به گزارش ایرنا، دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در اردیبهشت ماه امسال فراخوان رویداد طراحی و تولید لباس اربعین «اولین رویداد حوزه طراحی و تولید لباس مبتنی بر زنجیره ارزش پوشاک ویژه طراحی و تولید لباس محرم و اربعین (دیدار)» را اعلام کرد.
بنا به اعلام این دبیرخانه با آغاز حضور گسترده مردم از نقاط مختلف جهان به ویژه ایران در مراسم پیادهروی اربعین، مسئله تهیه لباس و ملزومات مناسب این سفر به عنوان یک نیاز مهم از سوی زائران به ویژه زائران مسلمانی که از کشورهای غیر اسلامی به این مراسم میآمدند و ارائه اولین کالکشن لباس محرم و اربعین از سوی ایران در این رویداد مطرح شد.
امروز دوشنبه نشست خبری «برکت دیدار» با محوریت لباس محرم و اربعین به عنوان پیش رویداد دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
مهدیه هاشمزاده در این نشست اظهارکرد: موضوع رویداد «برکت دیدار»، اربعین حسینی است اما مقرر شده از یک ماه قبل از محرم برگزار شود تا اگر کسی خواست از طرحهای ارائه شده سفارش انبوه بدهد و طرحهای ارائه شده را به صورت عمده تولید و عرضه کند، فرصت برای تولید و عرضه محصول به بازار محرم و در ادامه اربعین وجود داشته باشد.
وی افزود: آخرین فرصت ارسال اثر به جشنواره دیدار ۲۵ خرداد بود و آثار دریافتی طی یک هفته کارشناسی و عکاسی میشوند. همچنین آثار در قالب مجله و به عنوان اولین مجموعه لباس محرم و اربعین در ایران ارائه خواهد شد. مطالب این مجله همچنین به زبان انگلیسی نیز عرضه میشود تا در اختیار سایر کشورها قرار گیرد.
هاشمزاده ادامه داد: سوم تا پنجم تیرماه نیز به منظور ارتباط بی واسطه با طراحان و تولید کنندگان رویداد نمایشی در هتل هما برگزار و هر لباس در قالب مانکن و سایر قالبها به خریداران ارائه میشود.
دبیر کمیته اجرایی رویداد گفت: تاکنون ۵۰۰ طرح به دبیرخانه این رویداد رسیده که ۲۰۰ طرح به دلیل تکراری بودن رد شده و بقیه به نمایش درخواهد آمد.
به گفته وی این رویداد دو بخش را در نظر گرفته است که یک بخش «طرح فروشی» است. در این بخش طراحان طرحهای خود را ارائه میکنند و تولیدکنندگان میتوانند این طرحها را خریداری و با طراحان همکاران داشته باشند. بخش دوم تولیدکنندگانی هستند که امکان تولید انبوه را دارند و میتوانند با ارتباطی که با فروشگاهدارها برقرار میکنند سفارش تولید انبوه طرحها را دریافت کنند.
هاشمزاده افزود: رویکرد ما صرفاً طراحی لباسهای بلند و پوشیده نبود و علاوه بر قالب عبا، تونیک و شلوار و شومیزهای بلند هم طراحی شده تا برای مخاطبان مختلف آثار داشته باشیم.
وی با تأکید بر اینکه کاربردی بودن طرحهای ارائه شده در این رویداد یکی از مباحث مورد توجه بوده است، گفت: لباس اربعین ویژگیهای خاص خود را دارد و باید این ویژگیها از جمله داشتن جیبهای بزرگ، سبک و راحت بودن، استفاده از پارچه مناسب مناطق گرم، چروک نشدن لباس، امکان استفاده راحت از کولهپشتی همراه با لباس و … مورد توجه قرار گیرد که تمام این موارد به طراحان ارائه شده و خوشبختانه در این رویداد هم طراحان شرکت کردهاند و هم تولیدکنندگانی که خودشان طراح داشته و در این حوزه فعالیت میکنند در حال ارائه محصول به رویداد دیدار هستند.
به گفته وی شاید فرصت ارائه محصولات در محرم را از دست داده باشیم اما برای اربعین و ایام فاطمیه امکان ارائه طرح و محصول داریم.
وی ادامه داد: در اربعین به صورت مستقیم نمایش زنده نداریم و طرحها بر روی پیکره مصنوعی ارائه خواهد شد. رویدادهای بعدی دیدار هم حتماً مربوط به ایام سوگواری و ایام سوگ نیست و رویداد بعدی در ایام شعبانیه یعنی ایام شادی برگزار خواهد شد.
معاون اجرایی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیز در این نشست اظهارکرد: بعد از محرم و اربعین سال گذشته به این فکر افتادیم که رویدادی مبتنی بر نقوش اسلامی ایرانی برای ارائه لباس مناسب محرم و اربعین طراحی کنیم.
محمدجواد قاسمیان افزود: با توجه به اینکه در تمام مناسبتهای مذهبی عزا و شادی و مناسبتهایی که باید آداب و رسوم در آن رعایت شود، لباس خاصی لازم است، این رویداد طراحی و بر اساس نیازسنجی از اماکن مقدس و اعلام مشکلات برخی عتبه ها در خصوص لباس خدام این محور هم به رویداد اضافه و طرحنامه لباس زیارت طراحی شد.
وی از تولیدکنندگان و عرضهکنندگان لباس خواست در مسیر ارائه پوشش مناسب محرم و اربعین این کارگروه را کمک کنند و گفت: هدف دوم ما عرضه محصولات فرهنگی خوب در بازار بود. ما اکنون به سواد پوشاک در کشور به شدت نیازمند هستیم و باید افراد بدانند لباس اجتماع، لباس خصوصی، لباس مراسم و ... را کجا و چطور باید بپوشند.
قاسمیان اضافه کرد: برای لباس اجتماع نشان شیما طراحی شده و هر لباسی نشان شیما دارد به این معناست که میتوان آن را در اجتماع پوشید. برای سایر لباسها هم باید همین شاخشها تعریف شود که باید رسانهها، تولیدکنندگان و حامیان و ویژندهای بزرگ در این عرصه به ما کمک کنند. همچنین باید تلاش کنیم گفتمان مروج سواد پوشاک را گسترش دهیم.