اراک - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: مبارزه جدی و هدفمند در امر قاچاق کالا و ارز نیازمند همکاری و هماهنگی بین‌ استان‌های مختلف کشور است.

به گزارش ایرنا، « بهنام نظری» روز شنبه در نشست کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی، با گرامیداشت و تبریک هفته قوه قضاییه، در اراک، افزود: استان مرکزی از استان‌های مبدا و مقصد قاچاق کالا و ارز نیست اما فشارهای زیادی را متحمل است.

وی بیان کرد: استان مرکزی به دلیل قرار گرفتن در محل جغرافیایی، محل تردد خودروهای شوتی زیادی است ( خودروهای حمل کننده کالای قاچاق) که مخاطرات جدی در راه‌های این استان ایجاد می‌کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: مبارزه جدی در امر قاچاق کالا و ارز و برخورد با خودروهای شوتی، کار جمعی می‌طلبد.

نظری اظهار کرد: نیاز است نشستی با مسئولان امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان‌های همجوار برگزار شود.

وی تاکید کرد: خودروهای شوتی یک معضل جدی در جاده‌ها است که امنیت مردم را به مخاطره انداخته‌ و برخورد جدی با آنها در کنار کار انتظامی نیازمند کار اطلاعاتی ویژه است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی افزود: رهبر معظم انقلاب دغدغه‌های فراوانی در خصوص قاچاق کالا و ارز دارند و تاکیدات ویژه‌ای در این خصوص بیان کردند که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

جانشین فرماندهی انتظامی استان مرکزی نیز در ادامه این نشست گفت: در امر قاچاق کالا و ارز مولفه‌های متعدی دخیل است و برخورد جدی در این مسیر، نیازمند عزم ملی است.

سرهنگ « احمدرضا چگینی» افزود: استان مرکزی شهدای زیادی در امر مبارزه با قاچاق کالا به عنوان یک استان معبر تقدیم کرده که تمام آنها سرمایه‌های بزرگی بودند.

وی بیان کرد: در سه ماه گذشته کشف کالای قاچاق در این استان به لحاظ ارزش ریالی، نسبت به مدت مشابه قبل، ۱۲ درصد افزایش دارد.

جانشین فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: در این مدت، ۳۱۰ فقره پرونده قاچاق کالا و ارز در این استان تشکیل، ۲۶۵ خودرو توقیف و ۲۹۶ نیز شناسایی و دستگیر شدند.

سرهنگ چگینی اظهار کرد: از مجموع خودروهای توقیفی در خصوص قاچاق کالا و ارز این استان در سه ماه اول امسال، ۱۰۷ خودرو شوتی است که این آمار بیانگر تردد بالای خودروهای شوتی در جاده‌های استان مرکزی است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی هم در این نشست گفت: اقدامات مختلفی در راستای ساماندهی دستگاه‌های استخراج رمز دارایی‌ها صورت گرفته و این مهم با جدیت دنبال می‌شود.

« محمود محمودی» افزود: در استان مرکزی با همکاری دستگاه‌های مربوطه، ۳۴۹ مزرعه رمز ارز و ۱۶ هزار ماینر با توان مصرفی ۵۰ مگاوات تاکنون کشف شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ مجوز برق قانونی برای رمز ارز در استان مرکزی وجود ندارد، گفت: کارگروه مبارزه با استفاده غیرمجاز رمزدارایی‌ها با محوریت شورای تامین در این استان تشکیل شده است.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی نیز در این نشست گفت: همه تلاش‌ها در این استان در خصوص مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز به صورت شبانه‌روزی به کار گرفته شده است.

« جواد اتابکی» افزود: استان مرکزی استاد مقصد قاچاق کالا و ارز نیست اما تردد خودروهای حامل این کالاها زیاد است.

وی بیان کرد: استان مرکزی در ۱۰ ماه گذشته، چهار شهید در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تقدیم کرده است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.