زنجان -ایرنا - مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان گفت: طی سال گذشته مجوز فعالیت ۱۸۵ مرکز مشاوره در کشور صادر شد که این تعداد در سال‌های قبل به عدد ۳۰ هم نمی‌رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی متقی فر روز شنبه در نشست صمیمی با مدیران مراکز مشاوره ازدواج و فعالان حوزه ازدواج استان، افزود: ازدواج یک مساله محوری، چند وجهی و حیاتی بوده و پرداختن به تمامی ابعاد آن مهم و ضروری است.

وی با بیان اینکه فرهنگسازی ازدواج از وظایف وزارت ورزش و جوانان است و در این زمینه باید گره ذهنی جوانان را نسبت به ازدواج با ابزار رسانه، مشاوره، کارگاه، دوره، خیرین و سمن های جوانان باز کرد، تاکید کرد: وزارت ورزش و جوانان این اقدامات را در حوزه ازدواج و تحکیم خانواده با جدیت دنبال می کند.

این مسئول در ادامه بر اهمیت فعالیت مراکز مشاوره تاکید کرد و گفت: برای ارائه آموزش های کاربردی و پربازده پیش از ازدواج باید زیرساخت های خوبی در این زمینه داشته باشیم.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه هم اکنون ۵۲۰ مرکز مشاوره با مجوز وزارت ورزش و جوانان در سطح کشور فعالیت می کند، افزود: این مراکز بنا به ارزیابی کمیسیون اجتماعی مجلس و به لحاظ ارائه مشاوره درست به خانواده ها و زوجین جزو بهترین مراکز مشاوره در سطح کشور هستند.

متقی فر ادامه داد: امروز مراکز مشاوره باید از قالب درمان محوری خارج شوند و با مفهوم سازی به صورت پویا و پیش از وقوع مشکل وارد عمل شوند.

وی در خصوص پایین آوردن سن ازدواج در جامعه، گفت: این مهم به حفظ نشاط و پویایی و فرزند آوری کمک خواهد کرد و باید در این راستا ایده و فکر و برنامه داشته باشیم تا گره های ذهنی جوانان را بگشاییم و در این مسیر پرفراز و نشیب باید مراکز مشاوره برای دستیابی به اهداف همکاری کنند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد: تسهیلاتی از محل تبصره ۱۸ که برای باشگاه ها بود برای مراکز مشاوره در نظر گرفته شده و باید استان ها برای جذب آن پیگیری و اقدام کنند.

وی تأسیس مراکز همسان گزینی را بسیار مهم و ضروری دانست و افزود: ۹ مرکز در تهران فعالیت می کنند که مراجعه کنندگان آن جوانان با رنج سنی ایده آل برای ازدواج هستند.

متقی فر ادامه داد: این تصور غلط در مورد اینکه این مراکز برای افراد با سن بالا تأسیس شده را باید با فرهنگ سازی از بین برد چرا که این یک روش بسیار خوب برای ایجاد پیوندهای پایدار و موفق است.