تهران-ایرنا-دولت سیزدهم‌ که با شعار دولت مردمی بر سر کار آمد، طی دو سالی که از عمرش می گذرد، با وجود تنگناهای مالی، اقدامات ارزشمندی را به انجام رسانده و با عملکردی که تاکنون از خود بر جای گذاشته، نشان داده است که دست از تلاش مضاعف نخواهد کشید.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، براساس تقویم ۷۳۱ روز از برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ می‌گذرد، روزی که ملت ایران با حضور حدود ۳۰ میلیونی خود پای صندوق‌ رأی، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی را برای سکان‌داری قوه مجریه کشور برگزیدند و او توانست عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران را از آن خود کند.

دولت سیزدهم‌ که با شعار دولت مردمی بر سر کار آمد، طی دو سالی که از عمرش می گذرد، با وجود تنگناهای مالی، اقدامات ارزشمندی را به انجام رسانده و با عملکردی که تاکنون از خود بر جای گذاشته، نشان داده است که دست از تلاش مضاعف نخواهد کشید.

با نیم‌نگاهی به عملکرد دولت مردمی و انقلابی سیزدهم یا همان دولتِ کار، تلاش و اقدام و عمل، می توان به این‌ نکته پی برد که در مسیر خدمت به مردم از هیچ تلاشی برای گره‌گشایی از مشکلات اقشار جامعه دریغ نکرده و سفر به ۳۱ استان در یک سال اول مؤید این‌ امر و ثبت رکورد سفرهای استانی در طول ۳۶۵ روز از وجوه تمایز این دولت با ادوار گذشته و دیگر دولت‌های پاستورنشین است.

اصلاح ساختارها و زیرساخت‌ها در دستور کار دولت

بر اساس اعلام آیت‌الله رئیسی از همان روزهای آغازین دولت، اصلاح زیرساخت‌های کشور شروع شده و طرح‌های بزرگ آب‌رسانی و نیروگاهی و بخش نفت‌ و گاز در دستور کار دولت قرار گرفته است و همچنین در بخش اصلاح ساختارهای اقتصادی برای مهار تورم نیز گام هایی برداشته شده که با قوت دنبال خواهد شد.

سفرهای استانی رئیس جمهور از دیگر برنامه‌های مهم و پر افتخار دولت است که راه میانبر ارتباط با مردم را ایجاد می‌کند و طبق گفته مردم در مناطق محروم، گره‌های بزرگی از زندگی آنها در این سفرها باز شده است.

رئیس جمهور در طی این دو سال نشان داده به جمله‌ای که در جلسه رأی اعتماد بیان کرد، جامه عمل پوشانده است؛ اینکه بازسازی اعتماد آسیب‌دیده در گرو عمل به وعده‌هاست و عمل به وعده‌ها می‌تواند اعتماد را بازسازی کند.

حالا در آستانه دوسالگی دولت مردمی آیت‌الله رئیسی، بخشی از اقدامات اقتصادی صورت گرفته در استان خراسان رضوی را مورد بررسی قرار می دهیم:

آیت الله رئیسی در هجدهمین سفر استانی خود در ۱۰ فرودین ۱۴۰۱ به استان خراسان رضوی سفر کرد. در این سفر ۱۷۵ مصوبه با ۲۶ هزار و ۶ میلیارد تومان به تصویب رسید.

رفع تنش آبی و توسعه شبکه فاضلاب در خطه خورشید

توسعه زیرساخت‌های صنعت آب و فاضلاب در دولت سیزدهم مورد توجه جدی است و در این راستا تاکنون اقدامات مطلوبی عملیاتی شده که کارنامه دولت در این حوزه در سرزمین خشک و کویری خراسان رضوی نیز درخشان بوده است.

دولت سیزدهم نیز اقدامات شاخصی در این حوزه تاکنون عملیاتی شده و طبق اعلام وزارت نیرو ساخت و بهره‌برداری از ۴۵ سد، ۳۲ تصفیه‌خانه بزرگ آب و ۶۹ تصفیه‌خانه فاضلاب تا پایان دولت در دستور کار است.

همچنین طرح جهاد آبرسانی به روستاها در دولت مردمی کلید خورد و تا پایان دولت سیزدهم تامین آب شرب در ٢٨٨ شهر و ١٧ هزار روستا به پایداری می رسد و با این اقدام بیش از ۹۰ درصد جمعیت روستایی در کشور زیر پوشش آب شرب قرار می گیرند.

افزایش ظرفیت استخراج معدن در همین راستا افزایش استخراج سنگ آهن از ۱۷ به ۲۵ میلیون تن در سال در دستور کار قرار گرفته است.

افتتاح طرح کنسانتره فولاد شرق کاوه که اشتغال زایی خوبی در استان با همراه دارد از اقدامات دولت در این استان به شمار می رود. ‌

طرح توسعه شیشه فلوت کاویان و کاویان جار ساچی

در سفر استانی آیت الله رئیسی افتتاح طرح توسعه شیشه فلوت کاویان و کاویان جارساچی با سرمایه‌گذاری ۱۰۶۷ میلیارد تومان صورت گرفته است که علاوه بر اشتغال زایی ۵۰۰ نفر، سبب تامین مواد اولیه چرخه تولید فولاد خواهد شد.

احیای شرکت تولیدی صنعتی فواد الیاف توسط دولت سیزدهم رخ داد که توانست اشتغالزایی ۳۰۰ نفر را رقم بزند. مردم خراسان رضوی در جریان این سفر ۵۵ هزار نامه به رییس جمهور دادند.

تکمیل ۱۸۴ طرح نیمه تمام در کنار احداث ۴۷ هزار واحد مسکونی

در این سفر با ۲۸ دستگاه دولتی برای تکمیل ۱۸۴ طرح تصمیمات مناسبی اتخاذ شد و برای این مهم تامین اعتبار مطلوبی صورت گرفته است و بر همین مبنا سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تقویت شد.

همچنین عملیات اجرایی ساخت بیش از ۴۷ هزار و ۸۶۱ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در جریان سفر هیات دولت به خراسان رضوی آغاز شد که وزیر راه و شهرسازی در این خصوص گفته بود: عملیات اجرایی ساخت این تعداد واحد مسکونی در خراسان رضوی کافی نیست و برای ۲ سال نخست باید دست کم عملیات اجرایی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی آغاز شده باشد.

آنچه در میان برنامه ها و رویه سفرها مشهود است اینکه قبل از سفر کارهای کارشناسی توسط متخصصان و صاحب نظران انجام، چالش‌ها و مسائل هر منطقه دسته بندی شده و بر اساس ظرفیت های هر استان و امکانات دولت برای تخصیص بودجه، تصمیم گیری می‌شود و در نهایت با حضور میدانی و گفت و گوی رو در رو با مردم، دستورات ویژه صادر می‌شود.