خرم آباد - ایرنا - رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: سهم واحدهای کوچک و متوسط از سبد صادراتی استان ۱۱ و سهم تجار حقیقی و حقوقی از این شاخص تنها سه درصد است.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمد طولابی روز یکشنبه در جلسه توسعه صادرات غیرنفتی لرستان افزود: واحدهای بزرگ از جمله پتروشیمی و داروسازی ها ۸۶ درصد صادرات لرستان را به خود اختصاص داده اند.

وی سهم لرستان از تجارت کشور را ۵۵ صدم درصد عنوان کرد و گفت: کل صادرات کشور و استان در سال گذشته به ترتیب ۵۳ میلیارد دلار، و ۲۹۴ میلیون دلار بوده است در حالیکه این استان ظرفیت صادراتی ۵۳۰ میلیون دلاری دارد.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان سهم گمرک لرستان از صادرات پارسال را تنها ۴۲ میلیون دلار برشمرد و تصریح کرد: ۹۰ قلم‌ کالای صادراتی لرستان به ۲۹ کشور دنیا صادر می‌شود در حالی که تعداد کالاهای صادراتی کشور چهار هزار و ۲۵۳ قلم می باشد و به ۱۴۸ کشور صادر می شود.

طولابی اضافه کرد: صادرات لرستان در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۹۳ میلیون دلار بود که علت کاهش این میزان در سال گذشته، کاهش تولیدات پتروشیمی از ۳۱۳ تن در سال ۱۴۰۰ به ۲۲۴ تن در سال گذشته بود و با توجه به سهم پتروشیمی در سبد صادراتی استان، ارزش و میزان صادرات پارسال کمتر شد.

وی افزود: از نظر وزنی پارسال ۵۵ درصد صادرات استان در حوزه صنایع معدنی، ۳۶ درصد پتروشیمی و پایه نفتی، هفت درصد صنعت و ۱.۵ درصد کشاورزی و صنایع غذایی بود در صورتیکه از نظر ارزش مالی سهم پتروشیمی، صنایع معدنی، کشاورزی ،مواد غذایی و صنعت به ترتیب معادل ۷۹ درصد، ۱۲ درصد ، پنج و چهار درصد بوده است.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به اینکه لرستان به دلیل تولیدات حوزه انرژی نسبت به مدت متوسط کشور، ارتباط صادراتی بیشتری با کشورهای اروپایی دارد بیان کرد: حجم واردات استان در سال گذشته ۲ هزارتن به ارزش ۱۳ میلیون دلار بود در حالیکه سال قبل از آن همین وزن واردات به ارزش پنج میلیون دلار وارد لرستان شد و دلیل این امر، ورود تجهیزات و ماشین آلات جدید برای واحدهای تولیدی و صنعتی استان می باشد به نحوی که ۹۷ درصد واردات مربوط به مواد اولیه و تجهیزات خطوط تولید است.