به گزارش خبرنگار ایرنا، بخش عمده اوقات دانش آموزان و دانشجویان در فصل تابستان خالی بوده و با توجه به شرایط سنی این قشر از جامعه نیاز به غنی سازی این دوران ضروری است.
همیشه از زمان و عمر انسان به عنوان گرانبهاترین سرمایه هر فردی یاد میشود که اگه در دورانهای مختلف از آن به خوبی استفاده نشود، شاید حسرت هدر رفتن این اوقات طلایی روزگاری به دلمان بماند.
اوقات فراغت میتواند برای همه افراد با توجه به شرایط حاکم بر جامعه متفاوت باشد و نتوان برای همه یک نسخه ثابت پیچید اما در هر حال بهترین استفاده از فرصتها میتواند ما را در رسیدن به اهداف والا سوق دهد.
جامعه شناس و دبیر آموزش و پرورش مهاباد در رابطه با نحوه پُر کردن اوقات فراغت نوجوانان به خبرنگار ایرنا گفت: از اوقات فراغت به عنوان یک تربیت غیر رسمی یاد شده که بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده گاهی تربیت در این دوران تأثیر بیشتری از آموزش و تربیت رسمی به جای میگذارد زیرا در مواقعی که افراد وقت آزاد دارند، میتوانند با تفریح مطالبی را یاد بگیرند در نتیجه اثرات بیشتری دارد.
یادگیری در اوقات فراغت فراگیرتر از آموزشهای رسمی است
فاطمه صبوری اظهار کرد: از طرف دیگر تحقیقات نشان داده افراد در اوقات فراغت به زمینههای آموزشی در دوران فراغت توجه بیشتری دارند و این امر موجب افزایش خود شکوفایی در آنها میشود.
وی ادامه داد: در اوقات فراغت میتوان با کشف استعدادهای افراد، آموزشهای لازم را به افراد ارائه داد و بطور غیر مستقیم در آنان، مهارتهای زندگی را نیز ایجاد کرد.
صبوری با تاکید بر اینکه برنامه ریزی برای اوقات فراغت و استفاده صحیح از آن در افراد اهمیت بسزایی دارد، افزود: شرط صحیح استفاده از اوقات فراغت، آموزش بوده که با برنامه ریزی صحیح و مناسب میتوان نوجوانان را از بسیاری از انحرافات و آسیبهای اجتماعی نیز بر حذر داشت.
جامعه شناس و دبیر آموزش و پرورش مهاباد یادآور شد: بطور مثال یکی از عوامل اساسی اعتیاد نوجوانان، عدم برنام ریزی صحیح برای اوقات فراغت آنان است.
صبوری با بیان اینکه برنامه ریزی برای اوقات فراغت نشانه توجه جامعه به نوجوانان است، اضافه کرد: جامعه باید با برقراری تعامل با نوجوانان و ایجاد انگیزه در آنها بتواند نوجوانان را بطور سالم تربیت کند.
وی افزود: در برنامه ریزی برای اوقات فراغت باید به علائق و نیازهای نوجوانان هم توجه بسیاری مبذول داشت و امکانات محیطی و برنامههای تفریحی را متناسب با نیاز برای آنان لحاظ کرد.
اوقات فراغت تابستانه مهارتآموزی در ۶ رشته فنی و حرفهای مهاباد برنامهریزی شد
رییس مرکز آموزش فنی و حرفهای مهاباد با اشاره به در پیش بودن فصل تابستان و برنامه ریزیهای صورت گرفته برای اجرای طرح اوقات فراغت و برگزاری آموزشهای مهارتی در این مرکز گفت: تابستان امسال این مرکز در ۶ رشته آموزش مهارتی به نوجوانان و جوانان ارائه میکند.
محمود کریم دخت با بیان اینکه امکان افزایش کارگاهها با توجه به تعداد متقاضیان وجود دارد، افزود: تابستان امسال کلاسهای آموزشی در رشتههای مکانیک خودور، الکترونیک، خیاطی و آشپزی برای اقشار مختلف به صورت رایگان ارائه میشود.
وی تاکید کرد: طول مدت آموزش در هر یک از این دورهها ۳۰ تا ۶۰ ساعت است که علاقهمندان زیر نظر مربیان مرکز دورههای مهارتی لازم را طی میکنند.
رییس مرکز آموزش فنی و حرفهای مهاباد با اشاره به اینکه براساس ضوابط سازمان فنی و حرفهای کشور سن ورود به دورههای آموزشی مهارتی این مراکز ۱۵ سال است، گفت: دانش آموزان علاقمند به شرکت در این دورههای تابستانه میتوانند از هفته اول تیرماه با مراجعه به این مرکز ثبت نام خود را انجام دهند.
به گفته وی، این دورههای آموزشی تا نیمه شهریور ادامه دارد و به افراد در پایان گواهینامه پایان دوره اعطا میشود.
محمود کریمدخت با بیان اینکه امسال ۹۶۰ مهارتآموز در قالب ۱۱۴ هزار نفر ساعت آموزشهای مختلف را در این مرکز فرا گرفتند، افزود: از این تعداد حدود ۵۵ درصد مرد و مابقی زن بودند.
وی با بیان اینکه ۶ مربی خانم و هشت مربی آقا آموزش مهارتهای مختلف را بر عهده دارند، ادامه داد: امسال رشته دوزندگی لباس محلی و جواهرسازی سیمی و زرین برای بانوان ایجاد شده و رشته سرویس و نگهداری پکیج سوفاژ، جوشکاری، برق کار صنعتی و تعمیرکار تلفن همراه از جمله رشتههای پرطرفدار برای آقایان هستند که همگی آنها با حداکثر ظرفیت برگزار میشود.
رییس مرکز آموزش فنی و حرفهای مهاباد فراگیری آموزشهای فنی و حرفهای را کلید اشتغال پایدار و رفع بیکاری دانست و تاکید کرد: مهمترین رسالت مراکز آموزش فنی وحرفهای ارائه مهارت برای افراد جویای کار است که انتظار میرود مسوولان و والدین در سوق دادن جوانان جویای کار به این مراکز گامهای موثرتری بردارند.
۴۲ پایگاه غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان مهاباد راه اندازی میشود
معاون پرورشی و آموزشی اداره آموزش و پرورش مهاباد هم گفت: ۴۲ پایگاه دانش آموزی به منظور غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان مهابادی در تابستان امسال تدوین شده است.
احمد رحمانی اضافه کرد: امسال پیش بینی شده برای دانش آموزان کلاسهای تابستانه در قالب رشتهها و فعالیتهای مختلف پرورشی و ورزشی برگزار شود که به غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان کمک میکند.
وی ادامه داد: پیش بینی میشود برای برنامههای اوقات فراغت تابستان سال جاری، حدود چهار هزار دانش آموز دختر و پسر ثبت نام و از فعالیتهای پایگاههای تابستانی بهره مند شوند.
درویشی یادآور شد: این فعالیتها در نقاط مختلف شهرستان و با هزینه مصوب بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان از اول تیر ماه آغاز شده و تا ۲۰ شهریور ماه ادامه خواهد داشت.
وی افزود: این برنامه و فعالیتها در پژوهش سرای دکتر حسابی، کانونهای تربیتی، دارالقرآنها، مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بسیج دانش آموزی برگزار میشود.
معاون پرورشی و آموزشی اداره آموزش و پرورش مهاباد اظهار کرد: در برنامههای اوقات فراغت تابستان برای دانش آموزان، فعالیتهای متنوعی چون دوره و کلاس ادبی، کارهای گروهی، فرهنگی، علمی، ورزشی، هنری، دینی و اردویی بنا بر علاقه خود دانش آموزان گنجانده شده است.
رحمانی یادآور شد: در این برنامهها، دانش آموزان فعالیتهای آموزشی، خلاقیتی و مهارتی را فرا میگیرند البته بر بُعد نشاط آفرینی، شادابی و امیدبخشی فعالیتها برای دانش آموزان تاکید جدی شده است.
۴۳ هیات ورزشی مهاباد میزبان برنامه های اوقات فراغت هستند
رییس اداره ورزش و جوانان مهاباد هم گفت: ۴۳ هیات ورزشی این شهرستان آمادگی میزبانی برنامههای اوقات فراغت امسال را با هدف غنی سازی ایام تابستان برای دانش آموزان دختر و پسر دارند.
کیوان خوشبخت اضافه کرد: ثبت کلاسهای ورزشی در رشتههای مختلف برای پُر کردن ایام تعطیلی جوانان و نوجوانان شروع شده و علاقمندان میتوانند در رشتههای مورد نظر خود ثبت نام کنند.
وی با بیان شهریه این کلاسها نیز به هیاتها ابلاغ شده است، افزود: همزمان نظارت ویژه و جدی با همکاری سایر دستگاههای اجرایی بر نحوه ثبت نام، چگونگی تشکیل کلاس و اماکن ورزشی صورت میگیرد.
خوشبخت ادامه داد: همزمان با برگزاری کلاسهای ورزشی سایر برنامههای فرهنگی از جمله کارگاههای آموزش مهارت زندگی و مشاوره برای نوجوانان و جوانان نیز در قالب غنی سازی اوقات فراغت آنان برگزار خواهد شد.
وی به اهداف برگزاری اوقات فراغت تابستان اشاره کرد و افزود: غنی سازی اوقات فراغت دانشآموزان، استمرار فعالیتهای پرورشی در ایام تابستان، ارتقای سطح اعتقادی، علمی، اجتماعی و مهارتهای فنی و حرفهای، فرهنگی و هنری دانشآموزان، تقویت و تامین سلامت جسمی و روانی و تقویت روحیه خودباوری و مسوولیت پذیری از جمله اهداف برگزاری طرح اوقات فراغت در تابستان است.
شیوه گذراندن اوقات فراغت افراد در جوامع، بیانگر ویژگیها و نمای فرهنگی آن جامعه است پس ضروری است که متولیان امر به مهندسی فرهنگی اوقات فراغت در تمام طول سال برای همه سنین به ویژه نوجوانان و جوانان بپردازند.
باید به درستی از این فرصت مطلوب و سالم برای گذراندن مفید روزهای هر فرد به ویژه نوجوانان و جوانان در فصل گرم و تعطیل سال استفاده کنیم.