تهران- ایرنا- دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: طرح یاریگران زندگی تصویب شده است که همه سازمان‌ها اهتمام برای اجرای آن خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سردار «اسکندر مومنی» عصر امروز (سه‌شنبه) در آیین سیزدهمین جشنواره ملی تجلیل از کارفرمایان سلامت‌محور، خانه‌های بهداشت کارگری برتر و شورای هماهنگی خدمات بهداشت به بیمه‌شدگان با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: در گام نخست این طرح گرفتاران نجات پیدا می‌کنند تا از این مصیبت رها شوند و باید تلاش کنیم با اقدامات فرهنگی و آموزشی کسی به این سمت نرود.

این مقام مسوول افزود: طبق پژوهش‌ها ٣٠ درصد کسانی که دچار اعتیاد شدند، اعلام کردند که فکر نمی‌کردند با یک‌بار مصرف مواد معتاد شوند یا قدرت نه گفتن نداشتند.

وی تاکید کرد: اقدامات پیشگیرانه دشوار است و اعداد و ارقام متفاوت ارائه می‌شود؛ در این راه، مسیر درست طرح یاری گران است و همه توافقنامه‌ها با دستگاه‌هاست تا نهادها اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

مومنی با اشاره به اینکه روند تولید قاچاق و شیوع استعمال مواد مخدر در دهه اخیر افزایش پیدا کرده است، گفت: اکنون حدود ۳۰۰ میلیون نفر معتاد در دنیا وجود دارد و نیم‌میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند.

افزایش قاچاق مواد مخدر ویژه نوجوانان و جوانان در فضای مجازی

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: مطابق آمار رسمی سازمان ملل، تولید مواد مخدر در افغانستان ۵٠ برابر افزایش‌ یافته است و این افزایش هم‌زمان با حضور طالبان بوده است، ضمن اینکه تولید شیشه نیز در این کشور افزایش‌یافته و رتبه نخست تولید تریاک دنیا را کسب کرده است.

وی ادامه‌داد: شرایط منطقه‌ای و پیرامونی مساعد نیست، بنابراین در حوزه مقابله و پیشگیری باید برنامه‌ریزی کرد.