به گزارش ایرنا، سفرهای هوایی امروزه نقشی تاثیرگذار و مستقیم در زندگی بیشتر افراد دارد و مردم استان ایلام نیز از این قاعده مستثنی نیستند و بخش عمده ای از مسافرت های برون استانی، با هواپیما صورت می گیرد.
اما در طی چند سال اخیر با افزایش تعداد مسافران هوایی، معضلی به اسم نبود جا و بلیط به یک دردسر بزرگ و چالش مهم برای آنها تبدیل شده، به گونه ای که متقاضیان برای دریافت بلیط و گرفتن جا در یک پرواز به مقصد تهران یا برعکس باید حداقل از ۲ هفته قبل از موعد سفر خود، اقدام به تهیه پیش خرید بلیط کنند.
این در حالی است که برای برخی سفرهای غیر مترقبه و ناگهانی امکان صدور بلیط آنی وجود ندارد، هرچند در زمان شیوع کرونا، دریافت بلیط به واسطه کاهش مسافرت ها آسان تر بود اما بعد از فروکش کردن ویروس کرونا و اوج گرفتن مسافرت های هوایی، چالش تهیه بلیط نیز افزایش یافت.
مسوولان فرودگاه ایلام موضوع نبود بلیط را ناشی از کمبود ناوگان هواپیمایی و تعداد شرکت های ایرلاین فعال در خطوط پروازی ایلام- تهران می دانند.
در سال های اخیر به واسطه رونق یافتن مرز مهران، تردد و مسافرت هوایی در تنها فرودگاه استان ایلام افزایش فزاینده ای یافته و بجز مسافران استان ایلام، حضور مسافرانی از دیگر استان ها و حتی اتباع غیر ایرانی نیز به حجم تعداد مسافران این فرودگاه افزوده است.
جواب منفی شرکت های خدمات مسافری به متقاضیان دریافت بلیط هواپیما
مسوول یکی از شرکت های خدمات هواپیمایی در خصوص میزان مراجعه تلفنی یا حضوری مردم برای تهیه بلیط ایلام - تهران و ایلام - مشهد، گفت: بیش از ۹۰ درصد افراد مراجعه کننده برای تهیه بلیط با جواب منفی مواجه می شوند و شانس دریافت بلیط ندارند.
وی افزود: بعد از پایان کرونا میزان درخواست تهیه بلیط بیشتر از سال های قبل شده و باید مسافران حداقل از ۱۰ روز قبل برای تهیه بلیط خود اقدام کنند.
این مسوول شرکت خدمات هوایی ابراز کرد: در گذشته هواپیماها در هر پرواز چندین جای خالی یا کنسلی بلیط از سوی مسافران داشتند اما اکنون به ندرت می توان صندلی خالی در هر پرواز مشاهده کرد که در لحظه نیز آن صندلی خالی از سوی یک مسافر دیگر پر می شود.
مسوول یکی دیگر از شرکت های خدمات مسافری استان هم یادآور شد: تهیه بلیط برای مسافران حتی کارمندان دولت که عازم ماموریت هستند، نیز به سختی پیدا می شود.
وی با بیان اینکه در طول روز به طور میانگین ۱۰۰ نفر برای مشهد یا تهران درخواست بلیط دارند، اما شاید کمتر از پنج نفر از آنها شانس تهیه بلیط را پیدا می کنند، ادامه داد: این روند موجب نارضایتی عموم مسافران را در پی داشته است و ما بیشتر مسافران را به سمت استان های همجوار از جمله کرمانشاه برای سفر به تهران یا مشهد سوق می دهیم.
این مسوول شرکت خدمات هوایی یادآور شد: بخشی از پروازها به طور معمول در ماه به کارمندان برخی ادارات و شرکت ها اختصاص دارد که بر اساس جدول ماهانه برای این افراد صندلی گرفته می شود.
تاکید استاندار ایلام بر افزایش پروازهای ایلام
استاندار ایلام چندی پیش، در جلسه بررسی وضعیت پروازهای فرودگاه ایلام، گفت: استان ایلام به دلیل اینکه قطب صنعت نفت، گاز و پتروشیمی غرب کشور بوده و دارای مراکز صنعتی است، محل تردد کارشناسان و مهندسان حوزه انرژی و زائران عتبات عالیات در مرز مهران است که باید در حوزه حملونقل هوایی و زمینی، این استان دارای بهترین و منسجمترین برنامه ها برای سهولت در تردد مسافران باشد.
حسن بهرام نیا تاکید کرد: جایگاه حمل و نقل هوایی در این استان در مقایسه با سایر استانها بی بدیل است و میطلبد نگاهها به حمل و نقل زمینی و هوایی معطوف و بیش از گذشته به آن توجه شود تا مسافران برای رسیدن به مبدا و مقصد با هیچ مشکلی مواجه نشوند.
وی تاکید کرد: مطالبه استان در خصوص کمبود پروازها باید برطرف و بهترین خدمات فرودگاهی به مسافران ارایه شود.
ناوگان هواپیمایی و تعداد پروازهای ایلام جوابگوی تعداد متقاضیان نیست
در حال حاضر به گفته مدیر فرودگاه شهدای ایلام چهار شرکت هواپیمایی ایران ایر، ماهان، آسمان و قشم ایر در خط هوایی ایلام- تهران فعال هستند و شرکت زاگرس ایر نیز تا چندی پیش در این فرودگاه به فعالیت مشغول بود اما به علت پاره ای مشکلات، از فعالیت در مسیرهای پروازی ایلام انصراف داد هرچند رایزنی ها برای بازگشت این شرکت به خط هوایی ایلام تهران یا ایلام مشهد ادامه دارد.
جواد یگانه ادامه داد: عمده مشکل در خطوط هوایی، زمین گیر بودن هواپیماها و کمبود ناوگان هوایی به تعداد کافی است و این مساله فقط مربوط به استان ایلام نیست بلکه در بیشتر نقاط کشور مسائل مشابه وجود دارد.
وی یادآور شد: کمبود ناوگان هوایی یا در دست تعمیر بودن تعداد دیگری از هواپیماها، باعث شده است تعداد ناوگان باقیمانده فعال در خطوط هوایی پاسخگوی حجم زیاد مسافران نباشد.
یگانه ابراز کرد: دومین استان دارای بیشترین اختصاص پرواز هفته در غرب کشور مربوط به ایلام است هرچند با توجه به تعداد زیاد مسافران بومی و غیربومی این تعداد پرواز در هفته جوابگوی حجم زیاد مسافران نیست.
مدیر فرودگاه شهدای ایلام یکی دیگر از مشکلات فرودگاه ایلام را علاوه بر ناوگان هواپیمایی، کمبود شرکت های خدمات هواپیمایی مستقر در فرودگاه ها ذکر کرد و گفت: تنها یک شرکت در فرودگاه ایلام مستقر است که باید تعداد این شرکت ها افزایش یابد.
به گفته یگانه به طور میانگین در هر پرواز ایلام - تهران ۲۰ درصد مسافران را اتباع عراقی و غیر ایرانی تشکیل می دهد ولی در پروازهای ایلام - مشهد این نسبت به ۴۰ درصد می رسد.
وی در مورد پرواز ایلام - مشهد نیز اظهار کرد: خط پروازی ایلام - مشهد به علت در دست تعمیر بودن ناوگان هواپیمایی شرکت آسمان که در این مسیر فعالیت دارد، از ابتدای خردادماه تاکنون به طور کامل لغو شده است.
یگانه افزود: مسافران این مسیر برای سفر به مشهد یا ایلام باید از طریق فرودگاه استان کرمانشاه یا سایر استان های همجوار که در خط مشهد فعالیت دارند، اقدام می کنند که این معضل باعث نارضایتی مسافران این مسیر شده است.
مدیر فرودگاه شهدای ایلام ادامه داد: در هر پرواز ایلام - تهران ۶۰ درصد مسافران را افرادی تشکیل می دهند که برای پیگیری امور درمانی خود به پایتخت مراجعه می کنند و ۱۵ درصد را کارمندان و مدیران دستگاه های برای ماموریت های دارای یا دانشجویان تشکیل داده و عده کمی از مسافران برای کار شخصی یا تفریح به تهران سفر می کنند.
وی اضافه کرد: لغو کامل یا تاخیر مکرر در پرواز هواپیماهای مسیر ایلام - تهران نیز بر مشکلات این فرودگاه و ناخشنودی های مسافران افزوده است.
به گزارش ایرنا، هرچند کمبود ناوگان هواپیمایی یک معضل و مشکل کشوری است اما در استان ایلام با توجه به حجم زیاد مسافران به واسطه مرز مهران و وجود شرکت های بزرگ نفتی لزوم ازدیاد پروازها و افزایش ناوگان هواپیمایی و شرکت های خدمات هواپیمایی مستقر در فرودگاه ها در تنها فرودگاه این استان ضروری است.
علاوه بر فرودگاه شهدای ایلام، شهرستان آبدانان نیز دارای یک باند فرودگاهی غیرفعال متعلق به نیروی هوایی ارتش و به جای مانده از دوران دفاع مقدس است که استاندار و نمایندگان مجلس برای راه اندازی مجدد این فرودگاه رایزنی های متعددی انجام داده اند که هنوز به سرانجام قطعی نرسیده است.
در صورت راه اندازی و فعالیت این فرودگاه بدون شک، بخشی از فشار وارده بر روی فرودگاه شهدای ایلام برداشته و میزان پروازهاو ناوگان هواپیمایی اختصاص یافته به استان افزایش خواهد شد و حجمی از مسافران استان از طریق فرودگاه آبدانان عازم مقاصد هوایی خود خواهند شد.
فرودگاه شهدای ایلام از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به ایلام در سال ۶۸ بود که برای خروج از بن بست ارتباطی و برون رفت استان از محرومیت به دستور ایشان، ساخت این فرودگاه در دستور کار قرار گرفت و سال ۷۵ با اتمام پروژه، باند این فرودگاه با حضور رییس جمهور وقت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی افتتاح و آماده پذیرش ناوگان هواپیمایی مسافربری شد.
استان ایلام در کنار مرز مهران، باتوجه به موقعیت خاص جغرافیایی، تاریخی و طبیعی خود می تواند به یک قطب گردشگری و توریستی بکر در کشور تبدیل شود که تقویت این حوزه درآمدزا مستلزم وجود زیرساخت ها از جمله مسیرهای دسترسی است که یکی از این زیرساخت های حمل و نقل را فرودگاه و خطوط هوایی تشکیل می دهد که باید توسعه این بخش مهم از زیرساخت های ارتباطی بیش از پیش، مورد توجه مسوولان ارشد کشور قرار بگیرد.
نکته حائز اهمیت اینکه علاوه بر نایاب بودن بلیط هواپیما، استان ایلام با کمبود بلیط ناوگان اتوبوسرانی برون شهری نیز مواجه است و مسافرانی که ناامید از یافتن بلیط هواپیما شده اند برای یافتن بلیط اتوبوس برون شهری نیز با چالش مواجه هستند.
در حال حاضر فرودگاه ایلام با ۱۷ پرواز و ۳۴ سورتی خدمات حمل و نقل هوایی را به مسافران عرضه می کند.