به گزارش ایرنا، پیش بینیهای هواشناسی نشان از پایداری هوای گرم، مرطوب و افزایش نسبی دما دارد و متولیان برق استان بر هشدارها و اخطارها افزودهاند به گونهای که ۳۶۶ دستگاه دولتی اخطاردریافت کرده و برق ۲۸ اداره دولتی قطع شده است.
اگر چه یکم تا هفتم تیرماه را هفته مدیریت مصرف نامگذاری کردهاند و شعار آن آرامش برای همه در دمای آسایش مکرر شده است اما تا بحرانهای زیست محیطی و عواقب آن درک نشود همه این شعارها باد هواست و تاثیری در بد مصرفان نخواهد داشت مگر آنکه هوشیار شوند، آیندگان پیشکش! همه امروزمان در خطر است و باید فارغ از هر نگرشی و دیدگاهی در رفتار ثابت کرد هوای هم را نگه میداریم.
تابستان داغ آغاز شده و کلافگی بر مردمان کوی و بازار هویداست و شاید اگر بدانیم قدری مدیریت مصرف ما نوزادی را در جایی از وطن از هلاک گرما در امان می دارد، حاضر نخواهیم شد، برچسب " بد مصرف " بر قبوض برقمان نقش شود.
بیشتر بخوانیم:
شدت گرما و افزایش مشترکان عامل تشدید مدیریت مصرف برق در گیلان است
مشارکتی برای گذار از گرما در گیلان
هشدار!
محمدتقی مهدیزاده مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان درخصوص گرم شدن هوا بر اساس پیش بینی های سازمان هواشناسی و افزایش مصرف برق در استان به تبع آن هشدار داد.
وی با اشاره به اینکه همراهی مردم و اعمال راهکارهای مدیریت مصرف برق بزرگترین و بهترین پشتوانه برای گذر از فصل پیک مصرف در تابستان است تاکید کرد: طی سالیان اخیر ناترازی بین تولید و مصرف برق در سطح کشور رخ داده که موجب چالش عمدهای برای صنعت برق شده از این رو تمامی ارکان وزارت نیرو برای تامین آسایش و رفاه مردم بسیج شده اند.
مدیرعامل توزیع برق گیلان ضمن تشکر از همراهی مردم در مدیریت مصرف برق افزود: با توجه به مدیریت های اعمال شده در مصرف برق ادارات، همچنین تعامل با صنایع و مشترکین کشاورزی تاکنون حتی برای یک دقیقه خاموشی نوبتی برای مشترکین خانگی اعمال نشده است.
مهدی زاده خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود طی روزهای پیش رو و باتوجه به گرمای هوا و ورود مسافران به گیلان نیاز مصرف برق استان به طرز چشمگیری افزایش یابد و گیلان در منطقه قرمز قرار گرفته و این به معنی عدول از آستانه مصرف برق تعیین شده برای گیلان از سوی دیسپاچینگ (مدیریت متمرکز شبکه های قدرت برق) ملی است.
وی ابراز امیدواری کرد: با همراهی مردم و با مدیریت مصرف برق همچنان این پایداری شبکه های برق ادامه داشته باشد تا برخلاف سالهای ماقبل ۱۴۰۱ شاهد خاموشی های نوبتی نباشیم.
مهدی زاده، تغییر ساعت کار ادارات و رعایت الگوی صحیح مصرف را برای گذر از تابستان امسال تأثیر گذار دانست و ادامه داد: لازم است ادارات با استفاده بهینه از روشهای جایگزین، تنظیم دمای کولرهای گازی روی دمای ۲۴درجه، استفاده از روشنایی طبیعی روز در ساعات اداری وخاموش کردن سیستم های سرمایشی یک ساعت مانده به پایان وقت اداری در ساعات اوج بار، این شرکت را جهت خدمت رسانی مطلوب تر به مشترکین یاری رسانند.
وی تصریح کرد: با اجرای برنامههای گذر از پیک تابستانه و کنترل پذیر کردن مشترکین از راه دور، پرمصرفها محدود میشوند که این کار به پایداری شبکه و قطع نشدن برق سایرین به ویژه مشترکین خانگی و صنایع کمک میکند.
وی تاکید کرد: ادارات می باید ۳۰ درصد مصرف انرژی برق خود را در ساعات اداری و ۶۰ درصد در ساعات غیر اداری نسبت به مصرف سال ۱۴۰۰ کاهش دهند و اگر این صرفه جویی توسط ادارات انجام نشود شرکت توزیع برق ملزم به قطع برق این ادارات می باشد که از ابتدای سال و براساس رصد دقیق صورت پذیرفته بوسیله کنتورهای هوشمند، برق ادارات پرمصرفی که این بخشنامه را رعایت نکرده اند با هماهنگی استانداری قطع شده است.
توسعه و افزایش ظرفیت
مدیرعامل برق گیلان از توسعه و افزایش ظرفیت بخش فوق توزیع پست رشت شمالی با اعتباری در حدود ۶۸۹ میلیارد ریال خبر داد.
بهمن داراب زاده با اعلام این مطلب گفت: پروژه افزایش ظرفیت بخش فوق توزیع پست رشت شمالی در راستای توسعه شبکه فوق توزیع و به منظور امکان پاسخگویی مناسب به مشترکین خانگی و تجاری انجام می شود.
مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان تاکید کرد:روزهای گرم تابستان و شرایط سخت و دشوار صنعت برق آغاز شده و با توجه به ناترازی تولید انرژی برق با مصرف، انتظار می رود مشترکان فهیم و شریف استان گیلان مدیریت در مصرف انرژی برق را مثل گذشته مد نظر قرار دهند.
بهمن داراب زاده ابراز امیدواری کرد: امسال نیز با همدلی و مشارکت مشترکان واعمال مدیریت مصرف در ادارات استان چون سال گذشته شاهد قطعی برق نباشیم.
رسانه و مدیریت مصرف
جواد لطفی مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق گیلان، نقش رسانه را در کاهش مصرف برق (در حقیقت بدمصرفی گروهی اندک از برخورداران از رفاه اقتصادی و مصرفکنندگان بی رویه انرژی) و عبور از قله مصرف در تابستان ها و جبران ناترازی تولید و مصرف برق با ترویج فرهنگ مصرف بهینه پررنگ می داند و معتقد است : تغییر نگرشی هرچند اندک می تواند نتیجه مطلوبی خلق کند که همه مردم را تحت تاثیر قرار دهد.
وی ادامه می دهد: اقداماتی مانند استفاده از وسایل خانگی در ساعات کم باری یعنی از ۱۰ شب تا ۱۰ صبح، تنظیم کولرهای گازی روی عدد ۲۴، تنظیم کولرهای آبی روی دور کند و در بخش تجاری همکاری صاحبان مشاغل و تجار در مدیریت مصرف، در بعد کشاورزی همکاری کشاورزان در ساعات پرمصرف ظهر و بعدازظهر، در بخش صنعتی استفاده از برنامههای مشترک صنعت برق و صنایع بزرگ مانند تعطیلات گردشی به جای روز ثابت جمعه، انجام تعمیرات در تابستان و ... همه و همه جامعه را در گذار از این ایام خاص یاری خواهد کرد و افکار عمومی را برای دوری از تبذیر، اسراف و اتلاف منابع انرژی ترغیب خواهد کرد.
گیلان بدلیل اقلیم و شرایط شرجی شرایط سختی را در گذران روزهای تابستان طی می کند و مدیران حوزه برق استان با تاکید بر اینکه شرایط دشوار برق آغاز شده از دستگاههای دولتی و مردم می خواهند نحوه استفاده درست از برق را مورد اهتمام قرار دهند.
تاکید می کنیم هدف از برنامه های مدیریت مصرف، خوب مصرف کردن و اجتناب از بد مصرف کردن است لذا بر اساس توصیه های انجام شده کارشناسان در این راستا از مردم خواسته شده درجه کولر منزل و محل کار خود را روی ۲۴درجه و بالاتر تنظیم کنند.