تهران-ایرنا- سخنگوی کرملین امروز (چهارشنبه) در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا که «شی جین پینگ» همتای چینی خود را به "دیکتاتور" تشبیه کرد، گفت: ایالات متحده سیاستی بحث برانگیز و غیرقابل پیش‌بینی را در پیش گرفته است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه طی سخنرانی خود در کالیفرنیا با بیان اینکه شی جین پینگ اطلاعات کامل حادثه بالن اوایل سال جاری را در اختیار ندارد، گفت: این یک شرمساری بزرگ برای دیکتاتورهاست.

سخنگوی کرملین به خبرنگاران اعلام کرد: این جلوه‌ای بسیار متناقض از سیاست خارجی آمریکا است؛ که از یک سو ویژگی بزرگ غیرقابل پیش‌بینی بودن و از سوی دیگر از تداوم چنین جلوه‌های هدایت‌گری سیاست خارجی آمریکا را آشکار می‌کند که برای کشورهای زیادی غیرقابل پذیرش شده و تعداد این کشورها رو به افزایش است.

پیش از این، پکن اعتراض شدید خود درباره بیانیه اخیر بایدن را به واشنگتن اعلام کرد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اظهارات رئیس جمهور آمریکا درباره دیکتاتور خواندن شی جین پینگ رئیس جمهوری چین را مضحک خواند و آن را خلاف تمامی اصول دیپلماسی دانست.

تنها یک روز بعد از سفر مهم آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به پکن و دیدارش با مقامات چین، بایدن که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار دارد و به نیاز به جلب نظر حداکثری رای دهندگان آمریکایی دارد، همتای چینی اش را برای جلب نظر مخاطبان داخلی یک "دیکتاتور" توصیف کرد.

سفر بلینکن به چین نخستین سفر یک وزیر خارجه آمریکا به این کشور آسیایی از سال ۲۰۱۸ است. وی قرار بود در ماه فوریه این سفر را انجام دهد اما مشاهده یک بالن جاسوسی چین بر فراز ایالات متحده باعث شد این سفر به تعویق بیافتد.