یاسوج - ایرنا - با تلاش ستاد دیه در کهگیلویه و بویراحمد، کمک خیرین، شکات و شورای حل اختلاف استان از تیرماه ۱۴۰۱ تا تیرماه امسال،  ۱۸۲ نفر از محکومین مالی و جرائم غیرعمد آزاد شدند.

به گزارش ایرنا، منصور بیژنی روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت هفته قوه قضاییه در یاسوج، اظهار کرد: بدهی این افراد ۱۱۸ میلیارد تومان بوده است که با گذشت شاکیان ۷۲ درصد این مبلغ تخفیف داده شد.

وی افزود: : هم اکنون ۲۷۲ محکوم صرفا مالی در زندان های استان هستند که امید است با کمک خیرین، شکات و شورای حل اختلاف این افراد نیز از زندان آزاد شوند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: یک هزار و ۵۵۱ نفر مددجو در دوره های آموزش فنی و حرفه ای شامل رشته های پرورش زنبور، قارچ، سفال گری، مکانیک، برق قدرت و معرق کاری شرکت کرده اند و مجموعا یک هزار و ۳۸ نفر موفق به کسب گواهینامه فنی و حرفه ای شدند.

بیژنی ادامه داد: ۱۳۵ هزار و ۱۳۰ نفر ساعت مجموعا آموزش های فنی و حرفه ای گذرانده اند تا بتوانند در بیرون از زندان شغلی برای خود دست و پا کنند و در این گواهینامه ها هیچ نامی از زندان و زندانی برده نمی شود، لذا هیچ برچسپی به زندانیان زده نمی شود.

وی تاکید کرد: ۱۱۱ نفر زندانی در سال گذشته که آزاد شدند تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی گرفتند زیرا با این رویکرد کمتر دوباره به سمت جرم و جنایت کشیده می شوند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به برخی صحبت ها مبنی بر انتقال زندان یاسوج، ابراز کرد: در صورت تامین اعتبار و زمین سازمان زندان ها از جا به جایی مکان زندان استقبال می کند.

بیژنی گفت: کمتر از سه درصد از زندانیان استان زنان هستند و یک زندان نسوان در استان وجود دارد و خوشبختانه تعداد زنان زندانی استان اندک است.

وی ابراز کرد: سال گذشته در استان ۴۸۱ نفر محکوم دارای شرایط مشمول عفو مقام معظم رهبری شدند و به هفت هزار و ۷۰۰ نفر زندانی واجد شرایط مرخصی داده شد.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: همچنین سال گذشته با کمک واحد مددکاری ۳۸۵ زندانی پرونده شان مختومه و از زندان آزاد شدند.

وی ادامه داد: امروز نگاه انسانی و اسلامی در زندان حاکم است و اصلاح، تربیت و بازگشت سعادتمندانه افراد به جامعه مدنظر سیاست های زندان در نظام جمهوری اسلامی است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در منشور اجرایی سازمان زندان ها ذکر شده که وظیفه ما حفظ کرامت انسانی، ارتقای توانمندی های شخصیتی افراد، رعایت حقوق زندانیان و خانواده های آنان و ایجاد سبک زندگی ایرانی اسلامی است.

بیژنی بیان کرد: زندانبانی در نظام جمهوری اسلامی به دنبال این است که با مهرورزی و آموزش های فرهنگی و تربیتی شرایط بازگشت زندانیان را به جامعه فراهم کند.