شهرکرد -ایرنا- معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۱۵ هزار فرهنگی در استان مشغول فعالیت هستند، افزود: ۱۳ درصد معلمان استان در شرف بازنشستگی هستند.

به گزارش ایرنا، امین سلیمانی روز سه‌شنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان افزود: با توجه به کمبود شدید نیروی انسانی در استان، مهرماه امسال نیز یک‌هزار و ۸۶۰ معلم بازنشته می‌شوند و روند بازنشستگی در آموزش و پرورش استان در پیش است.

وی به ظرفیت و سهمیه جدید جذب نیروی انسانی از طریق آزمون استخدامی و همچنین دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: باید با وحدت و همدلی در استان این سهمیه‌ها جذب شود تا مشکل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش رفع شود.

معاون اداره کل آموزش و پرورش استان در ادامه با اشاره به اینکه در دولت به احداث مسکن ملی و مهر توجه ویژه شده است، گفت: توجه به احداث فضاهای آموزشی نیز در شهرک‌های جدید و مکان‌هایی که مسکن ملی احداث می‌شود، باید در نظر گرفته شود.

سلیمانی افزود: در اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین فضای آموزرشی و سرانه آموزشی یکی از الزامات است که باید این کار انجام شود و براساس قوانین بالادسی از جمله قوانین بالادستی شورای آموزش و پرورش مصوب سال ۱۳۷۲، تمام احداث‌کنندگان شهرک‌های جدید و مسکونی در تمام نقاط کشور باید پیش‌بینی احداث فضای آموزشی و ساخت فضای آموزش را بر عهده بگیرند.

وی افزود: در قانون آمده صدور پروانه ساخت و پایان کار توسط شهرداری‌ها باید منوط به تامین فضای آموزشی باشد که همزمان با احداث واحدهای مسکونی جدید، احداث فضای آموزشی توسط احداث‌کنندگان نیز باید انجام شود و در صورتی که این امر محقق نشود و احداث‌کنندگان این کار را انجام ندادند،اداره کل مسکن شهر و سازی موظف است هزینه را تامین و در اختیار اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مداس قرار دهند تا مدرسه جدید احداث شود و چنانچه تعهدات قانونی تامین نشود در محاکم قضایی شاکیت ثبت و خارج از نوبت این موضوع پیگیری خواهد شد.

۱۶ مدرسه جدید در منطقه منظریه شهرکرد نیاز است

معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش پرورش چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به اینکه طرح توسعه شهرک منظریه در دست اقدام است و هم اکنون چهار مدرسه ابتدایی و متوسطه اول در این منطقه فعال است، گفت: احداث ۱۶ مدرسه جدید در این منطقه نیاز است.

سلیمانی گفت:هم‌اکنون ۲ مدرسه ابتدایی این منطقه به صورت شبانه روزی فعالیت دارند که کمبود فضای آموزشی باعث افزایش تردد و ترافیک ناشی از تردد در مرکز شهر و همچنین افزایش تعداد دانش‌آموز در کلاس درس و ۲ شفته شدن مدارس این منطقه شده است.

سلیمانی افزود:هم‌اکنون در برخی مناطق استان به خصوص شهرستان لردگان با کمبود نیروی انسانی و مدرسه در مناطق و شهرک‌های جدید با این کمبود مواجه هستیم و ماهانه ۵۰ میلیون تومان اجاره برای مدارس شهرک فجر لردگان پرداخت می‌شود.

احداث مدرسه در شهرکهای جدید در دستور کار قرار دارد

معاون مسکن راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری نیز در این جلسه با اشاره به اینکه احداث مدرسه در شهرک‌ها و مناطق جدیدی در دستور کار قراردارد، افزود: براساس ضوابط، بهترین و مناسب‌ترین فضاها در شهرک‌های جدید برای ایجاد مدرسه، اماکن فرهنگی و مذهبی و تفریحی در نظر گرفته شده است که این امر براساس ضوابط و مقررات عالی معماری است که در مناطقی که برای نهضت ملی مسکن در نظر گرفته می‌شود اولویت اول تامین فضاهای خدمات عمومی و آموزشی و مذهبی و سایر موارد است.

کامران رهی افزود: در بحث مسکن ملی، ساخت مسکن بر اساس و پایه آورده مردم و متقاضیان است و دولت موظف است تا فضاهای آموزشی رایگان را در اختیار مردم قرار دهد و این امر در وزارتخانه نیز مطرح شده و در بودجه سالجاری اعتباری برای این امر در نظر گرفته شده که از محل تهاتر زمین ، سایر خدمات روبنایی احداث شود و اطلاع‌رسانی به سایر دستگاه‌ها از جمله ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مسکن، استانداری و شهرداری‌ها در این زمینه انجام شده که تفاهمنامه احداث خدمات روبنای مشترک انجام شود.

به گفته وی، احداث نهضت ملی مسکن مهمترین اولویت دولت برای تامین مسکن است و ساخت سایر فضاها در حال پیگیری است و تاکنون عملیات ساخت سه فضای آموزشی در منظریه شهرکرد و الهیه بروجن پیگیری شده است و برای تامین اعتبار این طرحها ن یاز به تفاهنمامه سه جانبه بین آموزش و پرورش، برنامه و بودجه و راه و شهرسازی است.

۶۰ درصد سفرهای درون شهری تحصیلی است

شهردار شهرکرد نیز با اشاره به حجم بالای ترافیک در برخی ساعات روز در مرکز استان گفت: ۶۰ درصد سفرهای درون شهری تحصیلی است.

محمد حسین واحدیان افزود: نبود و ناکافی بودن زیرساخت‌های آموزشی در نقاط مختلف شهر معضل ترافیک در را افزایش داده است و این امر یکی از دلایل افزایش ترافیک در شهر شهرکرد شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع ترافیک شهر شهرکرد در آستانه تصویب در وزارت کشور است، گفت: ۶۰ درصد سفرهای دورن شهری تحصیلی است.

به گفته وی، با تامین فضاهای آموزشی، فرهنگی و سایر فضاها در محلات جدید ارائه خدمات به مردم بهتر و آسانتر خواهد شد و باید برای رفع این مشکل از ظرفیت مردم و به خصوص خیران بیشتار استفاده کرد.

شهردار شهرکرد با اشاره به اینکه در بحث حمل و نقل عمومی و سرویس مدارس، آخرین بخشنامه و دستورالعمل اجرای آیین نامه حمل و نقل دانش‌آموزان در سال ۹۷ تنظیم شده، افزود: مدیریت کارگروه حمل و نقل دانش آموزان به عهده آموزش و پرورش و دبیری برعهده شهرداری است .

وی از اعلام فراخوان برای سرویس مدارس اشاره کرد وگفت: هم ا کنون تعدادی ون در شهرداری برای استفاده شرکتها وجود دارد و مجوز ۱۰ ون دیگر نیز دریافت شده است.

به گزارش ایرنا، در سال تحصیلی گذشته ۲۳۰ هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف در استان چهارمحال و بختیاری مشغول تحصیل بودند.