تهران- ایرنا- کارشناسان چینی با اشاره به کاهش نیافتن تنش‌ها بین چین و آمریکا پس از سفر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به پکن می‌گویند: اگر کاخ سفید به دنبال گفت‌وگو با پکن است باید از تحرکات نظامی در اطراف چین دست بردارد.

به گزارش ایرنا از گلوبال تایمز، تنش‌های نظامی بین چین و آمریکا پس از سفر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به چین کاهش پیدا نکرده است و کارشناسان نظامی چینی امروز شنبه (یکم تیر) در این راستا اعلام کردند: اقدامات واشنگتن علیه پکن بسیار خطرناک است و دولت بایدن با انجام این اقدامات مسبب وخامت روابط بین چین و آمریکا است.

بلینکن روز دوشنبه 29 خرداد در دیدار با مقامات ارشد چین توافق کرد که روابط واشگتن و پکن را تثبیت کرده و خطوط ارتباطی را باز نگاه دارد. با این حال کارشناسان چینی می‌گویند، تحرکات نظامی آمریکا در اطراف قلمروی چین، نشان از کاهش نیافتن تنش‌های نظامی بین دو کشور است.

«لی هایدونگ» استاد دانشگاه روابط خارجی چین در این زمینه گفت: واشنگتن اعلام کرده که برای تثبیت روابط بین چین و آمریکا گام خواهد برداشت، اما در عین حال به تحریک رویدادهایی ادامه می‌دهد که باعث افزایش تنش می‌شوند.

وی افزود: ارتش چین قابلیت و توانایی حفاظت از حاکمیت ملی، امنیت و منافع توسعه‌ای خود را دارد و می‌تواند هرگونه دخالت خارجی را از بین ببرد.