رشت- ایرنا - نخستین جشنواره استانی تئاتر کودک و نوجوان گیلان با اجرای ۱۲ نمایش در شهرهای این استان، شامگاه سه شنبه در تالار مرکزی رشت به کار خود پایان داد.

به گزارش ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در حاشیه آئین اختتامیه این جشنواره در جمع خبرنگاران گفت: ۱۲ گروه نمایشی کودک و نوجوان برای نخستین بار در سراسر استان به مدت یک هفته در شهرهای مختلف این استان به اجرای نمایش پرداختند.

رضا ثقتی ادامه داد: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در تقویم جشنواره‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ثبت شد و در سال‌های آینده تکرار خواهد شد.

وی گفت: باور داریم تئاتر کودک زبان قابل فهم و مشترک بین متولیان فرهنگی و جمعیت کودک و نوجوان جامعه است و ما هر رسالت و پیامی که در نظر داریم می‌توانیم بر بستر ادبیات و تئاتر کودک و نوجوان انتقال دهیم.

ثقتی تصریح کرد: باید سهم رویدادهای هنری که مخاطبان کودک و نوجوان دارد تقویت شود. رویکرد ما این خواهد بود که سهم بیشتری ازفعالیت فرهنگی و هنری به حوزه کودک و نوجوان تعلق گیرد.

هدف آشنایی کودکان این سرزمین با مقوله تئاتر کودک بود

دبیر نخستین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان استان گیلان نیز در جمع خبرنگاران گفت: طی فراخوانی از گروه های نمایشی که در حوزه کودک و نوجوان کار می‌کنند دعوت شد در این جشنواره شرکت کنند تا محکی برای ارزیابی توانمندی و پتانسیل گروه‌هایی باشد که سالها در این عرصه فعالیت کرده اند.

محمد تجدد اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که بر اثر این اتفاق در آینده تولیدات این حوزه تخصصی و آموزشی باشد، هدف ما نیز آشنایی بیشتر کودکان این سرزمین با مقوله تئاتر کودک بود.

وی تصریح کرد: در مجموع ۲۵ اثر نمایشی در این جشنواره ارائه شد که پس از بازخوانی و بازبینی این نمایش‌ها ۱۲ اثر به جشنواره راه یافت. این آثار در طول چهار روز در سراسر استان ۲۲ اجرا در شهرستانهای لاهیجان، لنگرود، رودسر، رشت، رودبار، تولم شهر و صومعه سرا داشتند و مقرر شد در آینده دبیرخانه این جشنواره راه اندازی شود.

تجدد با بیان اینکه هنرمندان بخش کودک سهم بسزایی در ترویج فرهنگ، آداب و سنن ایرانی دارند، تصریح کرد: مضامین آثار ارائه شده این جشنواره در حوزه فرهنگ شهروندی، پسماند، فرهنگ آپارتمان نشینی بود و پیام های بسیار خوبی نیز به مخاطبان منتقل شد.

وی از مسئولان و نهادهای دولتی خواست به هنرمندان تئاتر کودک کمک کنند و واسپاری اتفاقات هنری به هنرمندان گیلان واگذار شود و اضافه کرد: در حوزه پسماند به سادگی با تولید آثار خوب در عرصه کودک می‌توان تفکیک زباله از مبدا را با استفاده از فرهنگ نمایشی منتقل کرد چراکه بینندگان امروز تئاتر کودک مخاطبان آینده تئاتر هستند.