اصفهان - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: بالغ بر هفت هزار و ۶۰۰ تن عسل سالانه در این استان تولید می‌شود که از این لحاظ رتبه چهارم را نسبت به سایر استان‌ها در اختیار داریم.

مهرداد مُرادمند روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: تولید این میزان عسل در استان اصفهان به‌وسیله ۸۵۰ هزار کُلُنی زنبور عسل انجام می‌گیرد و شهرستان‌های نجف آباد، اصفهان، شهرضا، خمینی‌شهر و خوانسار بیشترین تولید این ماده غذایی ارزشمند را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت برنامه ریزی و حمایت از فعالان صنعت پرورش زنبور و تولید عسل اضافه کرد: در یک سال اخیر حدود ۲ هزار و ۶۱۰ تن شکر سهمیه‌ای از طریق اتحادیه زنبورداران استان بین تولیدکنندگان توزیع شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان ادامه داد: اجرای سرشماری ملی زنبور عسل و طرح آمارگیری واحدهای دامداری استان اصفهان با همکاری بسیج مهندسان کشاورزی استان در سال گذشته با هدف تسهیل در فعالیت تلاشگران این صنعت انجام شد.

مُرادمند ارائه تسهیلات را لازمه پیشرفت صنعت پرورش زنبور و تولید عسل دانست و تصریح کرد: در یک سال اخیر بیش از یک هزار نفر از زنبورداران استان برای اخذ تسهیلات مربوطه معرفی شدند.

وی افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه زنبورداران با مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی و تشکل‌های زنبورداری استان در ماه‌های گذشته به سه هزار و ۵۰۰ نفر روز رسید.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان از جمله مناطق پیشتاز صنعت کشاورزی در ایران است، این منطقه با ۵۶۸ هزار هکتار اراضی باقابلیت کشاورزی که معادل پنج درصد از مساحت استان و سه درصد از اراضی کشاورزی کشور است و همچنین شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد به‌گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک استان خرما، انار و پسته، در مناطق سرد و کوهستانی بادام و گردو، و در مناطق معتدل و سرد انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.

مجموع اراضی زراعی قابل‌کشت استان حدود ۴۸۵ هزار هکتار است که در سال‌های نرمال از حیث بارش حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی اختصاص می‌یابد.

تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود ۴.۶ میلیون تن و مجموع اراضی باغی استان اصفهان نیز حدود ۸۵ هزار هکتار است و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای در شرایط عادی حدود ۸۸۶ هزار تن برآورد می‌شود.