تهران- ایرنا- یک استارتاپ فنلاندی، فناوری گرمایشی جدیدی ابداع کرده است که می‌تواند دیوارها یا حتی مبلمان منازل را به بخاری تبدیل کرده و از اتلاف انرژی نیز جلوگیری می‌کند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «زی ام ئی ساینس»، تا سال ۲۰۵۰ میلادی دو نفر از هر سه نفر در جهان در شهرها زندگی خواهند کرد و این گسترش شهرنشینی چالش های محیط زیستی به خصوص در بخش گرمایش به همراه خواهد داشت. بخش گرمایش هم اکنون نیمی از مصرف جهانی انرژی را به خود اختصاص می‌دهد.

در این حال، مهندسان شرکت فنلاندی «وارمینگ سرفس» (Warming Surfaces Company) یک مفهوم نوین برای ساخت یک فیلم گرمایشی به نازکی کاغذ ابداع کرده اند که می‌تواند هر دیوار یا حتی میز و مبلی را به یک رادیاتور تبدیل کند.

در بیانیه شرکت «وارمینگ سرفس» در این خصوص آمده است که این شرکت قصد دارد به سمت «دیجیتالی‌ کردن گرمایش برای دوران پایداری، کوچک‌سازی مقدار مواد مورد استفاده در سامانه‌های گرمایشی و کاهش مصرف انرژی برای گرمایش» حرکت کند. فناوری گرمایشی جدید این شرکت با نام «هالیا» (Halia) در مدت دو دهه گذشته در دست تحقیق و توسعه بوده و پیش بینی می‌شود سال آینده وارد بازار شود.

«یانی-میکاییل کوسیستو» بنیانگذار این استارتاپ فنلاندی نیز گفت: این فناوری گرمایشی مانند روشنایی به طور فوری عمل نمی‌کند بلکه رسیدن به دمای مورد نظر ده‌ها ثانیه طول می‌کشد. فناوری هالیا فقط می‌تواند برای گرم کردن بخش‌هایی از خانه یا دفتر کار که به آن نیاز دارید، استفاده شود و این بدان معنا است که اتلاف انرژی بیشتری برای گرم کردن فضاهای خالی در کار نخواهد بود.

چندین سال پیش ارتش فنلاند از محققان این شرکت خواسته بود ابزارهای نظامی نوینی بسازند که بتواند در جریان عملیات شبانه، ابزارهای تصویربرداری گرمایی دشمن را فریب بدهد. محققان در جریان کار روی این پروژه یک کاربرد غیرمنتظره نیز برای طراحی خود پیدا کردند و متوجه شدند که این طرح برای گرمایش بهینه مکان‌های مسکونی یا تجاری هم قابل استفاده است.

این فیلم یا لایه گرمایشی کمتر از یک میلی‌متر ضخامت دارد و می‌توان آن را تقریبا در هر ماده‌ای از جمله در پارچه جاسازی کرد و از آنجا که این لایه سطح گسترده‌ای را می‌پوشاند می‌تواند یک فضا را تقریبا فوری گرم کند.

همانند سایر انواع گرمایش تابشی (radiant) این سامانه این مزیت را دارد که می‌تواند به گرمایش یکنواختی در کل یک فضا دست پیدا کند. مضاف بر اینکه این سامانه بی‌صدا است و هیچ جای اضافی را اشغال نمی‌کند و نیازی به نصب روی دیوار ندارد.

این شرکت هم اکنون در حال همکاری با یک شرکت پرتغالی برای به کار گرفتن این فناوری است و انتظار می‌رود پروژه‌های اجرایی آزمایشی در فصل پاییز در این کشور آغاز شود.