قشم - ایرنا - رییس اداره دامپزشکی قشم گفت: ۱۰ گروه ثابت و سیار روز عید قربان بر اصول بهداشتی و شرعی ذبح دام‌ ها در شهرها و روستاهای این جزیره نظارت خواهند کرد.

محمد صدیق ارم روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: این گروه‌ها (یک گروه ثابت و ۹ گروه سیار) متشکل از هفت دامپزشک، چهار ناظر بهداشتی و یک ناظر ذبح شرعی وظیفه کنترل و نظارت بهداشتی و شرعی بر کشتار دام‌ ها در روز عید قربان را در شهرها و روستاهای جزیره قشم را برعهده دارند.

وی ادامه داد: این نظارت های شرعی و بهداشتی در روستاهای طبل، سهیلی، هفت رنگو، سلخ، گامبرون، دولاب، چاهو غربی، چاهو شرقی، باسعیدو، دوستکوه، کُنار سیاه، توریان، باغ بالا، خالدین، ریگو، دفاری، برکه خلف، مسن، دیرستان، شیب دراز، هلر، گیاهدان، کووه ای، رمکان و شهرهای سوزا، لافت و درگهان به صورت رایگان انجام می شوند.

رییس اداره دامپزشکی قشم توضیح داد: در راستای پیشگیری از بیماری‌های مشترک خطرناک بین انسان و دام از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و تب مالت، نیاز است قشموندان از هرگونه ذبح دام در منزل، معابر و خارج از کشتارگاه به شدت خودداری کرده و ذبح دام‌ها در کشتارگاه ها و زیر نظر بازرسان شرعی و بهداشتی این اداره کل انجام شود.

ارم به جزیره نشینان توصیه کرد با توجه به احتمال انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله تب خونریزی‌ دهنده کریمه کنگو (CCHF) نیاز است، قبل از مصرف، گوشت دام‌های قربانی را به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتی گراد نگهداری کنند.

وی اعلام کرد: با برنامه ریزی های انجام شده از سوی این اداره دامپزشکی امکان پوشش و نظارت های شرعی و بهداشتی برای سایر روستاهای درخواست کننده این خدمات در شهرستان قشم نیز وجود دارد و اکیپ های سیار نظارتی می توانند با ارائه درخواست از سوی دهیاران این روستاها برای انجام این نظارت ها به آنها اعزام شوند.

به گزارش ایرنا، روز پنجشنبه هشتم تیر ۱۴۰۲ و دهم ذیحجه روز عید سعید قربان و آغاز دهه امامت و ولایت است.

روز دهم ذیحجه، روز عید قربان (عید اضحی) و از اعیاد بزرگ اسلامی و نقطه وحدت و همبستگی ملت‌های مسلمان و دعای نماز این عید عزت، شرف و بالندگی مسلمانان است.

در این روز ابراهیم نبی (ص) از آزمایش قربانی کردن پسر خود اسماعیل (ص) موفق بیرون آمد و خداوند گوسفندی را برای قربانی کردن فرستاد.

عید قربان عید رهایی انسان از تعلقات نفسانی است؛ همان تعلقاتی که انسان را در راه اطاعت خداوند وسوسه می کند و به جای طی مسیر، انسان را به ماندن می خواند.

قربانی کردن در این روز نیز مظهر آزاد شدن از خواسته ها و خواهش های دل در برابر معشوق حقیقی است.