شیراز-ایرنا- با توجه به اهمیت آبرسانی به روستاها به منظور دستیابی به اهداف دولت در زمینه توسعه روستایی اجرای پروژه‌های آبی در دستور کار مسئولان فارس قرار گرفته و عملیات جهادی اجرای ۵ کیلومتر خط انتقال آب شرب از سد درودزن به ۱۹ روستای مرودشت و ۱۱ روستای زرقان آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛پروژه آبرسانی روستایی به عنوان یکی از طرح های مهم وزارت نیرو به شمار می‌رود و در حال حاضر طرح جهادی آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور که یک ابر پروژه محسوب می‌شود توسط دولت سیزدهم در حال اجرا است.

آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور تا پایان برنامه هفتم توسعه

در این طرح قرار است حدود ۱۴ هزار و ۶۰۰ کیلومتر خط انتقال و ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر شبکه با حفر ۷۰۰ حلقه چاه انجام شود و یک میلیون خانوار و ۴ میلیون نفر جمعیت تحت پوشش این ابرپروژه قرار خواهند گرفت.

به گفته معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تا پایان برنامه هفتم توسعه، روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد آب در کشور نخواهیم داشت.

مجید آقازاده اجرای این ابرپروژه را در گرو ۴۷ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌داند و معتقد است با اجرای این طرح ۱۰ هزار و ۶۰۰ لیتر برثانیه آب در روستاهای مورد نظر تولید می‌شود؛همچنین ۷۰۰ پیمانکار در آن ها فعال بوده و ۵۰۰ هزار تن مصالح مصرف خواهد شد.

تلاش‌ها برای آبرسانی به مناطق روستایی در فارس

در استان فارس نیر تلاش‌های بسیاری برای آبرسانی به مناطق روستایی شکل گرفته است. در حال حاضر پروژه خط انتقال آب شرب شهرهای خرامه، داریون و ۹۵ روستای بین راه واقع در شهرستان‌های مرودشت، شیراز، زرقان و خرامه به طول ۹۱ کیلومتر خط انتقال از تصفیه خانه خط اول درود زن به شیراز در محل روستای کوه سبر تا شهر خرامه در حال اجرا است.

عملیات اجرایی این پروژه همزمان در ۲بخش یکی از خرامه به سمت فتوح آباد و دیگری از کوه سبز به طرف خرامه در حال اجرا است. این پروژه تا کنون ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و همچنین بخش اضطراری به منظور تأمین آب روستاهای شرق مرودشت و روستاهای زرقان به طول ۵ کیلومتر آغاز شده است.

تاکنون احداث مخازن شامل مخزن چهار هزار متر مکعبی خرامه مخزن پنج هزار متر مکعبی فتوح آباد مخزن ۲ هزار متر مکعبی تعادلی ایستگاه پمپاژ فتوح آباد و همچنین احداث ۱۵ کیلومتر از خط انتقال آب به اتمام رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس روز چهارشنبه در این باره افزود: از آنجا که در منطقه مورد نظر به دلیل نبود سفره آب زیرزمینی و تنش آبی در روستاهای شرق مرودشت تامین آب شرب پایدار این مناطق در دور اول سفر رییس جمهور مصوب گردید؛ بنابراین بخشی از پروژه اصلی شامل ۵ کیلومتر خط انتقال آب شرب از سد درودزن به ۱۹ روستای مرودشت و ۱۱ روستای بخش اکراد زرقان با جمعیتی نزدیک به ۴۰ هزار نفر آغاز شد.

سیاوش بدری ادامه داد: اجرای هر چه بهتر و سریعتر پروژه نیازمند مساعدت و همدلی فرمانداران است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس اظهار کرد: مقرر شده است بخش اضطراری در مدت ۶۰ روز حتی الامکان قبل از دور دوم سفر هیات دولت به اتمام برسد ضمن اینکه اعتبار مورد نیاز برای ۵ کیلومتر فوق الاشاره حدود ۶۰۰ میلیارد ریال است.

دسترسی به آب نیاز اساسی جامعه روستایی

دسترسی به آب کافی و بهداشتی، یکی از نیازهای اساسی جامعه روستایی است و با توجه به اینکه یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دولت، تأمین زیرساخت‌های جمعیت روستایی به ویژه تامین آب شرب و بهداشتی روستاییان کشور است، این مهم باید بیش از پیش در دستور کار جدی مسئولان استان فارس قرار بگیرد تا شاهد شتاب‌بخشی به امر آبرسانی در روستاهای مختلف استان و توسعه این روستاها باشیم.