گرگان - ایرنا - معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: قرارگاه خاتم الانبیا برای اجرای طرح زهکشی اراضی شمال استان که تعهد اجرای آن به این شرکت سپرده شده، در قالب قرارداد هفت هزار و ۳۴۰ میلیون ریالی مشارکت می‌کند.

داود گیلک روز چهارشنبه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: قرارداد مشارکت قرارگاه خاتم الانبیا برای اجرای این طرح مهم زیرساختی به زودی نهایی و عملیات آن آغاز خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: قرارداد مزبور برای پوشش زهکشی ۷۸ هزار هکتار از اراضی اولویت‌دار شمال استان است که در آن «انحراف سیلاب» هم پیش‌بینی گردید.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: زهکشی این اراضی که بیشتر در مسیر سیلاب و به ویژه در منطقه آق قلا قرار دارد، علاوه بر داشتن مزایای بخش تولید و اشتغال، نقش به سزایی در مهار و ممانعت از بروز خسارت سیل خواهد داشت.

گیلک به زهکشی ۴۲ هزار هکتار از سطح رودخانه‌های گلستان اشاره کرد و افزود: پوشش این سطح در مسیر رودخانه‌های «قره سو»، گرگانرود و بین دریای خزر و جاده گرگان - آق‌قلا قرار دارد، تاکنون ۱۷ هزار هکتار آن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

به گفته وی طرح زهکشی مزبور دارای حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی بوده و برای پوشش کامل آن از جمله تامین اعتبار،پیگیری لازم در دست اقدام است.

وی اضافه کرد: اجرای طرح زهکشی اراضی شمال استان گلستان در سطح ۲۸۰ هزار هکتار مصوبه سفر استانی است که اجرا و بهره‌برداری ۱۲۰ هزار هکتار آن به شرکت آب منطقه ای استان واگذار شده و اکنون اجرای آن در مجموع از ۲۱ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

در کشاورزی هدف از زهکشی، فراهم کردن محیطی مناسب برای رشد ریشه گیاه از لحاظ تهویه و شوری است ولی در تعریفی جامع‌تر، زهکشی به معنی خارج شدن طبیعی یا مصنوعی آب مازاد از یک منطقه است.

به گفته کارشناسان حوزه آب و خاک گلستان، بخش وسیعی از زمین‌های شمال این استان به دلیل اقلیم نیمه خشک، نوع بافت خاک و شوری و بخشی از اراضی منطقه جنوبی آن نیز به دلیل ماندابی، امکان کشت قابل قبولی ندارد که با اجرای طرح زهکشی قابلیت بهبود کاشت خواهد یافت.

طرح ملی زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار اراضی کم بازده و شوره‌ار نواحی شمالی گلستان در سفر سال ۹۳ هیات دولت به استان با هدف بهره‌برداری بیشتر از این اراضی، افزایش تولید و درآمد برای کشاورزان، هدایت آب باران به آب‌بندان‌های کشاورزی و نیز هدایت آب‌های سطحی سیلابی به تالاب‌ها، خروج آب از اراضی جنوبی و بازچرخانی آن برای استفاده در کشت محصولات کشاورزی، کاهش شوری خاک و جلوگیری از مانداب شدن آب تصویب شد و پس از انجام مطالعات، تامین اعتبار و برگزاری مناقصه، جهادکشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای به ترتیب مسوولیت زهکشی ۱۶۰ هزار و ۱۲۰ هزار هکتار را برعهده گرفتند و از ابتدای سال ۹۶ عملیات اجرایی را آغاز کردند.

گلستان افزون بر ۶۶۷ هزار هکتار اراضی زراعی دارد که همه ساله از آن‌ها برای تولد انواع محصول کشاورزی استفاده می‌شود اما در کنار آن ۲۸۰ هزار هکتار دیگر از اراضی استان به خصوص در مناطق شمالی، شوره زار و کم‌بازده است که به اعتقاد کارشناسان تکمیل طرح زهکشی موجب بهبود کمیت و کیفیت تولید در آن خواهد شد.