مهاباد - ایرنا - دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی دف‌نوازی و مولودی‌خوانی «نوای وحدت» گفت: دومین روز این جشنواره با ۱۲ اجرا شامل ۱۱ تک‌نوازی و یک گروه مولودی‌خوانی پیگیری شد.

امید ابراهیمیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در دومین روز این جشنواره ۱۱ دف‌نواز گروه سنی الف (کمتر از ۱۹ سال) به اجرای برنامه پرداختند.

وی افزود: پس از هر اجرا نیز هیات داوران جشنواره سوالاتی را از شرکت کنندگان می‌پرسیدند و دف‌نوازان علاوه بر اجرای اصلی خود، قطعاتی را بنا به درخواست داوران نیز اجرا می‌کردند.

وی اضافه کرد: اجراهای تک‌نوازی رده سنی ب (بالای ۱۹ سال) نیز عصر دیروز برگزار شده بود و هیات داوران جشنواره چگونگی اجرای دف‌نوازان را بررسی می‌کنند

دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی دف‌نوازی و مولودی‌خوانی «نوای وحدت» مهاباد گفت: آیین اختتامیه این جشنواره نیز امشب با اجرای چهار گروه دف‌نوازی و مولودی خوانی و اعلام اسامی گروه‌ها و دف‌نوازان برتر برگزار می‌شود.

وی از هنرمندان و شهروندان مهابادی و جنوب آذربایجان‌غربی خواست در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی دف‌نوازی و مولودی‌خوانی «نوای وحدت» مهاباد حضور پرشوری داشته باشند.

ابراهیمیان یادآور شد: در این بخش جشنواره هیات داوران شامل «ئاسو نادری»، «علی پورعطایی»، «شهباز شاهین‌پور» و «امید ابراهیمیان» اجرای تک‌نوازی و گروه‌نوازی هنرمندان را بررسی کرده و سپس نفرات برتر هر بخش را اعلام می‌کنند.

به گزارش ایرنا، دومین جشنواره دف‌نوازی و مولودی‌خوانی «نوای رحمت» که به مناسبت عید قربان و گرامیداشت شهدای بمباران شیمیایی سردشت سوم و چهارم تیر ماه در تالار وحدت شهرداری مهاباد در حال برگزاری است.

در این جشنواره ۴۱ اثر از ۱۳ استان کشور در چهار بخش گروه‌نوازی، مولودی‌خوانی و تک نوازی و ۲ نوازی با هم رقابت دارند.

ساز دف در بین مردم مناطق کُردنشین استان‌های آذربایجان‌غربی و کردستان و هنگام برگزاری آیین‌های مذهبی از جمله آیین‌های مولودی‌خوانی استفاده می‌شود.

دف یکی از سازهای کوبه‌ای در موسیقی ایرانی است که شامل حلقه‌ای چوبی است که پوست نازکی بر آن کشیده‌اند و با ضربه‌های انگشت می‌نوازند؛ این ساز از سازهای ضربی ایرانی شبیه به دایره ولی بزرگ‌تر از آن و با صدای بم‌تر است و در دوره اسلامی ایران، این ساز برای پشتیبانی از ساز و حفظ وزن به‌کار می‌رفته و رکن اصلی مجالس محافل اهل ذوق و عرفان بوده و برای آنکه طنین بهتری داشته باشد، روی دف پوست آهو می‌کشیدند.

مهاباد در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.