات تخلیه و بارگیری این بندر به بیش از ۲۰۰ هزار تن رسید که با اضافه شدن این سه پست اسکله جدید ظرفیت اسمی اسکله های بندر کاسپین ۱۰۰ درصد رشد خواهد داشت.

مجتمع بندری کاسپین بزرگترین زیرساخت بندری ایران در دریای خزر است که با رویکرد صادراتی و با هدف توسعه روابط اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر و راه‌اندازی کریدور شمال - جنوب در منطقه آزاد انزلی احداث شده است.

این مجتمع بندری، مشخصات بنادر نسل سوم را دارد که با پنج پست اسکله مشتمل بر پایانه‌های تجاری، کانتینری، چندمنظوره، محوطه عمومی، اسکله‌رو _ رو، پایانه غلات، سوخت و صنایع دریایی است که ظرفیت تخلیه و بارگیری در فاز نهایی به ۱۵ میلیون تن کالا را در سه نوبت کاری دارد.

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد شمال کشور با ۲ بندر مهم و با سابقه انزلی با قدمت ۳۰۰ ساله و بندرنوین کاسپین است که در مجموع با ۲۲ پست اسکله فعال هستند.