محمد کاظمیفرد در گفت و گو با خبرنگار قضائی ایرنا با نگاهی به زیست بوم فناوری و هوشمندسازی قوه قضائیه در شرایط کنونی به فعالیت پنجره واحد خدمات الکترونیک قضائی اشاره کرد و اظهارداشت: از طریق فعالیت پنجره واحد خدمات الکترونیک قضائی به نشانی MY.ADLIRAN.IR، تعداد ۲۹ خدمت پرکاربرد قوه قضائیه در دسترس مردم قرار دارد.
کاظمی فرد ادامه داد: ابلاغ الکترونیک قضائی، اطلاع رسانی پرونده، سامانه ثنا، گواهی عدم سوء پیشینه، نوبتدهی برای واحدهای قضائی، نوبتدهی برای سازمان پزشکی قانونی، قراردادهای وکالت، سامانه استعلام محکومیتهای مالی، استعلام مدارک قضائی، وضعیت وکیل و کارشناس، دادخواست بدوی دیوان عدالت اداری، دادخواست تجدیدنظرخواهی دیوان عدالت اداری، سامانه سامع، ثبت من و موارد دیگر در پنجره واحد الکترونیک خدمات قضائی وجود دارد و افراد میتوانند با ورود شناسه قضائی ثنا در پنجره واحد خدمات الکترونیک قضائی از انواع این خدمات بهرهمند شوند.
وی ادامه داد: تا قبل از ۳۱ خرداد، تعداد ۲۸ خدمت در پنجره واحد قضائی ارائه میشد اما سامانه خودکاربری لایحه نیز به عنوان بیست و نهمین خدمت دستگاه قضائی به فهرست خدمات پنجره واحد افزوده شد. تا پیش از این تبادل اطلاعات بین افراد و محکمه قضائی در قالب لوایح در پروندهها فقط با مراجعه حضوری به مراجع قضائی یا از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضائی امکانپذیر بود که با ارائه این خدمت، شهروندان میتوانند در چهار موضوع لوایح خود را به صورت خودکاربری ارائه دهند و البته موضوعات خودکاربری لوایح در حال گسترش است.
صدور ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار گواهی عدم سوء پیشینه
اکنون به طور میانگین گواهی عدم سوء پیشینه در یک روز صادر میشود و در سال گذشته حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار گواهی صادر شده که حدود ۸۰۰ هزار گواهی از مسیر پنجره واحد خدمات الکترونیک قضائی صادر شده است؛ در واقع ۸۰۰ هزار نفر بدون خروج از منزل توانستند از طریق این درگاه درخواست خود را ثبت و پاسخ مورد نظر را دریافت کنند و به این معناست که حدود ۴۰ درصد صدور گواهی عدم سوء پیشینه به صورت خودکاربری انجام میشود.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در پاسخ به این پرسش که این میزان از صدور گواهی عدم سوء پیشینه توسط خود اشخاص و به صورت خودکاربری انجام شده است یا ممکن است افراد از طریق کافی نتها برای دریافت این خدمت اقدام کرده باشند، گفت: هدف دستگاه قضائی این است که این خدمات را در دسترس خود افراد قرار دهد و اگر قرار است مردم در مراجعه به کافی نت بخواهند این خدمت را دریافت کنند، بهتر است با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی با هزینه بسیار کمتر نسبت به کافی نتها و اطمینان بیشتر درخواست خود را ثبت کنند.
بیشتر بخوانید:
هدف هوشمندسازی گرهگشایی از امور مردم است
کاظمی فرد هدف هوشمندسازی را گرهگشایی از امور مردم دانست و تصریح کرد: اکنون مهمترین دستاوردهای هوشمندسازی قوه قضائیه برای مردم در پنجره واحد خدمات الکترونیک قضائی قرار دارد و البته این اقدامات همه کارهای قوه قضائیه برای هوشمندسازی نیست؛ به عنوان نمونه برای مراجعان حرفهای از جمله وکلا، کارشناسان رسمی دادگستری و نمایندگان حقوقی دستگاه های دولتی نیز همه خدماتی که در دفاتر خدمات الکترونیک قضائی ارائه میشود این افراد میتوانند در دفاتر خود داشته باشند و لازم نیست برای دریافت هیچ خدمتی به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی مراجعه کنند.
بیشتر بخوانید:
وکلا از طریق دفاتر خدمات قضایی دادخواست بدوی و تجدیدنظر را ثبت کنند
هدف دستگاه قضائی در اجرای فرایندهای هوشمندسازی این نیست که مردم بتوانند راحتتر شکایت کنند بلکه هدف این است که راحتتر بتوانند به نتیجه برسند
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه تاکید کرد: هدف دستگاه قضائی در اجرای فرایندهای هوشمندسازی این نیست که مردم بتوانند راحتتر شکایت کنند بلکه هدف این است که راحتتر بتوانند به نتیجه برسند.
کاظمی فرد افزود: یکی از ابزارهای هوشمندسازی، دفاتر خدمات الکترونیک قضائی و دیگری توسعه خودکاربریها است. اکنون از دفاتر برای حل معضلات قوه قضائیه کمک میگیریم و درگاه قوه قضائیه محسوب میشوند و از سوی دیگر هم سعی داریم تا با سادهسازی فرایندها تا حد ممکن مردم بتوانند امور خود را پیگیری کنند و از اینرو درصدد توسعه خودکاربریها هستیم.
وی با اشاره به تدوین دستورالعمل رتبهبندی دفاتر خدمات الکترونیک قضائی، اظهارداشت: از همه مراجعان دفاتر خدمات الکترونیک قضائی نظرسنجی میشود و قرار است دستورالعمل جدیدی تدوین و همه دفاتر رتبهبندی شوند.
ازدحام و شلوغی در دفاتر خدمات الکترونیک قضائی تهران، مشهد و اصفهان
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه یادآور شد: علاوه بر ارتقای کیفی دفاتر، درصدد افزایش کمی نیز هستیم؛ آزمون صدور پروانه دفاتر خدمات الکترونیک قضائی در ۲۴ آذر سال گذشته در مراکز استانهای سراسر کشور برگزار شد و در پایان سال ۱۴۰۱ نتایج اولیه از سوی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شد و طبق نتایج اولیه، یکهزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار نفر در مرحله اول پذیرفته شدند.
کاظمی فرد ادامه داد: طبق توافق با مرکز ملی تسهیل کسب و کار در وزارت اقتصاد و امور دارایی، مراحل جذب این افراد و اعطای مجوزها را آغاز کردیم. تقریبا در بسیاری از استانهای بزرگ از جمله در تهران در عمل بررسی مدارک رو به اتمام است.
وی تاکید کرد: فرایند اعطای مجوز پروانه فعالیت دفاتر خدمات الکترونیک قضائی مبتنی بر نیاز مناطق در حال انجام است زیرا در برخی شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد و اصفهان با کمبود دفاتر روبرو هستیم.
اکنون ۱۲۰۰ دفتر خدمات الکترونیک قضائی در نقاط مختلف کشور در حال خدمت رسانی هستند و بنا داریم تا پایان سال جاری ۵۰۰ تا ۶۰۰ دفتر جدید به دفاتر اضافه شود
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: در شهریور یا مهر سال جاری و در پایان فرایند جذب می توانیم اعلام کنیم که چه تعداد از این افراد مشغول به فعالیت شده اند. اکنون ۱۲۰۰ دفتر خدمات الکترونیک قضائی در نقاط مختلف کشور در حال خدمترسانی هستند و بنا داریم تا پایان سال جاری ۵۰۰ تا ۶۰۰ دفتر جدید به دفاتر اضافه شود.
کاظمی فرد ابراز امیدواری کرد که با اعطای پروانه فعالیت به متقاضیان دفاتر خدمات الکترونیک قضائی بخشی از معضل شلوغی دفاتر که برای مردم مشکلاتی را ایجاد کرده است، برطرف شود.
به گفته وی، در تهران عمده مناطق با ازدحام و شلوغی مواجه هستند و طبق بررسیهایی که انجام شده است، توقف در اعطای مجوز فعالیت برای دفاتر عامل اصلی شلوغی و ازدحام در این دفاتر بوده است.