تهران- ایرنا- وزیر دادگستری در پی گزارش مردمی مبنی بر صف طولانی و غیرعادی نانوایی در نسیم شهر تهران از معاون وزیر کشور و رییس سازمان تعزیرات خواست تا با اعزام تیم‌های جداگانه این موضوع بررسی شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، وزیر دادگستری روز یکشنبه - چهارم تیرماه - با حضور در محل مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری به طور مستقیم به پرسش‌های شهروندان پاسخ داد؛ پیش از این محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مرکز حضور یافته بود.

امین حسین رحیمی که برای دومین بار در این مرکز حاضر شده بود با وزیر جهاد کشاورزی تماس گرفت ‌و گفت که در پی گزارشی از صف طولانی و غیرعادی نانوایی در نسیم شهر تهران و ادعای برخی نانواها مبنی بر اینکه سهمیه آنها به لحاظ سامانه کاهش یافته با دست اندرکاران سامانه صحبت کردم.

وی ادامه داد: گفته می‌شود که برخی‌ها تخلف دارند، آردها را می‌فروشند و پخت نمی‌کنند و در برخی از شهرستان‌ها صف‌های طولانی تشکیل شده است.

وزیر دادگستری بیان داشت: در تماسی از نسیم‌شهر فردی ادعا می‌کرد که ۳ ساعت در صف هستند و ما گفتیم باید بررسی شود.

محمد علی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در توضیح این موضوع گفت: ما مسئول تامین آرد هستیم و توزیع با وزارت اقتصاد است و میزان سهمیه را معمولا شورای آرد و نان استان مشخص کرده و به شرکت بازرگانی و ادارات کل غله استان‌ها ابلاغ می‌کند که این میزان سهمیه را به نانوایی می‌دهد و سهمیه را آنها مشخص می‌کنند.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی و به تبع آن وزارت کل غله در استان‌ها خودشان نمی‌توانند تعیین سهمیه کنند و فقط کار تامین را انجام می‌دهند و بقیه را ابلاغ می‌کنند.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: بحث‌هایی که موجب نگرانی مردم شده است در حوزه کاری ما نیست ضمن اینکه بنده خودم را مسئول می‌دانم که به امید خدا با همکاران در وزارت صمت و وزارت اقتصاد و دارایی، استانداری‌ها و وزارت کشور جلسه ای برگزار کرده و این فرایند را بررسی مجددا کنیم تا مشکلات حل شود.

بودجه شورای حل اختلاف نسبت به سال قبل افزایش یافته است

وزیر دادگستری همچنین در تماس تلفنی فردی از شهرستان ابرکوه در استان یزد که استخدام افراد شاغل و افزایش حقوق در شورای حل اختلاف را درخواست کرده بود، گفت: خداقوت به شما که ٢٠ سال تمام وقت در شورای حل اختلاف این شهرستان فعالیت دارید. شورای حل اختلاف که در اوایل دهه ٨٠ تشکیل شد، مبنا برای صلح و سازش و استفاده از ظرفیت بزرگان در رفع مسایل و حضور در این شورا افتخاری بود اما در این مقطع همکاری‌ها بیشتر شده و امسال با پیگیری انجام شده بودجه شورای حل اختلاف نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

وی افزود: همچنین امسال بودجه عمومی شورای حل اختلاف هم افزایش یافته است و در مجموع تلاش می کنیم تا تخصیص‌ها با همکاری سازمان برنامه و بودجه بیشتر شود و حداقل ها به افرادی که تمام وقت کار می‌کنند، پرداخت شود.

وزیر دادگستری درباره استخدام این افراد در شورای حل اختلاف بیان کرد: نظر قوه قضاییه بر استخدام بوده اما در یک رفت و برگشت شورای نگهبان به لایحه شورای حل اختلاف ایراد گرفته که امید است این موضوع رفع شود.

دستور وزیر دادگستری برای رفع صف‌های طولانی نان در نسیم شهر

وزیر دادگستری در دومین تماس تلفنی از نسیم شهر که درباره صف های طولانی نان و بی کیفیت بودن و نبود نظارت آن گلایه داشت، گفت: من پیگیر این موضوع می شوم و نباید به هیچ وجه شاهد صف سه ساعت نان که عادی نیست، باشیم بر این اساس این موضوع با جدیت و با همکاری استانداری و تعزیرات پیگیری می‌شود.

رحیمی بلافاصه با کوشش تبار معاون وزیر کشور تماس گرفت و درباره صف‌های طولانی نان در نسیم شهر با او صحبت کرد و از وی خواست که با اعزام تیمی این موضوع بررسی شود.

معاون وزیر کشور نیز گفت که اکنون تیمی برای بررسی به نسیم شهر اعزام می‌شود.

وزیر دادگستری بلافاصله رییس سازمان تعزیرات را هم پای خط آورد و دستور داد که تیمی به نسیم شهر اعزام شود و موضوع را بررسی کنند تا شاهد حضور سه ساعت مردم در صف‌های نان نباشیم.

افزایش حضور میدانی تعزیرات

وزیر دادگستری پس از پایان نشست بر فعال بودن گشت های تعزیرات تاکید کرد و گفت: حضور میدانی تعزیرات افزایش می یابد و رسیدگی های تعزیرات جدی است.

رحیمی به این مطلب هم اشاره کرد که جریمه های تعزیرات سنگین است و مردم در پی گرانفروشی می توانند با سامانه ۱۲۴ تماس بگیرند اما اگر به دنبال ثبت شکایت هستند با شماره ۱۳۵ تماس بگیرند.

راستی آزمایی از دو سامانه 

وزیر دادگستری در حاشیه سامانه پاسخگویی به تماس های مردمی و در یک راستی  آزمایی از سامانه ۱۲۴ برای گزارش گرانفروشی ۱۲۴ و ۱۳۵ برای ثبت شکایات، عملکرد هر دو سامانه را ضعیف عنوان کرد و گفت: باید این دو سامانه تقویت شود و برای تقویت این موضوع با وزیر صمت و رییس سازمان تعزیرات  جلسه برگزار می کنیم.