بندرعباس - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان گفت: این استان به لحاظ کمیت صنایع دستی جزو ۲ استان برتر و به لحاظ کیفیت در چند رشته جزو استان‌های برتر کشور است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد محسنی روز یکشنبه در آیین تجلیل از صنعتگران صنایع دستی هرمزگان افزود: ۴۰۰ رشته صنایع دستی در جهان وجود دارد که ۲۹۰ رشته از آنها در ایران است، هرمزگان هم در کشور چنین شرایطی دارد.

وی ادامه داد: صنایع دستی نیاز به تکمیل زنجیره دارد، اینکه صنعتگر در بشاگرد، گاوبندی، لیردف و مناطق مختلف محصول تولید کرده و به انتشار مشتری باشد صحیح نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان اضافه کرد: باید از تهیه و تولید مواد اولیه تا ایجاد نشان تجاری و عرضه محصولات صنایع دستی به بازارهای داخلی و خارجی فکر شود.

محسنی با طرح این پرسش که چرا محصول‌های تولیدی صنایع دستی هرمزگان تجاری نشده است و چرا فعالان بازار این صنایع گله‌مند هستند، گفت: من به عنوان مدیرکلی که ۶ ماه است مسوولیت اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را بر عهده دارم در بخشی از این مشکل‌ها مقصرم.

وی توضیح داد: علت این گلایه مندی این است که ارکان و زنجیره خدمات دهی به این صنعتگران ضعیف است و تناسبی در حوزه خدمات دهی وجود ندارد.

جای بازار صنایع دستی در بندرعباس خالی است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان با بیان اینکه جای بازار عرضه محصولات صنایع دستی در بندرعباس خالی است، افزود: صنایع دستی باید در جایی به فروش برود که زیبا بوده و زیرساخت داشته باشد.

وی اظهار کرد: وقتی بازار صنایع دستی هرمزگان مطرح می‌شود باید در کنار مراکز تجاری و بازار باشد، مگر می‌شود بندرعباس که شهر خلاق صنایع دستی و خانگی است بازار صنایع دستی نداشته باشد، ما به عنوان اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان آمادگی داریم این کار را با کمک شهرداری انجام دهیم.

۹۰ هزار نفر صنعت‌کار صنایع دستی در هرمزگان وجود دارد

محسنی ابراز کرد: موضوع دیگر آموزش جوامع است که بخشی مردم و بخشی فعالان صنایع دستی هستند، نزدیک به ۹۰ هزار نفر صنعت‌کار صنایع دستی در هرمزگان وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: اداره‌ها و ارگان‌ها باید قدر و منزلت صنایع دستی را بدانند، هفته گذشته به نمایشگاه صنایع دستی کوهیج رفته بودم که تا به حال در عمر خود چنین نمایشگاهی ندیده بودم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان افزود: نزدیک به پنج هزار نفر در آنجا حضور داشتند و حضور این تعداد جمعیت نتیجه نگاه خوب مدیران و مسوولان آنجا به موضوع صنایع دستی است.

در پایان این مراسم ۵۵ نفر از صنعتگران صنایع دستی هرمزگان مورد تقدیر قرار گرفتند.