به گزارش خبرنگار ایرنا، اجرای پروژه بزرگراه ملی جهرم - لار - بندرعباس که از مهمترین مطالبات مردم استان فارس محسوب میشود از سال ۸۹ آغاز و تا سال ۱۴۰۰ میزان پیشرفت فیزیکی آن حدود ۳۰ درصد بوده است.
شتاببخشی به پروژه بزرگراه جهرم - لار - بندعباس از سال ۱۴۰۰
این در حالیست که از آبانماه سال ۱۴۰۰ تا شهریور ماه ۱۴۰۱ یعنی طی ۱۰ ماه، بیش از ۲۰ کیلومتر این محور از سمت لار به بندرعباس و با اعتباری افزون بر ۸۰۰ میلیارد ریال افتتاح شد.
عملیات اجرایی این ۲۰ کیلومتر لار به بندرعباس از سال ۹۴ تاکنون آغاز شده بود سال ۱۴۰۰ به دلیل رکود حاکم و روند کند پروژه، پیمانکار طرح خلع ید شد اما طی کمتر از ۱۰ ماه روند پرشتاب این طرح آغاز شد.
بهرهبرداری از محور جهرم به لار مهمترین مطالبه مردم لارستان
اجرای بخش دیگری از این پروژه در محور جهرم به لار هم یکی از مهمترین مطالبات مردم لارستان به شمار میرود به گونهای که این مطالبه در سالهای گذشته بارها از سوی مردم این شهرستان مطرح شده است.
در واقع شمار سوانح رانندگی در جاده جهرم - لار به حدی افزایش یافته که این محور که همه از آن به عنوان یک محور ترانزیتی و استراتژیک جنوب کشور و شاهراه حیاتی نام میبرند که به صحنه حوادث و تراژدیهای غمانگیز تبدیل شده است.
به همین دلیل کاروان مردمی مطالبهگری لارستان برای رسیدگی به وضعیت این جاده و شتاببخشی به پروژه ملی جهرم - لار - بندرعباس تشکیل شده است؛ این کاروان که تاکنون سه بار برای پیگیری وضعیت جاده لار جهرم و لار بندرعباس و نیز در اعتراض به عدم اجرای مصوبه ادارهکل راهداری لارستان به تهران سفر کرده بود، در دیماه سال گذشته نیز برای باری دیگر شرایط جادههای لارستان و مطالبات مردم برای رسیدگی به وضعیت این جادهها را مطرح کرد.
در آن مقطع زمانی پروژه دوبانده شدن جاده لار- جهرم در حوزه لارستان حد فاصل سه راهی زرین دشت تا تونل وحدت تکمیل و آماده بهرهبرداری بود.
همچنین قطعه حد فاصل گردنه دارابی تا ابتدای گردنه بریز هم تا حدود زیادی تکمیل شده بود؛ اما در نقطه مقابل روستای بریز حدفاصل دوربین اول ثبت تخلفات تا مقابل کمپ ترک اعتیاد، هنوز آسفالت تکمیل نشده بود و حتی تماسهای مکرر پیگیران و کاروان مردمی مطالبه گری لارستان با پیمانکار پروژه برای اطلاع از دلیل تعلل در تکمیل این قطعه به نتیجه نرسید و پیمانکار پاسخگو نشد.
میتوان گفت مهمترین مشکل جاده لار- جهرم عدم وجود عملیات و مشکل پیمانکار در قطعه حدودا ۳۰ کیلومتری از گردنه بریز تا جویم بود.
اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان در اواخر سال ۱۴۰۱
با توجه به اینکه در اواخر سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان برای جاده جهرم - لار - بندرعباس در نظر گرفته شد روند اجرایی این پروژه شتاب بیشتری گرفت و امسال خبرها حاکی از آن است که روند اجرای پروژه بزرگراهی جهرم به لار به عنوان قسمتی از راههای ارتباطی مرکز استان با استان هرمزگان در سه قطعه ادامه خواهد یافت.
معاون ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی فارس امروز سهشنبه در حاشیه بازدید از پروژه بزرگراهی جهرم - لار اظهار کرد: محور مواصلاتی شیراز به سمت لار و هرمزگان، یکی از پرترافیکترین مسیرهای ارتباطی زمینی در فارس و بسیار استراتژیک است.
سید مصطفی تقوی افزود: ۵۳ کیلومتر از این پروژه در حوزه فعالیت اداره کل راه و شهرسازی فارس قرار دارد که در قالب سه قطعه ۱۵، ۲۵ و ۱۳ کیلومتری تعریف شده و توسط پیمانکار در دست اجرا است.
معاون اداره کل راه و شهرسازی فارس ادامه داد: تاکنون ۱۲ کیلومتر از قطعه یک این پروژه به اتمام رسیده و در حال بهره برداری است.
تقوی اضافه کرد: تامین اعتبار موردنیاز برای اتمام اتمام پروژه مهم و حیاتی بزرگراه جهرم - لار از محل منابع مختلف توسط مقامات محلی و استانی در حال پیگیری است.
معاون توسعه و ساخت راههای اداره کل راه و شهرسازی فارس ابراز امیدواری کرد که با تامین و تخصیص اعتبار مورد نیاز در سال جاری قسمتی از مسیر به اتمام رسیده و مورد بهره برداری قرار گیرد.
تقوی ادامه داد: همچنین پیشبینی میشود که کل ۵۳ کیلومتر مسیر مذکور تا پایان سال ۱۴۰۳ تکمیل و آماده بهرهبرداری شود.
اهمیت و ضرورت اجرای این طرح ملی
بدون شک اهمیت و ضرورت اجرای این طرح ملی تنها در سطح یک شهرستان و یا منطقه جنوب فارس نیست بلکه بهره برداری از آن میتواند برای بسیاری از مناطق کشور از بنادر تا مرکز و شمال کشور باشد و البته خود مسوولان وزارت راه نیز روی این موضوع تاکید دارند. بنابراین بهرهبرداری هر چه سریعتر از این پروژه باید در اولویت متولیان امر قرار گیرد.