تهران- ایرنا- مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور، زنان و مادران را راویان اصلی روایت جهاد دانست.

به گزارش ایرنا، زینب اختری در گفتگو با ستاد خبری نخستین رویداد ملی روایت جهاد اظهار کرد: واژه روایت خود یک مفهومی دارد و واژه جهاد هم مفهوم دیگری دارد و وقتی روایت در کنار جهاد قرار می‌گیرد و به روایت جهاد تبدیل می شود یک اتفاق فوق العاده می‌افتد.

وی ادامه داد: در اسلام و ادیان دیگر ما رسول داریم این رسول همان راوی است که می‌خواهد روایت کند. رسول دو ویژگی دارد یکی اینکه خودش اولا قانع و اغنا می شود و هویت دارد و چون خودش هویت دارد، مخاطب دارد.

مدیر کل امور زنان و خانواده وزارت کشور گفت: اینکه چه چیزی را روایت می‌کنیم خودش یک مسئله است؛ یک واژه مثل جهاد به نظرم یک تکنولوژی و یک فناوری است که اگر سوار هرکلمه‌ای بشود یک ضریبی می خورد که هم به لحاظ مادی و هم معنوی خیلی متفاوت و ارزش افزوده زیادی می گیرد. اختری افزود: اینکه چه کسی بیاید روایت کند مهم است؛ در قدیم مادربزرگ‌ها با قصه هایشان روایتگری می کردند که این روایتگری زیبا و اثر گذار بود در حال حاضر اگر بخواهیم روایتگری ما اثر گذار باشد مادران می تواند نقش اثر گذار و مهمی دارند و می توانند روایت گر خوب و اثر گذار باشند و علاوه بر اثر گذاری می توانند نقش تربیتی هم داشته باشند.

وی اضافه کرد: روایتگری مادران دو جنبه دارد؛ نخست اینکه یک بانو روایت گر باشد یا اینکه خانم روایتگر خانم های دیگر باشند؛ موضوع روایت جهاد را هر چه بازش می‌کنید ابعاد مختلفی مواجه می‌شوید که باید به آن بپردازیم .

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور گفت: متاسفانه ما خیلی کم روایت میکنیم شاید چون ما مرد عمل هستیم ولی نیازی نیست کسی که جهاد می کنند خودش هم روایتگر باشد ما می توانیم روایت گر فتح دیگران باشیم مثل کاری که شهید آوینی انجام داد.

اختری با بیان اینکه شهید آوینی از رسانه برای انتقال مفاهیم به صورت زیبا استفاده کرد، خاطرنشان کرد: باید این واقعیت را بپذیریم که ما هنوز نتوانسته‌ایم از ابزارهای رسانه ای برای انتقال مفاهیم استفاده کنیم و کار جای فراوانی دارد اما این رویکرد جدید قابل ستایش است اما این نکته را نباید فراموش کرد که استمرار کار مهم تر از شروع آن است.

وی تصریح کرد: شبکه روایت نیز باید به یک باشگاه تبدیل شود که این باشگاه توانایی را دارد که یکسری توانمندی ها را به کسانی که علاقه روایت دارند اما توانایی اش را ندارد منتقل کند.

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت تصریح کرد: بزرگترین راوی ما حضرت زینب سلام الله علیها است و همه آن تلاش‌هایی که امام حسین علیه السلام و هفتاد و دو تن کرده بودند اگر ایشان نبود هیچ وقت منجر به این رفتار نمی شد که ما چنین اربعینی داشته باشیم؛ اربعین را باید ساحتش را از جنس خانواده دانست.

سازندگی در مکتب امام، مادر جهاد است/ جهاد و تبلیغ در هم تنیده شده است

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: کسی که جهاد می‌کنند یک هویت تبلیغی دارد و کسی که می خواهد کار فرهنگی تبلیغی انجام بدهد باید جهادی باشد جهاد و تبلیغ در هم تنیده شده اند.

حجت اسلام والمسلمین محمد قمی در همایش روایت جهاد که در سالن همایش‌های کتابخانه قلم مشهد مقدس برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۱۹۲۸ حسن البنا پدیده اخوان مسلمین در مصر با این نگاه که مصر غرب‌زده دیگر امیدی که به برگشت به قرآن و جامعه دینی ندارد بتواند دوباره یک جامعه دینی بسازد.

وی ادامه داد: این تفکر مورد استقبال مسلمان قرار گرفت و شعبه های دیگری در جهان اسلام ایجاد شد، هر چه از آغاز پدیده اخوان المسلمین گذشت این گروه مجموعه محدودتر شد یکی از دلایل مبانی فکری این گروه بود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: طبق مبانی فکری اخوان المسلمین آنها فکر میکردند پیامبر یک عده ای خاص مهاجرین تربیت کرد به عنوان هسته سخت و آنها کارهای بزرگ را انجام دادند در نتیجه آنها یک جمعیت محدودی با سخت گیری عضو گیریکردند و تصمیم گرفتند کارهای بزرگ را آنها انجام بدهند.

قمی ادامه داد: و این هسته سخت واقعا هم کارهای بزرگ انجام دادند، این گردش مالی ۴ الی ۵ میلیاردی صحبتش می شد درست باشد چون توانستند بیمارستان و درمانگاه، مدرسه در مناطق محروم ساختند خدمات جهادی که از جیبشان مایه گذاشتند البته که با هوشمندی کارهای اقتصادی انجام داند و کلی کارگاه کار آفرینی ایجاد و مناطق محروم را محرومیت زدایی کردند.

وی بیان کرد: در ناحیه ها پایینی انتخابی هم موفق بودند در اصناف اخوان المسلمین دارای اقبال عمومی مردم بودند و مردم هم این گروه را دوست داشتند چون به مردم خدمت میکردند اینها پرچم محرومیت زدایی دست گرفته بودند اما جز موارد معدود وارد سیاست نشدند آنها تحت فشار جوان اخوان وارد بحث سیاست شدند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: بعد از این فشارها بود که بعضی از اینها مراد سیاست شدند بعضی وارد مجلس شدند دیر نپاید که حضورشان در مقام دولت به صورت موثر، مرسی که وابسته به اینها دولتش یکسال بیشتر دوام نداشت و ارتش قدرت را به دست گرفت. قمی عنوان کرد: با وجود این گروه کارهای زیادی در جهت محرومیت زدایی و کمک به مردم کرده بودند اما نتوانست قدرت را نگه دارند چون مردم را در این محرومیت زدایی ها مشارکت نداده بودند و این بلای بود سر اخوان مسلمین آمد.

وی تصریح کرد: اخوان المسلمین یک گروه محدوده بودند که عموم مردم از اینها خدمت می گرفتند یعنی وقتی مردم مریض می شدند می رفتند درمانگاه خیریه که بچه ها ی جهادی اخوان المسلمین درست کرده بودند ولی خود مردم جزی از این جریان جهادی نبودند آنها مردم جزی از خودشان حساب نکرده بودند.

قمی بیان کرد: امام در رابطه با جهاد سازندگی یک تئوری داشت اینکه جوانانی دلسوز و دغدغه مند وقتی می‌خواهند محرومیت زدایی کنند باید به این شعار توجه داشته باشند«همه با هم» محرویت زدایی کنیم این از یک تفکر ناشی می شد و تفاوت می آفرید.

وی با اشاره به سالروز تاسیس سازمان تبلیغات گفت: زمانی که امام می خواست این سازمان را تأسیس شود عنوان کردند همه با هم باید تبلیغات را انجام دهند، امام آمدند برای اینکه تبلیغ دین برای همه ساده شود تعریف ساده ای از دین ارائه کردند تا همه بتواند تبلیغ کند دین را اینگونه تعریف کرد اسلام همان شناسند خوبی ها و دوری کردن از بدی هاست و مردم این تبلیغ را می تواند با زبان و یا با عملشان می تواند نشان دهند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: شعار «همه باهم» یعنی امام روی مردم حساب می‌کرند نه روی یک قشر خاص است حیف است که اینهمه حلاوت و زیبای فقط محدود به یک گروه خاص باشد همه اینها با هم می تواند در زندگی یک بچه مسلمان ایرانی باشد. قمی افزود: کسی که جهاد میکنند یک هویت تبلیغی جهادی دارد و کسی که می خواهد کار فرهنگی تبلیغی انجام بدهد باید جهادی باشد.

وی عنوان کرد: در مکتب امام، مادر جهاد، سازندگی است در این مکتب اساسا جهاد و تبیین به هم گره خورده است. یعنی کسی که کار جهادی میکنند باید کار تبیینی هم انجام دهد.

استاد حوزه و دانشگاه: حرکت‌های جهادی صرفا منوط به یک حیطه افراد خاصی نیست

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: ما نباید حرکت‌های جهادی را صرفا منوط به یک حیطه افراد خاصی بدانیم بلکه باید نگاه‌مان را بازتر کرده و از ظرفیت‌های تمام اقشار استفاده کنیم.

خانم طالبی در مراسم افتتاحیه نخستین رویداد ملی روایت جهاد که در سالن همایش های کتابخانه قلم مشهد مقدس برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مباحثی که در بحث دایره مخاطبان حرکت های جهادی باید داشته باشیم این است که این دایره مخاطبان را بازتر کرده و حرکت‌های جهادی را صرفا منوط به یک حیطه افراد خاصی ندانیم.

وی با اشاره به اغتشاشات صورت گرفته کشور در سال گذشته، تاکید کرد: اگر ما می‌دانستیم که چگونه باید از ظرفیت‌های مردمی برای پای کار آوردن در مباحث جهادی و غیره استفاده کنیم ما دیگر اتفاقات سال گذشته را نداشتیم و به جای آن می‌توانستیم از ظرفیت‌های همین دختران دهه هشتادی در حوزه اقدامات جهادی استفاده کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امروز سالگرد پیام صور نامه تاریخی حضرت امام در شکل گیری جهاد سازندگی است، گفت: اگر ما واقع گرایانه ، صادقانه ، متواضعانه و همدلانه این باور را داشته باشیم که مردم صاحبان اصلی انقلاب اسلامی هستند و با روی خوش پذیرای آن‌ها باشیم اما این منظور را ندارم که به اصطلاح امروزی ها " مذهبی صورتی" باشیم و برای جذب هر اتفاقی که رقم خورد، خورد.

طالبی خاطر نشان کرد: ما باید این این ظرفیت را باور کنیم که اگر این مهم رخ دهد دیگر این ضربه‌هایی که در ابتدا این دختران ما به خودشان و در ظاهر به انقلاب اسلامی می‌زنند و همین‌ها به کمک خواهند آمد که باورکردنی نخواهد بود.

وی تصریح کرد: یک اشکالی که کارهای جهادی دارد دولتی شدن آن است در حالی که ما اگر می خواهیم جهاد سازندگی احیا شود تجربه های متعدد نشان داده باید به دل مردم برگردیم و و از ظرفیت های مردمی که یک پاکی خاصی به این مهم می دهد استفاده کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه ۲۰۰ سوره آل عمران گفت: خداوند متعال در این آیه می فرماید که یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ؛ صبر کنید و با هم صبر کنید و با هم نگه بدارید که در اینجا منظور از با هم نگهدارید، اینجا نگهداری ایمان است.

طالبی خاطرنشان کرد: ما باید از طریق این رویدادها از همه اقشار جامعه و از باب حل مسائل انقلاب اسلامی به آن مردم‌گرایی جهادی برسیم.

وی تصریح کرد: روایت ملی جهاد خود نیز یک نوع جهاد است و به تصریح ولی امر مسلمین دو نکته در اینجا وجود دارد یک که اگر ما بخواهیم و نخواهیم مردم نیاز به الگو دارند و آموزش جهاد با کتاب و دفتر نمی شود بلکه آموزش روایت جهاد با الگوی جهادی است و ما باید الگوهای جهادی را به دست جوانان بدهیم نه تنها جوانان ایران بلکه جوانان تمام دنیا.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ما باید روایت های چالش های جهاد را به صورت صادقانه داشته باشیم، گفت: شیخ زکزاکی می فرمود که ما هر چه داریم از شما داریم و باتوجه به این باری که بر روی دوش ما گذاشته شده ما باید الگوها را بیابیم تا بتوانیم ان ها را شرح و بعد آن را به جامعه معرفی کنیم.