تهران- ایرنا- معاون امور آموزشی و پژوهشی سازمان بازرسی کل کشور گفت: تعدد مراکز سیاستگذار در حوزه پژوهش باعث سردرگمی مجری می‌شود و تشکیلات پارک‌های علم و فناوری و پژوهشگاه‌ها باید متناسب با روز نوسازی و بازسازی شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، رضا تقی نژاد امروز (چهارشنبه) در پنجاه و هشتمین نشست معاونان پژوهشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، با تاکید بر اهمیت اعتبارات پژوهشی اظهار داشت: از نظر درآمد و تامین ثروت در وضعیت مطلوبی نیستیم.

وی در این نشست در دانشگاه علامه ادامه داد: سازمان بازرسی در امور پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری معتقد است، تشکیلات باید متناسب با روز بازسازی و نوسازی شود.

تقی نژاد تاکید کرد: تعدد مراکز سیاست گذاری، مجری را دچار سردرگمی می کند. همچنین اولویت های پژوهشی کشور در حوزه های مختلف باید تعیین شود.

این مقام سازمان بازرسی یادآور شد: اولویت های پژوهشی باید به قدری زنده و پویا باشد که نظام پژوهش در کشور نیازی به اعتبارات نداشته و محلی برای تامین درآمد دولت باشد.

وی تاکید کرد: پژوهشگر حقوق بگیر دولت، استعداد و خلاقیت لازم را ندارد.

تقی نژاد با تاکید بر اهمیت پژوهشگاه ها در حل مسائل کشور گفت: تداخل و تزاحم در کار پژوهشگاه ها و نهادهای دیگر داریم که با زدودن آنها می توانیم به توانایی های پژوهشگاه ها عینیت بخشیم.

وی یکی از موارد تداخل و تزاحم را هم وزن دانستن نهادهای دیگر با ایرانداک در ثبت پایان نامه ها و رساله ها دانست و افزود: با حذف یک کلمه از آیین نامه پیشگیری از تقلب و تخلف، ایرانداک تنها مرجع رسمی ثبت پایان نامه ها شد و به این شکل میزان تقلب و تخلف در پایان نامه و مقاله ها کاهش می یاید. میزان تداخل و تزاحم در آیین نامه ها بیشتر است و باید با کمک یکدیگر این موارد را حل کنیم.

قرارگاه جهاد تبیین و امیدآفرینی در وزارت علوم تشکیل می‌شود

رئیس سازمان بسیج اساتید نیز در این نشست همزمان با روز ملی بسیج اساتید و شهادت دکتر مصطفی چمران در پنجاه و هشتمین معاونان پژوهشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور اولویت های بسیج اساتید را برشمرد و گفت: انسجام بخشی و تعالی سازمانی، جهاد تبیین و امیدآفرینی، کمک به اعتلای نظام آموزش عالی، کمک به ارتقای کارآمدی نظام حکمرانی کشور جزو اولویت های بسیج اساتید است.

محمدرضا مردانی ادامه داد: یکی از راه های جذب نیروهای ارزشی فراهم شدن زمینه ارتقای آنان و فرار گرفتن در جایگاه های برتر علمی است که کمک می کند این افراد خود را برای اثرگذاری بیشتر آماده کنند.

وی تشکیل قرارگاه جهاد تبین و امید آفرینی در حوزه آموزش عالی با ریاست وزیر علوم را نیز از دیگر اقدامات بسیج اساتید دانست که این قرارگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و تشکیل می شود.

رئیس سازمان بسیج اساتید ادامه داد: تشکیل و توسعه اندیشکده حکمرانی آموزش عالی بسیج اساتید در وزارت علوم برای سیاست پژوهی در حوزه آموزش عالی، تقویت کرسی های نظریه پردازی نقد و مناظره در بسیج اساتید برای کمک به تولید متون دینی و تحول در علوم انسانی د کتب دروس عمومی و مشارکت در کمیته رصد و پایش دانشگاه ها و ستاد وزارت علوم را به صورت جدی ادامه دادیم.

وی افزود: همچنین در زمینه کمک به دیپلماسی و مرجعیت علمی از طریق ارتباط با اساتید با محوریت کرسی اساتید مسلمان، تشکیل ۲۲ کمیته تخصصی در سطح ملی و استانی و گروه های مساله محور با دانشگاه های اصلی برای کمک به دستگاه های اجرایی کشور در شناسایی و حل مسائل اساسی نیز مد نظر ما بوده است و به این شکل سازمان بسیج اساتید تنها یک سازمان دفاعی نیست و در موضوعات علمی و پژوهشی نیز نقش دارد.