خرم‌آباد - ایرنا - کشت گلخانه‌ای در سال‌های اخیر به دلیل مزیت‌هایی که نسبت به کشت در فضای باز دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است و باتوجه به ظرفیت های مطلوب لرستان در این زیربخش از کشاورزی، ۱۰۰ میلیارد تومان در سفر هیات دولت به این استان برای رونق و شکوفایی گلخانه‌ها اختصاص یافت.

به گزارش ایرنا با توجه به شرایط آبی و لزوم استفاده بهینه از منابع موجود، یکی از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی، ایجاد و توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای است و به گفته مسوولان استان، این ظرفیت در لرستان وجود دارد که جزو پنج استان نخست به لحاظ ایجاد فضای گلخانه ای کشور باشد.

با روند رو به رشد خشکسالی و کاهش نزولات جوی در سال های گذشته، حجم برداشت آب از منابع سطحی و زیرزمینی افزایش یافت به نحوی که کارشناسان اعلام کردند برداشت آب از دشت کوهدشت تا عمق ۸۰ متری نیز رسیده است.

علاوه بر کاهش بارندگی و خشکسالی، کشاورزان مهاجر و کشت گیاهان آبدوست نیز بلای بزرگتری در کشاورزی استان شد به نحوی که برای آبیاری تنها ۱۴ هزار هکتار کشت آبدوست استان ۴۱۰ میلیون مترمکعب آب در این اراضی مصرف می شد.

در این شرایط، اهمیت گلخانه ها بیش از پیش نمود پیدا می کند، خانه های سقف شیشه ای که با کاهش چشمگیر مصرف آب و بهره وری بالا نسبت به فضای بیرون می توانند تا حدود زیادی منابع آبی را تثبیت کنند.

ضرورت حمایت از سرمایه گذاران کشت گلخانه ای

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: حمایت از سرمایه‌گذاران برای توسعه و رونق گلخانه‌های لرستان ضروری است.

ابراهیم دولتشاه با بیان اینکه توسعه کشت های گلخانه ای فرصت و مزیت مناسبی برای تولید محصولات کشاورزی در لرستان محسوب می‌شود افزود: کشور در وضعیت بحرانی آب است و توسعه گلخانه می تواند نجات بخش محصولات کشاورزی باشد، به‌طوریکه در گلخانه های "هیدروپونیک" و با روش های نوین به ازای هر یک کیلو گرم محصول ۱۵لیتر آب مصرف می شود.

وی اظهار کرد: در کشت های غیرگلخانه ای یا فضای باز، به ازای هر یک کیلوگرم محصول کشاورزی قریب به ۷۰لیتر آب نیاز است که با احداث و توسعه گلخانه ها شاهد مدیریت آب، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش تولید محصولات ۱۰برابری و سلامت در محصول خواهیم شد.

دولتشاه گفت: سرمایه گذاران یکی از موتورهای محرک در توسعه گلخانه ها محسوب می شود و با تمام تلاش از افرادی که دارای اهلیت باشند حمایت خواهیم کرد و اکنون نیز شاهد ورود سرمایه گذاران در بخش گلخانه ها هستیم که امیدواریم با این اقدام بتوانیم سطح گلخانه ها را در تولید و کیفیت محصولات افزایش دهیم.

وی ادامه داد: درتوسعه کشت گلخانه ای فارغ از مدیریت آب، افزایش راندمان و کیفیت در محصول به ازای هر هکتار برای ۱۰ نفر می تواند شغل ایجاد شود که این نیز مزیت خوبی جهت اشتغال واقتصاد پایدار است.

رهاورد ۱۰۰ میلیارد تومانی سفر رییس جمهور برای گلخانه های لرستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: ۷۲ هکتار فضای گلخانه ای با تولید حدود ۱۳ هزار تن در استان وجود دارد که تا چهار سال آینده به ۳۰۰ هکتار خواهد رسید.

سید "عماد شاهرخی" ادامه داد: در پی سفر رییس جمهور و هیات دولت به لرستان ۱۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت های شهرک های جدید گلخانه ای در استان اختصاص یافت.

وی تصریح کرد: پایین بودن درجه ابرناکی، تابش مناسب خورشید، محدود نبودن منابع خاک و وجود منابع آبی از جمله مزیت های لرستان برای توسعه گلخانه ها است که می توان نسبت به راه اندازی این نوع کشت و کار با کمترین هزینه در نقاط معتدل استان اقدام کرد.

تولید ۱۰ برابری در گلخانه ها

رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان همچنین با بیان اینکه توسعه کشت محصولات گلخانه‌ ای یکی از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی است ادامه داد: از مجموع ۷۲ هکتارسطح زیر کشت گلخانه های استان، ۴۹ هکتار به کشت صیفی و سبزیجات شامل گوجه، خیار و فلفل دلمه‌ای اختصاص دارد و سالانه ۱۰ هزار تن محصول از این سطح برداشت می‌شود که حداقل ۱۰ برابر تولید در فضای آزاد است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۰ میلیون شاخه گل بریده از سطح۲۲ هکتار گلخانه لرستان برداشت می شود گفت: سالانه ۸۰ تن آلوئه ورا از سطح یک و نیم هکتار فضای گلخانه ای لرستان به مرحله تولید می رسد.

وی افزود: استفاده بهینه از منابع آب و خاک، زمینه یابی و شناسایی مناطق مستعد استان جهت احداث گلخانه ها در دستور کارسازمان جهاد کشاورزی قرار دارد چراکه بحران کم آبی حرکت به سمت کشت های گلخانه ای را ضروری کرده است.

شاهرخی در خصوص بازاریابی و صادرات محصولات گلخانه‌ای نیز توضیح داد: با توجه به کیفیت و استانداردهای لازم بقایای سموم و کودشیمیایی محصولات گلخانه‌ای استان، بازار هدف خارج از کشور است و در این خصوص مشکلی نداریم.

۱۲ شهرک گلخانه ای آماده واگذاری/ حمایت دولت از متقاضیان

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان همچنین اظهار داشت: زیرساخت ۱۲ شهرک گلخانه ای به مساحت کل ۴۳۱ هکتار با تولید ۷۶ هزار و ۸۰۰ تن و اشتغالزایی برای سه هزار و ۳۶۰ نفر نیز آماده واگذاری به سرمایه گذاران این بخش می باشد.

شاهرخی با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی لرستان آماده ارائه مجوز به متقاضیان کشت گلخانه‌ای است گفت: پرداخت تسهیلات با نرخ کم و دوره بازپرداخت طولانی نیز در دستور کار است که حداقل سطح برای گلخانه های بزرگ مقیاس ۲ هزار متر مربع می باشد و متقاضیان جهت دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی می شوند.

وی تاکید کرد: صدور مجوزها در کوتاهترین زمان و با کمترین تشریفات اداری برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد اما افرادی که قصد سرمایه گذاری در این بخش را دارند باید برای ارتقای دانش فنی و مهارت خود تلاش کنند.

بر اساس بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه به دولت اجازه داده می‌شود برای مردمی‌شدن اقتصاد، حداکثرسازی مشارکت اقتصادی، بهره‌گیری موثر از ظرفیت‌های عظیم جمعیت فعال کشور (جوانان، زنان و دانش‌آموختگان دانشگاهی) و برای بهره‌برداری موثر از مزیت‌های نسبی و رقابتی مناطق در پهنه سرزمینی ایران اسلامی (با اولویت مناطق روستایی و عشایری و محروم) برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها به ایجاد اشتغال پایدار و جدید منجر شود.