تهران- ایرنا- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به راه‌اندازی سامانه‌هایی برای رصد قیمت‌گذاری داروها گفت: در این زمینه با اقدامات حوزه بازرسی این وزارتخانه، هشت شرکت به صورت موقت پلمب و ۱۵۰ داروخانه نیز به دلیل تخلف تعطیل شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، بهرام عین اللهی در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از مشکلات با پیگیری‌های انجام شده در حال برطرف شدن است، یادآور شد: در جلسه با سازمان برنامه و بودجه مشخص شد چه میزان ارز ترجیحی باید دریافت کنیم و در جلسه با بانک مرکزی نیز تعیین شد ارز را از چه روش و منابعی باید به موقع پرداخت کنند که با اجرا شدن آنها  بسیاری از مشکلات به وجود آمده حل می‌شود.
وی با بیان تعداد زیادی از کالاها ترخیص شده و بخشی که در خصوص فعالیت نیروهای غذا و دارو است در حال انجام است، تصریح کرد: کمیته‌های مختلفی تشکیل شده که هر کدام در یک حوزه پیگیری جدی انجام می‌دهند، پیگیری سایر حوزه‌ها مانند ارز، برنامه و بودجه، گمرک و بانک مرکزی توسط حوزه غذا و دارو در حال انجام است.
وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: یکی از مشکلات در بحث نقدینگی و تسهیلاتی است که باید به شرکت‌های دارویی با توجه به تغییر ارز ترجیحی به ارز نیمایی و افزایش نیاز آنها به نقدینگی پرداخت شود.

عین اللهی ادامه داد: همچنین بانک مرکزی قول داده ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مربوط به شرکت‌های دارویی را پرداخت کند که با این اقدام می‌توانیم کارها را انجام دهیم.
وی با تأکید برایجاد ذخایر راهبردی دارویی و تجهیزات پزشکی عنوان کرد: در هیأت امنای ارزی بخشی از تجهیزات راهبردی از جمله اکسید ژنراتور وجود دارد البته باید ذخایر دارویی به ویژه داروهای حیاتی را افزایش دهیم.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه پرداخت علی‌الحساب ماهیانه یک دوازدهم اعتبارات دارویار مورد نیاز است تا معوقات دارویار پرداخت شود، افزود: میزان اعتبار حوزه تجهیزات و دارو برای ما ۶۹ هزار میلیارد تومان مصوب شده در حالی که سال گذشته بودجه وزارت بهداشت۷۳ هزار میلیارد تومان بود. برای جلوگیری از کمبودها احتیاج به ۱۰۵ همت داریم و به دنبال این هستیم در متمم بودجه سال جاری این ۶۹ همت را به ۱۰۵ همت افزایش دهیم.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که برای ما مشکل ایجاد می‌کند این است که منابع دارویی ما در تبصره (۱۴) قرار گیرد. با توجه به میزان هزینه این تبصره،‌ وقتی می‌خواهیم منابع را دریافت کنیم، اعتبارات صرف یارانه می‌شود و دچار مشکل می‌شویم، از این رو درخواست این است که به شکلی اعتبارات وزارت بهداشت از این تبصره خارج و از سایر منابع اعتبارات حوزه دارویی تأمین شود.

ترخیص دارو و تجهیزات پزشکی در حال انجام است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ترخیص دارو و تجهیزات پزشکی از گمرک با اقدام مجلس و دولت در حال انجام است، گفت: تعرفه گمرکی از چهار به یک درصد کاهش یافته تا شرکت‌ها تجهیزات پزشکی را ترخیص کنند.

عین اللهی در ادامه درباره عملکرد دستگاه‌های اجرایی در دو حوزه واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی اظهار داشت: زنجیره تهیه دارو و تجهیزات پزشکی فرآیندی است که ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف در آن مشارکت دارند و در واقع از حلقه‌های مختلفی تشکیل شده که یکی از این حلقه‌ها وزارت بهداشت است.

وی ادامه داد: در فرآیند تهیه دارو و تجهیزات پزشکی علاوه بر قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی، سازمان‌های مختلف هم دخیل هستند از این رو برای ایجاد هماهنگی بین بخش‌ها قرارگاه ویژه دارویی تشکیل شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: این قرارگاه از رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس بانک مرکزی و سازمان‌های بیمه‌گر و نهادهای نظارتی تشکیل شده است و جلسات آن به طور مرتب برگزار می‌شود و هدف اصلی آن نیز پیگیری و تامین نیازهای دارویی و تجهیزات پزشکی است.

وی با اشاره به اینکه یکی از بخش‌های دخیل در این حوزه، گمرک است، درباره مشکلی که در گمرک برای ترخیص دارو و تجهیزات پزشکی رخ داده بود،‌ نیز توضیح داد: این مشکل مربوط به افزایش چهاردرصدی حقوق گمرکی تجهیزات پزشکی بود و به همین دلیل شرکت‌های وارد کننده تجهیزات پزشکی نسبت به ترخیص کالاهای خود اقدام نمی‌کردند. اما جلسه‌ای با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی تشکیل شد و این تعرفه از چهار به یک درصد کاهش یافت و اکنون ترخیص تجهیزات پزشکی در حال انجام است.

عین اللهی با بیان اینکه بخشی از مشکلات به تامین ارز مربوط است، گفت: با برنامه ‌ریزی انجام شده فرآیند تامین ارز کاملا مشخص شده و امید است با اجرای آن تامین ارز صورت گیرد. همچنین تقلیل بروکراسی مربوط به واگذاری مجوز به صنایع تولید تجهیزات نیز در حال انجام است.