سمنان- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: پلنگ گونه‌ای از گربه‌سانان در خطر انقراض است و از غرب تا شرق استان سمنان زیستگاه این گونه محسوب می‌شود، اما سرشماری دقیقی از جمعیت پلنگ وجود ندارد.

بهرامعلی ظاهری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز کرد: مشاهدات از زیست پلنگ از غرب تا شرق استان سمنان در مناطق حفاظت شده و شکارممنوع، نشان از پویایی این جمعیت در این استان دارد.

وی بدون اشاره به برآورد جمعیت پلنگ در استان سمنان، ادامه داد: پلنگ به دلیل اینکه به ندرت دیده می‌شود و زندگی مخفی دارد، تاکنون در کشور و استان سمنان سرشماری نشده است و آمارها درباره جمعیت پلنگ ایرانی بر اساس مشاهدات و فقط برآوردها است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان بیان کرد: تنها یک گونه پلنگ در ایران زیست دارد که به «پلنگ ایرانی» شناخته می‌شود.

وی افزود: مناطق جنگلی و کوهستانی زیستگاه پلنگ ایرانی است و حیوانات کوه‌زیست حیات وحش مانند خوک، کَل و بز کوهی، طعمه این گونه ارزشمند در خطر انقراض است.

ظاهری یادآور شد: جمعیت پلنگ ایرانی در کشور و استان سمنان شناسنامه‌دار نشده و تفاوت پلنگ با یوزپلنگ در خال‌های سیاه روی پوست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با اشاره به تفاوت ظاهر پلنگ و یوزپلنگ برای شناخت از هم، گفت: خال‌های سیاه روی پوست پلنگ توخالی و خال‌های سیاه روی پوست یوزپلنگ توپر است.

پارک‌، اثر ملی و طبیعی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست به شمار می‌رود و استان سمنان به جز اثر ملی و طبیعی از تنوع زیستی دیگر مناطق چهارگانه برخوردار است.

۲ و سه دهم میلیون هکتار مناطق حفاظت شده، ۲ پارک ملی کویر گرمسار و پارک توران یا خارتوران شاهرود ۲ ذخیره گاه حفاظت شده حیات وحش مهم دنیا در استان سمنان است و هم چنین استان سمنان منطقه های حفاظت شده در محدوده جنگل ابر و پرور و منطقه شکار ممنوع دارد.

در استان سمنان سه پارک شامل پارک ملی کویر واقع در گرمسار، پارک ملی توران واقع در شاهرود و پارک ملی صیدوا در مهدیشهر، ۲ پناهگاه حیات وحش در خوش ییلاق و توران و ۲ منطقه حفاظت شده در پرور شهرستان مهدیشهر و توران در شاهرود، پنج منطقه شکارممنوع و ۲ پناهگاه حیات در خوش‌ییلاق و توران شاهرود وجود دارد.

چاه شیرین در جنوب سمنان، منطقه شکار ممنوع خُنار مشترک بین گرمسار و سرخه، منطقه شکار ممنوع طالو و شیربند در شمال شرق دامغان، منطقه سفیدکوه و آرسک در شمال غرب دامغان و منطقه شکار ممنوع تپال در شمال غرب شاهرود جزو پنج منطقه شکار ممنوع در استان سمنان به شمار می‌روند.