تهران- ایرنا- دولت سیزدهم‌ که با شعار دولت مردمی بر سر کار آمد، طی دو سالی که از عمرش می گذرد، با وجود تنگناهای مالی، اقدامات ارزشمندی را به انجام رسانده و با عملکردی که تاکنون از خود بر جای گذاشته، نشان داده است که دست از تلاش مضاعف نخواهد کشید.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، بر اساس تقویم ۷۳۲ روز از برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ می گذرد، روزی که ملت ایران با حضور حدود ۳۰ میلیونی خود پای صندوق‌های رأی، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی را برای سکان‌داری قوه مجریه کشور برگزیدند و او توانست عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران را از آن خود کند.

دولت سیزدهم‌ که با شعار دولت مردمی بر سر کار آمد، طی دو سالی که از عمرش می‌گذرد، با وجود تنگناهای مالی، اقدامات ارزشمندی را به انجام رسانده و با عملکردی که تاکنون از خود بر جای گذاشته، نشان داده است که دست از تلاش مضاعف نخواهد کشید.

با نیم‌نگاهی به عملکرد دولت مردمی و انقلابی سیزدهم یا همان دولتِ کار، تلاش و اقدام و عمل، می توان به این‌ نکته پی برد که در مسیر خدمت به مردم از هیچ تلاشی برای گره‌گشایی از مشکلات اقشار جامعه دریغ نکرده و سفر به ۳۱ استان در یک سال اول مؤید این‌ امر و ثبت رکورد سفرهای استانی در طول ۳۶۵ روز از وجوه تمایز این دولت با ادوار گذشته و دیگر دولت‌های پاستورنشین است.

اصلاح ساختارها و زیرساخت‌ها در دستور کار دولت

بر اساس اعلام آیت‌الله رئیسی از همان روزهای آغازین دولت، اصلاح زیرساخت‌های کشور شروع شده و طرح‌های بزرگ آب‌رسانی و نیروگاهی و بخش نفت‌ و گاز در دستور کار دولت قرار گرفته است و همچنین در بخش اصلاح ساختارهای اقتصادی برای مهار تورم نیز گام هایی برداشته شده که با قوت دنبال خواهد شد.

سفرهای استانی رئیس جمهور از دیگر برنامه‌های مهم و پر افتخار دولت است که راه میانبر ارتباط با مردم را ایجاد می کند و طبق گفته مردم در مناطق محروم، گره‌های بزرگی از زندگی آنها در این سفرها باز شده است.

رئیس جمهور در طی این دو سال نشان داده به جمله‌ای که در جلسه رأی اعتماد بیان کرد، جامه عمل پوشانده است؛ اینکه بازسازی اعتماد آسیب‌دیده در گرو عمل به وعده‌هاست و عمل به وعده‌ها می‌تواند اعتماد را بازسازی کند.

حالا در آستانه دوسالگی دولت مردمی آیت‌الله رئیسی، بخشی از اقدامات اقتصادی صورت گرفته در استان فارس را مورد بررسی قرار می دهیم: رئیس جمهور در ۲۲ مهر ۱۴۰۰ در هفتمین سفر استانی خود به استان فارس سفر کرد.

دستاورد سفر رئیس جمهور و هیات دولت به فارس ۱۱۴ مصوبه در حوزه‌های عمرانی، صنعتی، اشتغالزایی، فرهنگی، ورزشی و زیربنایی بود. این مصوبات یا تعریف پروژه جدید بود یا تکمیل طرح های نیمه تمام که به گفته مسئولان، تاکنون ۱۱۰ مورد از آنان اجرا و نیمی از این پروژه‌ها نیز به بهره برداری رسیده است. بعد از این سفر تعداد ۱۹ متمم به مصوبات قبل اضافه شد و مجموع مصوبات به ۱۳۳ مورد رسید.

در این سفر، اعتباری بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان به پروژه‌های جدید و طرح‌های ناتمام اولویت‌دار اختصاص یافت.

رفع مشکل کم آبی، رونق بخشی به اقتصاد گردشگری، سرمایه‌گذاری، اقتصاد مقاومتی، حمایت از صنایع استان، ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان، بازدید سر زده از کارخانه آزمایش، بازدید از کارخانه کاغذسازی زاگرس، دیدار با نخبگان، ورزشکاران، سران عشایر، اصحاب رسانه، خانواده شهدا و ایثارگران و... عمده برنامه‌های سفر آیت‌الله رئیسی به فارس را تشکیل داد.

اختصاص مبلغ ۳۰ میلیارد تومان جهت تکمیل موزه دفاع مقدس، تامین مالی و تکمیل بهره‌برداری از آزادراه شیراز - اصفهان و تکمیل برج فناوری پارک علم و فناوری فارس، توسعه غربی خط یک و تکمیل خط دوم قطار شهری شیراز، تقویت ناوگان اتوبوسرانی شیراز، تسریع در تکمیل کمربندی شمال شرق این کلانشهر، مشارکت جهت بازآفرینی بافت قدیم اطراف حرم حضرت احمد بن موسی (ع) و تکمیل تالار مرکزی شیراز از جمله طرح‌های مصوب شده سفر رییس جمهور، در حوزه مدیریت شهری شیراز است.

تکمیل راه آهن شیراز - بوشهر - عسلویه، تکمیل بزرگراه دشت ارژن - قائمیه، تکمیل ۵۰ کیلومتر از محور جهرم – لار، احداث باند دوم محور کوار – فیروزآباد-جم، تأمین زمین مورد نیاز و پرداخت تسهیلات احداث ۱۰ هزار واحد مسکن شهری و ۱۲ هزار واحد مسکن روستایی و رفع نقاط حادثه خیز استان فارس از جمله طرح های عمرانی و راه و شهرسازی مصوب شده است.

تکمیل سد نرگسی و کوار، تکمیل خط دوم آبرسانی شیراز، تکمیل فاضلاب ۶ شهر شامل شامل داراب، فیروزآباد، نی ریز، فسا، سپیدان، آباده، تکمیل تصفیه خانه فاضلاب کازرون، آبرسانی به شهرهای ارسنجان، زرین دشت، رودبال، جنت شهر، سرچهان، قیر، جهرم، شرق مرودشت، استهبان و نی ریز نیز از طرح های مهم آبرسانی به شمار می‌رود.

گاز رسانی به ۱۰۰ روستا، ۶ شهر و ۴۴۰ واحد صنعتی استان، اختصاص مبلغ ۲۵۰میلیارد تومان از محل مسئولیت اجتماعی وزارت نفت برای کمک به اجرا و تکمیل ۲۴۹ پروژه در زمینه پروژه های آموزشی، ورزشی، بهداشتی، راه، آبرسانی و طرح های هادی روستایی و خدماتی به نحوی که ۲۰ میلیارد تومان آن برای طرح های مورد نظر و اختصاص مبلغ ۵۷ میلیارد تومان برای کمک به تکمیل بیمارستان حضرت زینب(س) شیراز از محل اعتبارات مسئولیت اجتماعی وزارت نفت از دیگر طرح های مصوب در بخش نفت و گاز فارس است.

ایجاد بازارچه خوداشتغالی صنایع دستی، کمک به برندسازی گردشگری استان در ذیل برنامه های اقدام ملی گردشگری، کمک به معرفی، تبلیغ و بازاریابی در کشورها و مبادی هدف گردشگری پیرو سر آیت الله رئیسی به این استان در نظر گرفته شد.

آنچه در میان برنامه ها و رویه سفرها مشهود است اینکه قبل از سفر کارهای کارشناسی توسط متخصصان و صاحب نظران انجام، چالش‌ها و مسائل هر منطقه دسته بندی شده و بر اساس ظرفیت های هر استان و امکانات دولت برای تخصیص بودجه، تصمیم گیری می‌شود و در نهایت با حضور میدانی و گفت و گوی رو در رو با مردم، دستورات ویژه صادر می‌شود