به گزارش ایرنا، رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان روز دوشنبه در این رابطه اظهار کرد: ارزیابی دانش آموزان متقاضی جهش از پایه های دوم به چهارم، سوم به پنجم وچهارم به ششم وجهش برای بار دوم با رعایت شرایط ومشروط به رای کمیسیون (منطقه) و سایر مقررات مربوط است.
طالب محمدی با بیان اینکه جهش از پایه اول به سوم وجهش برای بار دوم مشروط به اخذ رای کمیسیون (منطقه/استان) و ثبت شماره وتاریخ آن در سامانه سیدا خواهد بود، ادامه داد: مدیران مدارس ابتدایی دارای داوطلب جهش تحصیلی پس از دریافت درخواست کتبی ولی دانش آموز(با سطح پیشرفت خیلی خوب)، بررسی در شورای مدرسه ودر صورت نیاز تأیید کمیسیون خاص در سامانه سیدا نسبت به ثبت مجوز اقدام می کنند.
وی یادآور شد: مدیران مدارس در مرحله بعد با ورود به پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش(my.medu.ir) نسبت به تایید صحت اطلاعات دانشآموز اقدام کرده، سپس اولیا با ورود به سامانه فوق نسبت به تکمیل مراحل ثبت نام، پرداخت ورزرو نوبت اقدام می کنند.
رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان افزود: دانش آموزانی که موفق به گذراندن ارزیابی هوش شدند در آزمون تحصیلی پایه مورد نظر شرکت می کنند و اگر در همه دروس نمره قبولی را کسب کنند، یک پایه تحصیلی را گذرانده و به پایه بالاتر می روند.
وی اضافه کرد: ارزیابی هوشی، روانی متقاضیان جهش تحصیلی صرفا با مقیاس اعلام شده توسط سازمان آموزش وپرورش استثنایی انجام میشود و با توجه به هوشمند بودن سیستم، نتیجه ارزیابی از طریق سامانه اعلام خواهد شد.
محمدی تأکید کرد: در این برنامه به دانش آموزان اجازه داده میشود با رعایت اصل مساوات در آموزش و با توجه به استعداد خودی برنامههای درسی و آموزشی را با سرعت بیشتر از معمول در سنین پایینتر طی کنند.
وی افزود: جهش تحصیلی فرآیندی است که باید همه جانبه به آن نگریست و خانوادهها علاوه بر هوش و استعداد فرزندان خود، باید تواناییهای فردی، اجتماعی و روحیات آنان را هم در نظر بگیرند و با آگاهی کامل تصمیمگیری کنند.
در آزمون جهش تحصیلی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تعداد ۲۲۴ دانشآموز متقاضی جهش در آزمون هوش شرکت کردند که ۱۳۰ نفر از آنان صلاحیت شرکت در آزمون ارتقای پایه را کسب کردند.