به گزارش خبرنگار ایرنا، ابراهیم تقی زاده روز سه شنبه در آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه های پیام نور سراسر کشور اظهار کرد: در رتبه بندی بیومتریک در جایگاه ۹۵۰ دنیا هستیم و باتوجه به اینکه اکثر کشورهای دنیای جایگاه زیر هزار را قابل قبول می دانند هدف این دانشگاه کاهش رتبه خود در سطح دنیاست و در بین یک هزار و ۴۰۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی کشور هم دارای رتبه چهاردهم است.
وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از دانشجویان دانشگاه پیام نور بهترین رتبه ها را کسب کردند، یادآور شد: ۳۰ درصد قبول شدگان آزمون های استخدامی آموزش و پرورش از پیام نور است و بین ۱۵ تا ۳۰ درصد پذیرفتگان در آزمون های استخدامی و کنکورهای مختلف از فارغالتحصیلان دانشگاه پیام نور هستند.
رییس دانشگاه پیام نور کشور ادامه داد: با توجه به اینکه شیوه آموزشی دانشگاه پیام نور کتاب محور، منبع محور و ترکیبی است، آزمون ها به صورت کنکوری برگزار می شود.
وی با بیان اینکه پنج هزار مقاله و سه هزار تالیف داشتیم، افزود: ارتقای کیفیت و استاندارد و آموزش های نوین وظیفه این دانشگاه دانشجو ساز است و به جزوه های اساتید اتکا نمی شود.
به گفته تقی زاده آموزش ها در پیام نور به صورت آموزش از راه دور، نیمه حضوری و حضوری است و برخی از رشته ها به صورت مهارتی و کارگاهی آموزش داده می می شوند و برای ارتقای آموزش های مهارت محور حدود ۲۵۰ هزار متر مربع جهت تبدیل به مراکز رشد و پارک های علمی و فن آوری اختصاص داده شده است.
رییس دانشگاه پیام نور کشور ادامه داد: در رابطه با فرآیند اخذ دانشجوی بین الملل در ۱۷ کشور نمایندگی فعال داریم و رایزنی با دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان برای ایجاد دانشگاه در این مناطق انجام گرفته و پذیرش دانشجوی عراقی در استان ایلام هم در دستور کار است.
معاون فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور هم گفت: چهارمحال و بختیاری و ایلام استان های سرآمد در حوزه فعالیت های دانشگاهی هستند.
محمدی با پیشنهاد ایجاد خانه نشریات دانشجویی پیام نور، افزود: راه اندازی خانه های نشریات دانشجویی موجب سهولت در ارتباط گیری دانشجویان سراسر کشور با هم می شود.
وی ادامه داد: کمیته های ناظر بر نشریات و آییننامه های نشریات دانشجویی در حال بازنگری است و محتوا و سبک نشریات دانشجویی باید بومی و خاص دانشگاه ها باشد و وامدار نشریات مطبوعاتی نباشند.
محمدی یادآور شد: نشریات دانشجویی باید با قدرت تحلیلی خود مسائل اقتصادی و سیاسی را با نقد سازنده و دغدغه مند منتشر کنند.
در بخش از بیانیه هیئت داوران دوازدهمین جشنواره نشریات دانشجویی پیام نور کشور شامل خداداد ابراهیمی، جلیل آهنگرنژاد، مریم داری پور و شمس الدین رستمی، آمده است: امروزه جهان از مرزهای رسانهی کلاسیک گذشتهاست، ما نیز باید در مسیر نوبنیاد «نو رسانه»ها به کسب تجربههای تازه روی آوریم، به یقین، دانشگاه بر اساس نوجویی، استعداد و دانشِ جوانانِ در حال تحصیلاش، میتواند پیشقدم و خط شکن در این عرصهی خطیر باشد.
به درستی باید گفت که تجربیات حوزهی اطلاع رسانی و نشریهگردانیِ دانشجویی، آب حیات مطبوعات کشور است. سالها و بلکه دهههاست که چنین جریانسازی طبیعی و ارزشمندی، برای صاحبان راستین خبر و رسانه، قابل رصد است و کم نیستند صاحبقلمان بزرگ عرصهی مطبوعات امروز که از همان سرچشمهی حیات نشریات دانشجویی به دریای رسانهی کشور پیوسته اند. این امر، الزامات بسیاری را پیش روی متولیان، بویژه در مدیریت فرهنگی دانشگاهها قرار میدهد که بخشی از آن الزامات، توجه به ریشه، تکوین و خروجی این پدیدهی فرهنگی است. دانشجو قبل از اینکه به «شکل» کار نشریات دانشجویی توجه داشته باشد، باید به «خوراک رسانهای» فکر کند. خوراکی که از کف خیابانهای زندگی فردی و اجتماعی، برگرفته شده باشد. به تأکید باید گفت: مهم، دادههای رسانهای است که بروندادش میتواند در فُرمتهای رایج یا نوین به دست مخاطب مشتاق برسد و موج مثبتاش فضای جامعهی دانشگاهی را معطر نماید.
هیئت داوران دوازدهمین جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه پیام نور کشور یاداور شده اند: بی شک کار در نشریات، مستلزم فعالیت گروهی است، مدیران مسئولِ نشریات دانشجویی باید برای رسیدن به چنین هارمونی متداولی، به تشکیل «تیم تحریریه» الزامی جدی داشته باشند، در این صورت است که خروجی کار آنان میتواند غذای دلچسبی برای مخاطبان با سلایق مختلف، بویژه در جغرافیای دانشگاهی باشد و همچنین برگزیدگان، در روز برگزاری جشنواره در کارگاههایی با حضور داوران و کارگروه علمی جشنواره شرکت کنند و آثارشان مورد نقد، تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه های پیام نور سراسر کشور با حضور هیات رئیسه دانشگاه پیام نور و مسئولان استان و دانشجویان برگزیده از اقصی نقاط کشور برگزار شد.
در این دوره از جشنواره ۲۷ استان مشارکت کردند.