تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آموزش هوشمند و مجازی و استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی اگر در کنار آموزش سنتی قرار بگیرد، می‌تواند تاثیربخش باشد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی گل روز دوشنبه در همایش سراسری مدیران فناوری اطلاعات دانشگاه‌ها که به میزبانی دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، اظهار داشت: اگر بنا باشد که دانشجویان سر کلاس بروند تا استاد فقط اطلاعاتی را به آنها منتقل کند، دانشجو خودش می تواند به راحتی به این اطلاعات دسترسی پیدا کند و نیازی به کلاس و درس ندارد؛ بنابراین شیوه تدریس و آموزش اگر قرار است هوشمند شود باید تغییرات جدی در آن ایجاد شود.

وی افزود: اگر استاد بخواهد صرفا با شیوه سنتی تدریس کند، تاثیر آن حتما کم خواهد بود؛ چرا که آموزش هوشمند و مجازی و استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی اگر در کنار آموزش سنتی قرار بگیرد، می تواند اثربخش باشد.

وزیر علوم ادامه داد: امروزه نقش استاد در آموزش بیشتر باید جنبه هدایتی و تعیین کننده سمت و سوها باشد. باید نقش استاد جنبه پویشی، پالایشی و پیرایشی داشته باشد چرا که دانشجویان ما کاملا مسلط به آموزش هوشمند هستند و در کمترین زمان می توانند به اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

زلفی گل تاکید کرد: راهی جز این نداریم که آموزش عالی را به سمت افزایش هوشمندی ببریم و از آموزش مجازی برای تکمیل چرخه آموزشی و مسیر آموزشی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه آموزش عالی باید برای آموزش هوشمند هزینه کند، گفت: هزینه کردن برای این بخش بهترین نوع سرمایه گذاری است؛ چرا که باعث می شود آموزش عمق بیشتر و شتاب و سرعت بیشتری به خود بگیرد. امروزه پژوهش خوب هم از طریق آموزش هوشمند شکل می گیرد.

زلفی گل در ادامه افزود: یکی از چالش ها و نگرانی هایی که در بخش آموزش عالی وجود دارد، این است که مبادا آموزش را فدای پژوهش کنیم. ما باید برنامه ریزی کنیم که آموزش ما پژوهش‌محور و پژوهش ما آموزش‌محور باشد و اینها با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

وی با بیان اینکه با توجه به توسعه هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها باید موضوع پژوهش به سوی مطالعات تئوریک برود، افزود: باید استخراج داده‌ها، استفاده از آزمایشگاه‌ها و ساخت تجهیزات و مواد جدید به صورت علمی تجربه شود.

وزیر علوم در ادامه با بیان این که نیازآفرینی واقعیتی است که باید در آموزش عالی پیش بینی شود افزود: باید پیش بینی کنیم که در چند سال آینده به چه سیستم‌های فناوری نیازمند هستیم و جوانان ما در چند سال آینده به چه زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی نیاز دارند که آن را آماده کنیم چرا که با نسل جوانی سر و کار داریم که تغییرات زیادی را تجربه کرده اند.

وی ادامه داد: همچنین باید باور داشته باشیم دسترسی آنها به اطلاعات سهل و ساده شده و یک استاد دانشگاه راهی جز این ندارد که خود را با دوره‌های آموزشی جدید اطلاعات به روز کند. باید سرفصل‌های دروس را مطابق با تغییرات بازبینی کنیم. سرفصل‌های آموزشی حتماً باید با توجه به نیاز روز جامعه و آینده مشاغل بازبینی شوند. علاوه بر این برای استخدام اساتید باید جدید دوره‌های آموزشی برگزار شود تا با شیوه‌های جدید آموزش مجازی آشنا شوند. وظیفه ما در آموزش عالی توجه به روزآمد شدن است. توسعه با توصیه انجام نمی‌شود و هر توسعه‌ای از مسیر قانونی اجرایی می‌شود. در نتیجه پیشنهاد می‌کنم به فکر تدوین دستورالعملی برای آموزش عالی هوشمند باشیم.

زلفی گل با بیان اینکه امروزه باید دسترسی به اطلاعات و سیستم‌های پژوهشی، آموزشی و مجازی نظام‌مند باشد، افزود: بحث اخلاق علمی در رابطه با آموزش هوشمند و اینکه چگونه باشد تعیین می شود. باید برای آن قانون داشته باشیم و حتماً نیازمند یک دستورالعمل برای آموزش عالی هوشمند هستیم تا حقی از کسی ضایع نشود.

آینده پژوهی آموزش عالی، مبتنی بر پیشرانی فناوری اطلاعات است

در ادامه این همایش زهرا ناظم بکائی، رئیس دانشگاه الزهرا (س) نیز توضیحاتی ارائه کرد. وی گفت: امیدواریم گردهمایی متخصصان فضای فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی در قالب این همایش یک روزه با شعار آموزش عالی هوشمند نقطه عطفی در اتفاقات و موفقیت‌های این حوزه باشد.

وی افزود: اصول راهبردی فناوری اطلاعات نیازمند هماهنگی، مدیریت کلان و تنظیم برنامه‌های هدفمند است و محور شکل دهنده گفتمان رهبر انقلاب در این حوزه بر لزوم بازگشت به توانمندی و استفاده از ظرفیت داخلی تاکید دارد.

ناظم بکائی تصریح کرد: امروزه فناوری اطلاعات به عنوان ابزار نیرومند و تاثیرگذار در فرایند یاددهی و یادگیری برای ارتقای کیفیت و کارایی آموزش مورد توجه است. آینده پژوهی آموزش عالی در کشور مبتنی بر پیشرانی فناوری اطلاعات است و این امر مهم در دانشگاه الزهرا که به آموزش عالی دختران و بانوان کشور اهتمام دارد، ابعاد متنوع، دقیق و هوشمندانه تری پیدا کرده است.

رئیس دانشگاه الزهرا ادامه داد: فناوری اطلاعات می‌تواند از طریق بهبود مدیریت کلان در نظام‌های اطلاع رسانی، بهینه سازی داده‌ها و تامین اطلاعات مورد نیاز برای پیش بینی آینده، هماهنگی فعالیت‌ها و افزایش سرعت گردش داده‌ها بر آموزش عالی اثر گذارد و به عنوان رویکرد نوین مکمل آموزش است نه جایگزین آن و این همه بخشی از اهتمام نظام در حکمرانی فضای مجازی است.

وی بیان کرد: وظیفه متخصصان این حوزه استفاده از فناوری‌های تحول آفرین مانند هوش مصنوعی است. اطمینان داریم صاحبنظران و تلاش گران این بخش به منظور مقابله با آرایش جنگی دشمن تلاش می‌کنند؛ بنابراین این جمله رهبر معظم انقلاب را قرائت می‌کنم که ایران باید جزو ۱۰ کشور برتر حوزه هوش مصنوعی قرار گیرد، زیرا این امری است که اداره کننده آینده دنیا است و نقش ویژه‌ای در اداره کشورها دارد.