قزوین - ایرنا - ملی پوش قزوینی تیم ملی کبدی گفت: تیم ملی کبدی با آمادگی و انسجام بالا توانایی درخشش در مسابقات آسیایی ۲۰۲۳ چین را دارد.

به گزارش ایرنا، دوستداران ورزش می دانند که کبدی در اصل یک بازی ایرانی است و به اسامی گوناگون نامیده می شود، این بازی در گیلان شیرین دودو و در خراسان، گلستان و مازندران زو و در سیستان و بلوچستان کبدی نامیده می شود.

کبدی یک ورزش کم خرج و یک بازی بیرون سالنی و سالنی پرتحرک است و به نوعی ترکیبی از کشتی و راگبی است.

برای گرفتن مهاجم یا فرار از دست حریف در این بازی به مهارت، انعطاف پذیری چابکی، استقامت، حضور ذهن و جرأت احتیاج است.

کبدی از مسابقات آسیایی سال ۱۹۸۲ به صورت نمایشی و پس از آن جزء‌ مسابقات رسمی بازیهای آسیایی قرار گرفت و در این رشته ورزشی هر تیم شامل ۱۲ نفر است و بازی در ۲ وقت ۲۰ دقیقه ای برگزار می شود.

در استان قزوین هم این رشته طرفداران خود را دارد و می توان شهر اقبالیه را مرکز این رشته ورزشی در استان قزوین نام برد که ورزشکاران بسیاری را روانه تیم ملی کرده است.

احمدرضا عسگری ملی پوش قزوینی تیم ملی کبدی نیز بدون شک از بهترین های آسیاست که این روزها برای تداوم حضور در تیم ملی و محک زدن شانس خود برای رفتن به رقابت های قهرمانی آسیا بوسان کره جنوبی و نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی ۲۰۲۳ چین تلاش می کند.

این کبدی کار قزوینی که مدال طلای رقابت های قهرمانی جوانان جهان در سال ۲۰۱۹ را در کارنامه خود دارد، با درخشش در مسابقات اخیر تیم ملی امیدوار است تا همراه با این تیم ضمن حضور در رقابت های پیش رو، مدالی شایسته تیم ملی ایران را بر گردن بیاویزد.

گفت وگوی خبرنگار ورزشی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با این ملی پوش را در ادامه می خوانید.

ایرنا: متولد چه سالی هستید و از چه سالی ورزش را شروع کردید؟

متولد سال ۱۳۷۹ هستم و در سن هشت سالگی ورزش را با کشتی در شهر اقبالیه آغاز کردم و در سال ۹۵ با راهنمایی ها و مشاوره های روح الله آقاسی رییس هیات کبدی استان قزوین به این رشته روی آوردم.

ایرنا: چطور شد که سر از تیم ملی کبدی درآوردی؟

سال ۱۳۹۷ برای نخستین بار به اردوی تیم ملی جوانان دعوت شدم و درخشش در اردو موجب شد تا عازم مسابقات قهرمانی جوانان جهان شوم و در همان رقابت به عنوان طلا دست پیدا کنیم.

ایرنا: اردوی تیم ملی کبدی در قزوین دنبال می شود، سطح اردو چطور بود؟

سطح فنی اردو خوب بود و به آمادگی بهتر ملی پوشان برای حضور در مسابقات پیش رو کمک کرد، این اردو موجب شد تا هماهنگی بین کبدی کاران تیم ملی به سطح مناسبی برسد و مربیان برنامه های تمرینی و تاکتیکی خود را برای نتیجه گیری خود در مسابقات پیش رو عملیاتی کنند.

ایرنا: در زمینه باشگاهی سابقه فعالیت در کدام تیم ها را دارید؟

در طول هفت سال فعالیت در این رشته ورزشی، به همراه تیم های استان قزوین، امید جلین گرگان و پیام همدان در ادوار مختلف رقابت های قهرمانی کشور، لیگ برتر و دسته جات آزاد ساحلی شرکت داشته ام.

ایرنا: وضعیت لیگ برتر کبدی چطور است؟

قبل از شیوع کرونا در کشور، لیگ جوان و پویایی داشتیم و با ورود این ویروس به ایران از اواخر سال ۱۳۹۸ تمامی لیگ ها و مسابقات لغو شد.

فدراسیون کبدی در ابتدای امسال از برگزاری رقابت های لیگ برتر کبدی کشور در ماه های آینده خبر داد تا دوباره علاوه بر برگزاری رقابت های حساس و نفسگیر، شاهد بروز و ظهور استعدادهای جدید در این مسابقات باشیم.

ایرنا: برنامه و هدفی که برای ادامه فعالیت حرفه ای خود در کبدی دارید چیست؟

حفظ آمادگی روحی و روانی و بدنی برای تداوم حضور در تیم ملی و رقابت های ۲۰۲۳ هانگژو چین مهم ترین هدف ورزشی ام است و در کنار آن تلاش می کنم تا مدال طلای این رقابت ها را نیز همراه با تیم ملی از آن خود کنم.

ایرنا: حس و حال پوشیدن پیراهن تیم ملی چطور است؟

در وهله اول آرزوی هر ورزشکاری است که پیراهن تیم ملی را به تن کند و در وهله دوم این را باید در نظر گرفت که وقتی این پیراهن را به تن می کنی خواه ناخواه وظیفه و مسئولیت سنگینی را باید متحمل شوی زیرا که اینبار وظیفه سربلند کردن مردم کشور و به احتزاز در آوردن پرچم کشور بر عهده ات می افتد.

باید اذعان کرد پوشیدن پیراهن تیم ملی یکی از لذت بخش ترین احساساتی است که به آدم دست می دهد و احساس غرور را به آدم می دهد مخصوصا وقتی که با مدال آوری همراه باشد.

ایرنا: حمایت مسوولان از کبدی قابل قبول بوده یا خیر؟

حمایت ها از سوی خانواده و هیات کبدی خوب است اما انتظار بیشتری از مسوولان در بحث حمایت داریم چرا که این رشته از حامی مالی یا اسپانسرهای زیادی برخوردار است و نیازمند اعتبارات ادارات کل ورزش و جوانان و فدراسیون و در نهایت وزارت ورزش و جوانان است.