تهران- ایرنا- دولت سیزدهم‌ در طی دو سالی که از عمرش می گذرد، با وجود تنگناهای مالی، اقدامات ارزشمندی را به انجام رسانده و با عملکردی که تاکنون از خود بر جای گذاشته، نشان داده است که دست از تلاش مضاعف نخواهد کشید؛ تلاشی که در این گزارش به برخی از آنها در جهت توسعه و آبادانی استان اردبیل اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، امروز ۲۸ خرداد ۱۴۰۲، بر اساس تقویم ۷۳۰ روز از برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرد؛ درست دو سال قبل در چنین روزی و در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ملت ایران با حضور حدود ۳۰ میلیونی خود پای صندوق‌های رأی، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی را برای سکان‌داری قوه مجریه کشور برگزیدند و او توانست عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران را از آن خود کند.

دولت سیزدهم‌ که با شعار دولت مردمی بر سر کار آمد، طی دو سالی که از عمرش می گذرد، با وجود تنگناهای مالی، اقدامات ارزشمندی را به انجام رسانده و با عملکردی که تاکنون از خود بر جای گذاشته، نشان داده است که دست از تلاش مضاعف نخواهد کشید.

با نیم‌نگاهی به عملکرد دولت مردمی و انقلابی سیزدهم یا همان دولتِ کار، تلاش و اقدام و عمل، می توان به این‌ نکته پی برد که در مسیر خدمت به مردم از هیچ تلاشی برای گره‌گشایی از مشکلات اقشار جامعه دریغ نکرده و سفر به ۳۱ استان در یک سال اول مؤید این‌ امر و ثبت رکورد سفرهای استانی در طول ۳۶۵ روز از وجوه تمایز این دولت با ادوار گذشته و دیگر دولت‌های پاستورنشین است.

اصلاح ساختارها و زیرساخت‌ها در دستور کار دولت

بر اساس اعلام آیت‌الله رئیسی از همان روزهای آغازین دولت، اصلاح زیرساخت‌های کشور شروع شده و طرح‌های بزرگ آب‌رسانی و نیروگاهی و بخش نفت‌ و گاز در دستور کار دولت قرار گرفته است و همچنین در بخش اصلاح ساختارهای اقتصادی برای مهار تورم نیز گام هایی برداشته شده که با قوت دنبال خواهد شد.

سفرهای استانی رئیس جمهور از دیگر برنامه‌های مهم و پر افتخار دولت است که راه میانبر ارتباط با مردم را ایجاد می کند و طبق گفته مردم در مناطق محروم، گره‌های بزرگی از زندگی آنها در این سفرها باز شده است.

رئیس جمهور در طی این دو سال نشان داده به جمله‌ای که در جلسه رأی اعتماد بیان کرد، جامه عمل پوشانده است؛ اینکه بازسازی اعتماد آسیب‌دیده در گرو عمل به وعده‌هاست و عمل به وعده‌ها می‌تواند اعتماد را بازسازی کند.

حالا در آستانه دوسالگی دولت مردمی آیت‌الله رئیسی، بخشی از اقدامات اقتصادی صورت گرفته در استان اردبیل را مورد بررسی قرار می دهیم:

هشتمین مقصد به استان تاریخ و طبیعت و آب درمانی

استان اردبیل هشتمین سفر استانی آیت‌الله رئیسی بود که در تاریخ ۳۰ مهر ۱۴۰۱ انجام گرفت و این سفر در نهایت دستاوردهای قابل توجهی برای استان به ارمغان آورد و در مجموع ۱۰۰ طرح در حوزه‌های مختلف به تصویب رسید که از این تعداد ۲۴ طرح مربوط به حوزه زیربنایی، 8 طرح در حوزه صنعت و معدن، 3 طرح در حوزه نفت و انرژی، 8 طرح در حوزه آب و خاک کشاورزی، 5 طرح در حوزه اشتغال، ۱۶ طرح در حوزه بهداشت و درمان، ۲۱ طرح در حوزه فرهنگی و آموزشی و ۱۵ طرح نیز در حوزه رفاه و اجتماعی است.

شرکت کشت و صنعت مغان اردبیل امکان و ظرفیت خوبی برای تأمین امنیت غذایی کشور دارد که در اختیار دولت قرار گرفته است و از این رو آیت‌الله رئیسی در این سفر به وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد که هم در ایجاد اشتغال و هم در فعال کردن ظرفیت‌های منطقه فعالیت بیشتری داشته باشد.

در این سفر همچنین مشکلات پروژه خودروسازی سبک مایوان خودرو سبلان، در زمینه مشکلات حقوقی و واگذاری سند اراضی مورد بررسی و در دست اقدام قرار گرفت و ایجاد اشتغال پایدار به تعداد ۱۵۰ نفر و عقد قرارداد با سازمان شهرداری‌های کشور برای تولید ۱۰۰۰ دستگاه رقم خورد.

افزایش اتوبوس و مینی‌بوس شهری و تولید مشترک یا مشارکت طرف چینی در داخل کشور و صرفه‌جویی ارزی ۳۰۰ میلیون یورو در سال از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستاست.

تولید داروهای گیاهی و مواد بهداشتی فارمد امید پارسیان

دولت سیزدهم در این سفر، مشکلات حقوقی و بانکی این شرکت را هم مرتفع کرد که رفع این مشکلات ایجاد اشتغال پایدار برای ۳۰۰ نفر و ایجاد ارزش افزوده ۱۰ برابری و صرفه‌جویی ارزی به مبلغ ۵۰ میلیون یورو افزایش تولید مواد دارویی و آرایشی و بهداشتی به میزان ۴.۵ هزار تن را به همراه داشت.

تولید آهن اسفنجی شرکت الماس آرتاویل

دولت با تأمین زیرساخت‌ها و صدور مجوزهای لازم در این‌باره، تولید را به میزان یک میلیون تُن آهن اسفنجی رساند و تکمیل زنجیره ارزش تولید صنعت فولاد استان و ایجاد اشتغال مستقیم ۴۰۰ نفر و سرمایه‌گذاری به مبلغ ۱۴۰ میلیون یورو را به ارمغان آورد.

شهرک گلخانه‌ای از دیگر اقدامات انجام شده دولت در استان اردبیل است که با تأمین زیرساخت‌های لازم و تأمین منابع مالی بخشی از سرمایه‌گذاری، بهره‌برداری از مجتمع گلخانه‌ای به مساحت ۱۲۰ هکتار و در حال احداث بودن ۳۰۰ هکتار گلخانه با فرصت شغلی ۹۰۰ نفر و افزایش توان تولید به میزان ۱۰ هزار تُن انواع محصولات گلخانه‌ای (استان اردبیل)، صادرات به میزان متوسط ۱۰۰ هزار دلار در سال، افزایش میزان بهره‌وری ۱۰ الی ۱۵ برابر، صرفه‌جویی حداقل ۵۰ درصد آب مصرفی صورت گرفت.

استخراج و تولید کنسانتره مس و مولیبدون شرکت جلگه‌های آسمانی

از دیگر اقدامات انجام شده دولت در استان اردبیل که ایجاد اشتغال مستقیم برای تعداد ۴۰۰ نفر، اکتشاف معادن به میزان ۷۰ میلیون تُن و صدور پروانه بهره‌برداری به میزان ۱ میلیون تُن در سال را فراهم کرده، استخراج و تولید کنسانتره مس و مولیبدون است. چرخیدن‌ِ چرخ کارخانه‌های سبلان بعد از مدت‌ها رکود، بارقه‌ی امید را در دل کارگرهای این استان ایجاد کرد. مهر ۱۴۰۰ که رئیس جمهور راهی این اردبیل شد، کارخانه‌های متروک موضوع کوچکی نبود که دولت بخواهد از آن‌چشم بپوشد. در نتیجه این سفر بسیاری از کارخانه‌ها احیا و راه‌اندازی شدند و ۱۰۰۰ دستگاه مینی‌بوس با نام «باران» نیز در دست تولید قرار گرفت.

آنچه در میان برنامه‌ها و رویه سفرها مشهود است، این است که قبل از سفر کارهای کارشناسی توسط متخصصان و صاحب‌نظران هر بخش انجام و چالش‌ها و مسائل هر منطقه دسته‌بندی شده و بر اساس ظرفیت‌های هر استان و امکانات دولت برای تخصیص بودجه تصمیم گیری می شود و در نهایت هم با حضور میدانی و گفت‌وگوی رودررو با مردم، دستورات ویژه از سوی رئیس جمهور صادر می شود.