کرمانشاه- ایرنا- مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه با پیش بینی اینکه تابستان امسال مصرف برق در کرمانشاه به اوج بی سابقه ۹۰۰ مگاوات برسد؛ بهترین راهکار برای جلوگیری از قطعی برق را صرفه جویی و مدیریت مصرف از سوی مردم و مشترکان اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ «محمد مرادی» روز سه شنبه در نشست خبری که در سرسرای شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه برگزار شد؛ افزود: این در حالی است پیک مصرف برق در سال گذشته ۸۴۲ مگاوات بود و این پیش بینی تراز تولید و مصرف برق در کشور را دچار مشکل می کند، لذا اگر مشترکان مدیریت مصرف را در دستور کار قرار ندهند، احتمال خاموشی و قطعی برق در تابستان بالا می رود.

وی با بیان اینکه در تابستان ۲۵۰ ساعت اوج مصرف برق داریم، گفت: اگر شهروندان مدیریت درست مصرف کردن برق، مانند اینکه در اوج پیک مصرف در ظهرها و شب ها وسایل پر مصرف برقی مانند جاروبرقی و لباس شویی روشن نکنند و به صبح ها موکول کنند، شبها چراغ های اضافی را خاموش کنند و یا کولرهای خنک کننده را روی دور کُند و یا دمای ۲۵ درجه تنظیم نمایند، در تابستان با قطعی برق مواجهه نخواهیم شد.

پاداش ۲۰ برابری به مشترکان خوش مصرف برق

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان کرمانشاه در ادامه به برنامه موفق وزارت نیرو در سال گذشته که پنج برابر مصرف به مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت کردن پاداش لحاظ کرد، اشاره کرد و افزود: این طرح موجب صرفه جویی هفت هزار مگاوات برق در روز در کشور شد.

مرادی از ۲۰ برابر شدن این پاداش در سال جاری خبر داد و بیان داشت: اگر مشترکان براساس تعرفه و الگوی مصرف برق هر منطقه ( عادی، گرمسیری سه و چهار) که در آن قرار دارند، مصرف کنند تا ۲۰ برابر قیمت مصرف خود پاداش دریافت خواهند کرد.

وی گفت: این شرکت سال گذشته به مشترکان ۲۴ میلیارد تومان پاداش داد که ۱۷ میلیارد تومان آن مربوط به مشترکان خانگی بود که مطمئنا امسال این پاداش بسیار بیشتر از سال گذشته است و قابل توجه خواهد بود.

مرادی تاکید کرد: منظور از صرفه جویی و مدیریت بهینه؛ مصرف نکردن برق نیست بلکه درست و به جا مصرف کردن آن مد نظر است.

این مقام مسئول علت اصلی افزایش هرساله مصرف برق در کشور را به دلیل ارزان بودن انرژی در ایران دانست و گفت: متاسفانه جوری مصرف برق در کشور هر سال افزایش می یابد که هر ۱۲ سال باید نیروگاه های برق ۲ برابر شوند که این اصلا به صرفه اقتصادی، محیط زیستی و دیگر منابع نیست، لذا باید بیشتر روی برنامه های مدیریت بهینه مصرف در کشور تمرکز کنیم.

مشترکان چاه های کشاورزی ۱۹ ساعت برق رایگان دریافت خواهند کرد

مرادی در بخش دیگر از صحبت های خود به برنامه های شرکت توزیع نیروی برق کرمانشاه در راستای مدیریت مصرف برق در صنایع و کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: ۱۸ درصد برق استان کرمانشاه در ۶ هزار و ۵۲۰ چاه برقی کشاورزی مصرف می شود.

وی افزود: لذا طی تفاهم نامه ای با صاحبان این چاه ها مقرر شد اگر پنج ساعت؛ ۱۱ تا ۱۶ و یا ۱۳ تا ۱۸ که اوج پیک مصرف برق است و طبق نظر کارشناسان برای آبیاری مزارع نیز بدلیل شدت تابش نور خورشید مناسب نیست چاه خود را خاموش کنند؛ ۱۹ ساعت در روز برق رایگان پاداش دریافت کنند.

مرادی همچنین با بیان اینکه مصرف برق در بخش صنایع نسبت به مشابه سال گذشته ۱۱ درصد افزایش یافته گفت: برای مدیریت مصرف برق در این حوزه نیز طی جلسات متعدد با صاحبان کارخانه ها، واحدهای تولیدی استان مقرر شده؛ به جای تعطیلی روز جمعه؛ از شنبه تا پنجشنبه یک روز را به عنوان روز تعطیل تعیین کنند تا در طول ایام هفته با مشکل تامین برق مواجه نشوند.

تبدیل ۹۰۰ کیلومتر سیم برق به کابل خود نگهدار در دستور کار است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه در بخش دیگر از سخنان خود به اجرای برنامه تبدیل سیم های برق به کابل خود نگهدار در راستای کاهش اتلاف و هدر رفت برق در استان اشاره کرد و بیان داشت: سال گذشته ۶۰۰ کیلومتر سیم برق در استان به کابل خود نگهدار تبدیل شد که پنج درصد ائتلاف برق کاهش داد.

مرادی با بیان اینکه کابل خود نگهدار دارای مزیت فراوانی از جمله کاهش اتلاف و هدر رفت برق، کاهش سرقت و مشکلات فنی است بیان داشت: در سالجاری بنا داریم ۹۰۰ کیلومتر دیگر از شبکه برق استان به کابل خود نگهدار تبدیل کنیم.

وی در پایان گفت: شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه نزدیک ۲۵ هزار کیلومتر شبکه برقی شهری و روستایی با ۸۲۰ هزار مشترک برق دارد؛ ۱۰۰ درصد شهرها و ۹۹/۸۳ درصد روستاهای استان از نعمت برق برخوردار هستند.