دمشق- ایرنا- روزنامه الوطن سوریه در گزارشی از نشست سفیر ایران در دمشق با اعضای اتاق بازرگانی سوریه، نوشت: همکاری اقتصادی ایران وسوریه به مانند روابط سیاسی حال حاضر میان دو کشور برای حل مشکلات باید افزایش داشته باشد.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه الوطن سوریه در نشست مشترک اتاق بازرگانی دمشق با حسین اکبری سفیر جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه ، همکاری دو کشور با هدف تقویت مبادلات تجاری دو کشور و راه های توسعه صنایع و همچنین غلبه بر مشکلات پیش روی در بخشهای صنعتی، تجاری و اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

الوطن اضافه کرد : سرمایه گذاری های مشترک، ارتقاء روابط اقتصادی تا رسیدن به سطح روابط سیاسی دو کشور، توسعه همکاری‌های بین شرکت‌های بخش خصوصی دو طرف و دعوت از مقامات ایرانی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعتی و کشاورزی از دیگر موارد مورد اشاره این نشست بود .

دو طرف در خصوص تعدادی از مسائل مربوط به نظام های حقوقی در گمرک، حقوق گمرکی ، استاندارد، تسهیل ورود کالا بین دو کشور، روابط بانکی و مالی بین سوریه و ایران، امکان ایجاد مناطق آزاد مشترک بین دو کشور و همچنین برگزاری نمایشگاه های تخصصی برای فروش مستقیم در ایران و سوریه با هدف آشنایی مصرف کننده با محصولات دو طرف بحث و تبادل نظر کردند.

اعضای هیأت رئیسه اتاق بازرگانی سوریه همچنین به بررسی عملکرد بخش‌های صنعتی به‌ویژه نساجی پرداختند و حاضران خواستار امکان مبادلات تجاری در این بخش از جمله واردات پارچه از کشور شدند.

اراده واقعی دولت های دو کشور برای تداوم این همکاری ها

حسین اکبری سفیر کشورمان در سوریه با اشاره به شرایط سخت پیش روی دو طرف بر اراده واقعی دولت های دو کشور برای تداوم این همکاری ها و همچنین بر اهمیت بخش خصوصی برای کمک به حل بسیاری از مشکلات اقتصادی دو کشور تاکید کرد.

وی با اشاره به پیگیری تلاش ها در بالاترین سطوح در دو کشور برای اجرای مفاد این همکاری ها افزود: دو دولت برای ایجاد زیرساخت های قانونی برای کار مشترک اقتصادی تلاش می کنند .

اجرای توافقنامه های امضا شده در سفر آیت الله دکتر رئیسی

غزوان المصری عضو اتاق بازرگانی سوریه خواستار پیگیری اجرای توافقنامه های امضا شده در سفر آیت الله دکتر رئیسی رئیس جمهور ایران به سوریه شد و ابراز امیدواری کرد که بخش خصوصی دو کشور به تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور کمک کند.

محمد ابوالهدی الهام، رئیس مرکزی اتاق های بازرگانی سوریه بر لزوم تلاش بیشتر برای فعال سازی همکاری های مشترک ، سرمایه گذاری بیشتر و افزایش حجم مبادلات تجاری تاکید کرد.

وی افزود: تبادل بین دو کشور و تسهیل سفر بازرگانان برای دیدار با همتایان سوری خود روند مبادلات تجاری را افزایش می دهد.

همگرایی منطقه ای صورت گرفته است

فهد درویش رئیس اتاق بازرگانی مشترک سوریه و ایران در گفت و گو با الوطن تایید کرد که در نشست با سفیر ایران توافقاتی برای اجرای تفاهم نامه های میان دو کشور در جریان کار کمیته مشترک سوریه و ایران نهایی شد.

وی ادامه داد: افزایش همکاری و فعالیتهای اقتصادی در این امور همراه با همکاری مشترک با اعراب یک همگرایی مشترک ساخته و روابط اقتصادی با برادران ایرانی و استفاده از فرصت های موجود در زمینه های مختلف اقتصادی در سرمایه گذاری و مبادلات تجاری، بیمه، بانک و گمرک ،انرژی و غیره سطح روابط را ارتقا خواهد داد.

بهره مندی از ظرفیت توسعه یافته کشاورزی ایران

محمد کشتو رئیس اتاق های کشاورزی سوریه نیز بر لزوم غلبه بر همه موانع و بهره مندی از ظرفیت توسعه یافته کشاورزی ایران، انتقال تخصص ایرانیان در این زمینه و استفاده موثر از آن تاکید کرد.